Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 December 2018 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
16 December 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
14 December 2018 
(0) 
(4) 
(0) 
(9) 
(0) 
(3) 
13 December 2018 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
12 December 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2018 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 December 2018 
(3) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
09 December 2018 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
08 December 2018 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 December 2018 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
(2) 
(2) 
(5) 
(5) 
(7) 
(0) 
(1) 
(3) 
06 December 2018 
(15) 
(12) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 December 2018 
(11) 
(16) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
04 December 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
03 December 2018 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
01 December 2018 
(1) 
(0) 
(4) 
(5) 
30 November 2018 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 November 2018 
(1) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Super Smash Bros. Ultimate
Just Cause 4
Asterix & Obelix XXL 2 Remastered
Monster Boy and the Cursed Kingdom
Review:

Fallout 76


Door Stefan van B op 27-11-2018 om 08:16
Bron: Gamed

Dat Fallout 76 nog geen twee weken na de release overal flinke kortingen ontvangt – losstaande van Black Friday - is geen goed teken. Het is ondertussen iedere geďnteresseerde ook wel duidelijk geworden dat Bethesda’s nieuwste titel wordt omringd door een negatieve teneur. Todd Howard gaf tijdens de E3 al aan dat deze online spelomgeving een geheel nieuwe wereld zou zijn, niet alleen voor ons, maar ook voor de ontwikkelaars. Of we willen werken aan het opbouwen van deze wereld is echter de vraag.

Enkele weken terug gaf ik in mijn hands-on al aan dat Fallout 76 de ziel van de serie leek te missen. Ja, er ligt een speelbare – al dan niet met vele ruwe kanten – variant van Fallout in de winkels, maar het is niet de game waar ik - en waarschijnlijk vele anderen met mij – van hadden gedroomd. Naast het avontuur en Bethesda’s sterke gevoel voor omgevingsdesign, waren het voor mij persoonlijk in grote lijnen ook de karakters en de verhalen die de Fallout serie voor mij memorabel maakten. Zo heb ik nog goede herinneringen aan het moment dat ik Harold, de pratende boom uit Fallout 3, ontmoette, en ook Hitchcock de Ghoul burgemeester van het duistere stadje Goodneighbour in het toch al wat mindere Fallout 4, was een toffe compagnon die ik graag mee op pad nam. Karakters met persoonlijkheid en interessante verhalen die vragen om ontdekt te worden in zowel dialoog als in de vorm van intrigerende queesten. Fallout 76 bevat echter niets van dit.


Goed, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Fallout 76 gaf de illusie dat je met vrienden aan de slag kon om de spelwereld van Appalachia vorm te geven: een fundering bouwen voor eeuwen aan heropbouw en het leggen van de basis voor de andere delen in de serie die zich veel later dan deze game af spelen. Er is echter geen doel in het heropbouwen van de wereld, want een vast kamp kan je niet construeren. Elke basis die je bouwt met je verzamelde materialen moet ook weer ingeklapt kunnen worden om vervolgens weer mee te nemen en ergens anders op te zetten. Aan de ene kant handig, maar het belemmert je om omgevingsgevoelige nederzettingen te stichten. Nederzettingen die tegen natuurlijke rotsformaties opklimmen, of kloven overbruggen. Zodoende krijg je al gauw een hoog dertien in een dozijn gehalte, bij een element dat één van de belangrijkste speerpunten was in de vroege promotie van deze titel. Tevens gebeurt het nog wel eens dat je kamp wordt vernietigd door de server – wat om diverse redenen kan gebeuren – zodat alle items terug in je bagage komen en je opnieuw mag beginnen. Waar je in het intro wordt beloofd dat jij samen met al je Vault 76 compagnons de wereld mag gaan herbouwen, daar lukt in het feite niet eens om nog maar een voetdruk achter te laten.

