Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
07 April 2020 
(0) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 April 2020 
(0) 
(1) 
(5) 
(2) 
(0) 
05 April 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(4) 
(2) 
(0) 
(1) 
04 April 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
03 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
02 April 2020 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
One Piece: Pirate Warriors 4
Disaster Report 4: Summer Memories
Gamed Gamekalender April 2020
Bleeding Edge
Review:

F1 2018


Door Rene Groen op 22-08-2018 om 06:46
Bron: Gamed

Om te blijven streven naar verbetering ben ik groot fan van ontwikkelaars die concurrentie hebben. Electronic Arts moet het met FIFA en NBA bijvoorbeeld opnemen tegen respectievelijk Konami en Visual Concepts en het is te hopen dat de gamer daar uiteindelijk de vruchten van plukt. Bij de Formule 1 is het anders. Codemasters heeft als enige partij de rechten en de vraag is of dit ze gemakzuchtig heeft gemaakt.

Op papier heeft de studio alles weer prima op orde. Dit begint natuurlijk al bij de aanwezigheid van alle officiële circuits, waaronder ook de terugkerende Hockenheimring in Duitsland en Paul Ricard uit Frankrijk. Omdat Maleisië van de kalender verdwenen is moeten we dit circuit helaas missen. Verder is iedere coureur vertegenwoordigd en mogen we dan ook aan de slag met Charles Leclerc binnen het team van Sauber en heeft Pierre Gasly een zitje bij Toro Rosso. Het zorgt ervoor dat de game het lopende seizoen in ieder geval prima omvat, tegelijkertijd hadden we natuurlijk ook niets minder verwacht.

De aanwezigheid van iedere coureur stelt je in staat om in de huid van een favoriet te kruipen. Je kunt ook furore maken met een eigen karakter in de Career modus. Na het kiezen van een avatar en te bepalen hoe de commentator naar je zal refereren is het tijd om te kiezen voor welk team je wil rijden. Je kunt meteen bij Mercedes of Schuderia Ferrari aan de slag, wel dien je er rekening mee te houden dat de verwachtingen een stuk hoger liggen dan bij een team als McLaren of Sauber. Of misschien wil je wel een gulden tussenweg en ga je voor Haas of Force India.


Waar je ook voor kiest, een carrière zal niet alleen gevormd worden op het circuit maar ook daarbuiten. Na een vrije training, kwalificatie of wedstrijd kan de pers vragen voor je hebben waarbij je een keuze moet maken uit enkele antwoorden. Een leuke manier om betrokkenheid te vergroten, zo ook omdat antwoorden daadwerkelijk invloed hebben op zowel het eigen functioneren als het team. Wanneer je een divisie prijst vanwege hun prestaties zullen toekomstige updates goedkoper worden, trek je daarentegen alle credits naar jezelf toe dan is het maar de vraag hoe hierop gereageerd zal worden. Klinkt goed toch? Laten we deze bubbel dan maar meteen lek prikken, er is namelijk nogal wat op aan te merken.

De schijn van keuzevrijheid bij de antwoorden is deels teniet gedaan door wat het team van je verwacht. Ieder team wil graag dat je sportmanship of showmanship uitstraalt en als je dit nastreeft is er eigenlijk helemaal geen keuze. Een ander hekel punt is dat je slechts een korte tijd hebt om te kiezen uit de verschillende antwoorden. Nu is dit wellicht natuurgetrouw omdat je ook in het echte leven geen langdurige stiltes laat vallen, dit betekent ook dat je vaak niet genoeg tijd hebt om een weldoordachte keuze te maken. En zelfs als we dit soort punten nog door de vingers zien is het lastig te vergeven dat je na een paar races te maken krijgt met herhalende vragen en begeleidende antwoorden in een zelfde setting van steeds weer dezelfde reporter. En dat met een lage framerate (hetgeen in de races niet het geval is) en gezichtsanimaties die niet goed over komen. Zelfs de coureurs zien er wat onnatuurlijk uit.