Je volgt enkel de voetsporen van de doden. Holotape na holotape dien je te beluisteren en tekst na tekst dien je te lezen om zo enig begrip te krijgen van de queeste waar je mee bezig bent. Het is een passieve onderneming die geenszins een gevoel van voldoening weet op te brengen. Er zijn af en toe interessante stukken informatie, maar het is erg intensief om alles nauwlettend te lezen en te schrijven. Een interactieve ervaring is het allerminst, zodat het even gemakkelijk is snel door te klikken en de opgegeven taken als een checklijst af te werken. Het bracht mij weinig plezier. Uiteindelijk werk je op deze manier door en door om een hoog level te bereiken en legendarische wezens, zoals de Mothman, te kunnen neerhalen. De vraag die in mij echter steeds opkwam was waarvoor ik dit nu eigenlijk deed. Er is geen hoger doel, geen factie om je aan te binden, enkel meer van hetzelfde.


Hetzelfde is in dit geval het vergaren van ervaringspunten en grondstoffen. Grondstoffen om wapens mee te modificeren, je basis mee vorm te geven en jezelf mee aan te kleden. Op papier zijn dit prima redenen om gemotiveerd te raken, ware het niet dat het argument betreffende de eigen basis hierboven al neergehaald is. Wapenmodificatie en aankleding blijven dus over. De game stimuleert je om zoveel mogelijk van alles te verzamelen, zodat je genoeg duct tape, aluminium en schroeven hebt om mechanische tovertrucs uit te halen. Het is echter zo dat je ontzettend beperkt bent in de hoeveelheid spullen die je kan opbergen. Zeker als je een divers wapenarsenaal wilt hanteren loop je al snel tegen je draaglimiet aan. Zodoende moet je spullen laten gaan, maar het op orde houden van je bagage is een complex en onlogisch proces door een onintuďtieve interface. Zodoende ben je al snel een groot gedeelte van je tijd bezig met het managen van je spullen in een spelwereld die niet gepauzeerd kan worden.

Als je dan weer klaar bent op pad te gaan, dan loop je vaak alweer tegen de volgende onnodige hindernis aan. Fallout 76 bevat een grotere variatie aan vijanden dan ooit tevoren, sommige hiervan kennen we al - ondanks dat dit qua tijdsverloop onlogisch aanvoelt - en anderen zijn geheel nieuw. Ze hebben allemaal in ieder geval één ding gemeen, net als al het andere in de game moeten ze dood. Het schietsysteem van Fallout 4 is vrijwel één op één overgenomen, waardoor deze nog net zo grof is als voorheen. Waar we echter in die game VATS konden gebruiken om de tijd te vertragen en onze favoriete ledematen te beschieten, daar is dat in deze game technisch niet mogelijk. Zodoende functioneert VATS als een slordige auto-aim. Je selecteert lichaamsdelen, de game schiet automatisch zonder hier specifiek op te richten en baseert op je statistieken en gekozen perk-kaarten – kaarten die je kan inzetten om je vaardigheden uit te diepen – de kans om raak te schieten. Het gore drama dat zich in eerdere titels voltrok, vol met rondvliegende ledematen, ontbreekt. Zodoende is het aangaan van gevechten in Fallout 76 vaak geen genot, zeker niet als het grote groepen vijanden betreft.


Wat echter wel tegen vele verwachtingen in werkt is de samenwerking met andere spelers. Het is nog steeds ontzettend jammer dat je niet kan bepalen wanneer je voicechat wel en niet te horen is – op dit moment gooit je microfoon direct al het geluid dat binnenkomt in de spelwereld, althans op PC – en dat het niet mogelijk is om al typend met elkaar te communiceren. Samen optrekken levert echter wel de mooiste momenten op, zeker als je beiden de spelwereld nog niet hebt verkend. Appalachia is enorm en het verkennen van de buitenwereld en alle binnen omgevingen gaat vele tientallen uren kosten. Doe je dit met een goede vriend of een gezellige groep, dan is het hier waaruit de potentie van Fallout 76 duidelijk blijkt. Het is wel zo dat je hier goede afspraken over moet maken. Het is namelijk vrijwel onmogelijk gebleken om een willekeurige speler tegen te komen die op ongeveer hetzelfde level is en bezig is met precies dezelfde queeste als jij. Zeker door de beperkte aantallen spelers op één server.

Als uit het bovenstaande nog niet is gebleken dat Fallout 76 onder verwachtingen presteert, dan moeten we hier nog ook benoemen dat de game geplaagd wordt door talloze grafische glitches, bugs, crashes en meer. Vijanden die in hun rustmodus, de zogenoemde T-pose, blijven staan en op je af glijden, je karakter die in de omgeving blijft steken en glitches die spelers kunnen uitbuiten om een streepje voor te hebben op anderen. Grafisch heeft de game zo zijn momenten, zeker met de juiste lichtval en monumentale constructies, maar vaak genoeg komt de game erg vaal en ruw over. Een showpaard is Fallout 76 echter allerminst.


Zodoende kan ik Fallout 76 niet aanbevelen. Er zijn ongetwijfeld gamers die wel plezier halen uit deze vernieuwde opzet, die wel gemakkelijk over de foutjes heen kunnen kijken of ze misschien in mindere mate tegenkomen, maar persoonlijk ontnam het mij mijn plezier. In plaats van de wereld te herbouwen laat je keer op keer een spoor van destructie achter. Nooit zo letterlijk als met het laten vallen van nucleaire bommen, die overigens geen spoor achterlaten op de omgeving – behalve de vernietiging van kampen gemaakt door spelers – en enkel meer simpelere vijanden laten verschijnen en af en toe een meer bijzonder en noemenswaardig legendarisch monster introduceren. Ook dit riedeltje heb je na één keer al wel gezien, omdat hier ook verder weinig inhoudelijke progressie mee te boeken is. Als liefhebber van de voorgaande Fallout delen zou ik willen dat het anders was, maar ik kan niet anders dan zeggen dat je dit deel echt beter kan overslaan.
Beoordeling
40
Fallout 76 is een experiment dat niet eens lijkt te proberen de ideale omstandigheden te creëren om het geheel te doen slagen. Als multiplayermodificatie hadden we allen waarschijnlijk erg onder de indruk geweest, maar gezien de game wordt verkocht als een volwaardige titel is het de toegangsprijs niet waard hier een proefkonijn in te zijn.


15:48  The LEGO Movie 2 krijgt eigen game
08:16  Pokémon Let's Go Pikachu!
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (92.108.244.xxx) op 27-11-2018 om 08:57
En hier is het moment dat ik toegeef dat de game idd brak is.Heb het 10 uur met de beste bedoelingen gespeeld maar er komt een moment dat je meer slechte dingen ziet dan goeds.

Nu de game voor 40 euro te krijgen is ben ik door Bethesda ook nog eens flink genaaid.

Tuurlijk de voortekenen waren er al maar als Fallout fan wilde ik het een kans geven.

Gast (89.20.176.xxx) op 27-11-2018 om 09:42
Bethesda is raar bezig de laatste jaren. Ik ben benieuwd of ze in de buurt kunnen komen van een the witcher 3 met de nieuwe elder scrolls

Gast (89.99.40.xxx) op 27-11-2018 om 14:17
hulde,wat een bagger game,hoe durven ze een onafgemaakte spel uit te brengen met bewuste fouten,joa je leest het goed BEWUSTE fouten,om snel cash te pakken,nou die krijgen ze dus niet deze x,en ookal fix je bugs en gltiches,dan nog is het spel bagger,ik zou het niet eens gratis willen spelen #BUGTHESDA

Gast (89.99.40.xxx) op 27-11-2018 om 14:30
witcher 3? hahaha absoluut nooit,dat spel heeft meer dan 800 awards gepakt,is met liefde gemaakt,ESO word gemaakt met zelfde engine als FAILOUT 76,dus bye bye

Gast (85.146.72.xxx) op 27-11-2018 om 14:56
Nee, als bethesda doorgaat met hun huidige engine voor elder scrolls 6, dan kunnen ze nooit het niveau halen van witcher 3, laat staan overtreffen.