Moeten we hier nu zwaar aan tillen? Gelukkig niet. De reden dat ik het uitgebreid naar voren laat komen is omdat het jammer is. Codemasters heeft geweldig werk geleverd met deze game, waarover straks uiteraard meer, maar laat het hier afweten. Nu dat benoemd is kan ik verder met de punten waar de Career wél indruk mee maakt. Het wereldje van de Formule 1 is erg lastig voor outsiders, toch krijgt de studio het voor elkaar om alles duidelijk aan je te presenteren. Met duidelijke menu's en een goede uitleg van de mogelijkheden richten ze zich op zowel nieuwe racefanaten als de fans die al enige tijd mee lopen. Wordt je dan ook al zenuwachtig bij de gedachte dat je niet alleen moet denken aan gas geven en remmen, maar ook aan bandenslijtage, de ophanging van je wagen en termen als ERS dan hebben we goed nieuws; dit is totaal niet nodig. De geïnteresseerden zullen alles na kunnen zoeken en als je hier geen zin in hebt zijn er genoeg mogelijkheden om je te ondersteunen. Je kunt het volledig over laten nemen, je laten assisteren of alles zelf regelen.

Er is een grote keuzevrijheid die we ook op ander vlak terugzien. Heb je geen zin om voorafgaand aan de kwalificatie drie vrije trainingen te rijden? Race je liever een beperkte kwalificatie dan (mogelijk) drie volledige sessies? Zijn vijftien rondes wel genoeg bij een Grand Prix? Het is allemaal mogelijk. Wel krijg je een kleine straf in het verkrijgen van minder punten die je kunt spenderen in Research & Development. Een tak waarvoor hetzelfde op gaat als wat hierboven besproken is; je kunt je laten assisteren waar je de punten op in zet of kiest dit geheel zelf. De uitwerking is in beide gevallen exact hetzelfde: ontwikkelingen kosten tijd en het is te hopen dat veranderde regelgevingen je gespendeerde middelen niet overhoop gooien. Codemasters heeft er goed aan gedaan om de R&D tak voor ieder team anders te laten zijn. Red Bull is bijvoorbeeld meer gespitst op aerodynamica, om maar een voorbeeld te noemen. Door dit soort elementen is het duidelijk dat je carrière zich niet alleen op de baan afspeelt, de keuzes die je ernaast maakt zijn minstens zo belangrijk.


Toch draait het uiteindelijk natuurlijk allemaal om het racen zelf. Nu hadden we in voorgaande edities al geen klagen over de besturing en het is dan ook goed te horen dat ze nu weer een stapje verder zijn gegaan. Met behulp van data die verkregen is van F1 teams zijn de banden en de ophanging van de auto weer net wat realistischer, hetgeen je ook merkt op de kerbs. Speciale aandacht gaat ook uit naar het gebruik van het Energy Recovery System, kortweg de ERS. Dit systeem van energie kan opgebouwd worden om vervolgens extra PK's bij de wagen te genereren en vormt een belangrijk middel in de races. Het zorgt ervoor dat er meer tactiek bij je races komt kijken, net zoals je na moet denken over je bandenwissels en wanneer je een pitstop in zet. Gaat het je nu al duizelen dan is dit nergens voor nodig; niet alleen zal je engineer je van informatie voorzien, ook dit zijn elementen die je in- of uit kunt schakelen. Je kunt er dus voor kiezen dat het gehele ERS-systeem automatisch geregeld zal worden en het is zelfs mogelijk om visuele hulplijnen in te schakelen zodat je precies weet waar je af dient te remmen (al dan niet met assistentie) en waar het gas er weer op moet. Op deze manier is er een goede leercurve en kun je uiteindelijk steeds meer hulpmiddelen uit gaan zetten om het op eigen kracht te doen.

De kunstmatige intelligentie is over het algemeen goed te noemen. Coureurs verdedigen hun lijn op sportieve wijze en zijn agressief waar dit nodig is. Tegelijkertijd maken ze ook fouten en zijn het zeker geen perfecte racemachines. Dit komt het realisme ten goede, hoewel er ook opvallende situaties te bespeuren waren. Bij een crash anticiperen ze niet altijd goed op wat er is gebeurd, ze trekken zich weinig aan van veranderende weersomstandigheden en boren zich als een kamikazepiloot in je wagen na de start. Waarschuwingen bij botsingen of het afsnijden van een bocht heb ik geen problemen mee, krijg ik echter waarschuwingen buiten mijn schuld om dan is dit vervelender. Het is zeker niet zo dat je iedere race met dit soort momenten te maken krijgt, toch werd het meermaals waargenomen. Codemasters heeft ook aangegeven dat de racestijl van een coureur is afgekeken van hun echte rijgedrag. Of dit daadwerkelijk het geval is laten we in het midden, wij konden het in ieder geval niet altijd waarnemen.