Gast (92.108.244.xxx) op 27-11-2018 om 15:06
Bethesda game studios laat met deze game zien dat ze niet bij de top horen qua studio.ook al was het team 3 binnen de studio dan nog is dit niet goed te praten.

Dit zet een grote stempel op Bethesda als uitgever.Het is voor Bethesda te hopen dat Rage 2 het financieel goed gaat doen want hun vorige 3 games[die top waren] deden het erg matig aan de kassa.

Gast (89.99.40.xxx) op 27-11-2018 om 18:35
https://www.youtube.com/watch?v=SjrDbSgB9IU&t=1s

deze is leuk,blijkbaar hebben meer studios eraan gewerkt,en zie hier de eindresultaat:BAGGER!

Redneckerz (Redacteur) op 27-11-2018 om 20:24 [Niv: 201 / Exp: 10048]
@Gast 89.99.40:
Elder Scrolls Online wordt echter NIET met de Creation Engine gemaakt, al heeft Bethesda er wel een zelfde ''spelletje'' van gemaakt.

Creation ontstond in 2011 als een ''geheel nieuwe engine'', echter bleek het domweg een rebranded Gamebryo te wezen.

ESO heeft eenzelfde lot. De overlevering van Bethesda is dat zij de Hero Engine slechts gebruikte als een ''prototype'' voor ze overstapten op eigen tech, maar zelfs in recente builds zijn er verwijzingen te bemerken dat ESO gewoon Hero gebruikt. Ook heeft de game nog lange tijd online gestaan op Hero Engine website.

Daarnaast hebben inderdaad meer studio's hieraan gewerkt, specifiek voor het toevoegen van de netcode van iD Software, welke als 1 van de betere geldt binnen de industrie. Dat dit niet heel erg lekker samenwerkt met Creation, bewijst Fallout 76.

Op dit moment is de game alleen een toegevoegde waarde als je bereid bent veel van de game te vergeven. En veel mensen doen dat nu eenmaal niet. Resultaat: Het Mass-Effect Andromeda Syndroom.

Gast (92.108.244.xxx) op 27-11-2018 om 21:03
Zou zomaar kunnen dat Todd Howard tijdens een nieuwe Bethesda showcase toe gaat geven dat dit een grote vergissing was.

Los van de bugs zie ik heel dit co-op/multiplayer idee ook niet over 6 maanden we goed werken.

Zo jammer dat de naam Fallout nu naar een dieptepunt is gezakt.

Hoop dat we over 7 jaar wel een fatsoenlijke Fallout 5 krijgen die je weer lekker als een Remi kan spelen. ;)

Gast (86.85.123.xxx) op 28-11-2018 om 01:02
Dit kon je al van mijlenver aan zien komen, was wel duidelijk dat dit een cashgrab zou worden die alleen op naamsbekendheid steunt. Toch jammer dat ze het imago van Fallout daar nu (permanent) mee hebben beschadigd.

Ik maak me zoals sommigen hierboven inmiddels ook best wel zorgen om TES6. De kwaliteit van Bethesda's games lieten sowieso al een dalende lijn zien, maar dit is toch wel een ongekend dieptepunt. Als je dan ook nog hoort dat de nieuwe TES weer op diezelfde brakke engine draait.. Betwijfel sterk of zij zich in de toekomst nog wel kunnen gaan meten met de openworld-games van bijvoorbeeld Rockstar en CDPR.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Fallout 76
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2018
Ontwikkelaar:
Bethesda Softworks
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media