We hebben het spel met zowel een controller als een stuur gespeeld en laatstgenoemde geeft natuurlijk de echte ervaring. Toch merk je ook met een controller de verschillende gedragingen van de (klassieke) auto's en voel je goed aan waar je de controle verliest en moet corrigeren. Uiteraard is ook de nieuwe Halo op de auto in het beeld geïntegreerd, race je vanuit de cockpit dan is er gelukkig ook de optie om deze uit te zetten zodat je meer zicht hebt op de baan. Het had leuk geweest als er ook een ondersteuning was voor Virtual Reality, dit is helaas niet het geval. Een groot gemis is dit overigens niet, gezien de overvloed aan content. Naast de besproken Career kun je in Time Trials je tijden aanscherpen, losse Grand Prix races rijden, deelnemen aan kampioenschappen met unieke regels, zijn er speciale evenementen waarbij je moet voldoen aan de genoemde voorwaarden en kun je online je krachten meten. Dit laatste is zowel unranked, ranked als in een kampioenschap mogelijk. Omdat coureurs van een gelijk niveau aan elkaar worden gekoppeld en je een stempel 'dirty' of 'clean' driver opgeplakt kunt krijgen is het te hopen dat deze mode een lang leven krijgt en eerlijke competitie de overhand voert.

Omdat Formule 1 2018 geen directe concurrentie heeft van een andere game trekken we vooral de vergelijking met de voorgaande editie en kunnen we concluderen dat het spel kwalitatief zeker niet heeft ingeboet. De menustructuur is net weer wat duidelijker, alle nieuwe implementaties van het seizoen zijn overgezet naar de game, de Career is – op de interviews na – zeer geslaagd en online kun je krachten meten met de rest van de wereld. Dit neemt niet weg dat er ook enkele kritische opmerkingen zijn geplaatst die we volgend jaar graag beter zien.
Beoordeling
85
Formule 1 laat ons als geen ander het huidige seizoen beleven. Dit kan vanuit één van de bekende coureurs of als eigen karakter in de Career. Deze laatste is zeer uitgebreid en middels duidelijke uitleg voor een ieder te volgen, alleen de ingeplande persmomenten voelen overbodig. Hoewel de AI binnen de game net wat strakker had gemogen is ook deze 2018-editie zeer verzorgd en door de nodige hulpmiddelen voor een ieder te spelen.


10:28  [GC] A Hat in Time krijgt DLC en Switch versie
06:46  [GC] Launchtrailer Shenmue I & II
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (213.127.23.xxx) op 22-08-2018 om 16:18
Mijn laatste F1 spel wat ik speelde, was op de Playstation 1. Deze ga ik dus zeker halen op de Playstation 4 _O_

Gast (194.156.44.xxx) op 23-08-2018 om 17:01
Hele slechte review, elke sim racer spreekt juist over een revolutie in het gedrag van de AI in F1 2018, maar hier word als enige website aangegeven dat de AI net wat strakker had gemogen.. over de AI mag je alleen oordelen als je op 110 % speelt. Dus of je hebt dat niet gedaan of je hebt geen flauw idee hoe AI zich moet gedragen in een race game

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-08-2018 om 18:04 [Niv: 715 / Exp: 35771]
Op voorhand heb ik geen andere reviews gelezen, maar aan de hand van je opmerking heb ik natuurlijk even gekeken of ik de enige was die zo dacht. Wat me dan opvalt is dat ik nergens iets hoor over 'een revolutie' bij de AI, maar dat er veel meer reviews zijn die foutjes rondom de AI naar voren laten komen. Inderdaad, foutjes, want nergens zeg ik in deze review dat het kut of slecht is. Het had simpelweg net wat strakker gemogen. En daarin ben ik blijkbaar niet de enige. De game scoort echter niet voor niets een 85, je doet nu net of ik de game afbrand op de AI en een mager zesje geef

Gewijzigd door Rene Groen op 23-08-2018 om 18:05

Gast (92.108.244.xxx) op 25-08-2018 om 16:49
Wat voelt jij heerlijk met de T300. :)

Gast (213.118.179.xxx) op 25-08-2018 om 17:51
Goeie game die norx deze score krijgt .
De replay stoort me komop met die update want het ligt aan de programmering dit kost Codemaster een half punt mijn score zou norx 90 geweest zijn .

Gast (92.108.244.xxx) op 25-08-2018 om 22:05
(213.118.179.xxx)
Wat bedoel je met die replay ?

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Formula 1 2018
Type:
Game
Releasedatum:
24-08-2018
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Koch Media
Media:


Meer media