Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
25 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 September 2018 
(0) 
(4) 
(4) 
(0) 
(0) 
23 September 2018 
(0) 
(7) 
(3) 
(9) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
22 September 2018 
(4) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 September 2018 
(11) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 September 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
18 September 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
16 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 September 2018 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 September 2018 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(6) 
(6) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 September 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2018 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
NBA Live 19
Shadow of the Tomb Raider
My Brother Rabbit
Final Fantasy XV: Pocket Edition
Review:

Graveyard Keeper


Door Rene Groen op 18-08-2018 om 14:45
Bron: Gamed

In games kunnen we diverse rollen vervullen. Van een boer in Farming Simulator tot een gevangenisbewaarder in Prison Architect, van een raketbouwer in Kerbel Space Program tot een chirurg in Surgeon Simulator. De rol van een begraafplaatsbewaarder is echter nieuw en toch is dit het uitgangspunt van Graveyard Keeper.

Het verhaal van deze opvallende titel is vrijwel non-existent. Op een dag zit een man in de auto met zijn geliefde te bellen tot hij bij een ongeluk betrokken raakt. Dit betekent echter niet zijn einde, maar een nieuw begin. Na een kort gesprek met de dood ontwaakt hij in een middeleeuwse setting en moet hij op een kerkhof aan de slag. Gaandeweg de game zal er in gesprekken nog wel aan zijn vrouw worden gerefereerd, veel verder dan dit gaat het niet als we kijken naar het verhaal. Dat de ontwikkelaar refereert naar hun game als een 'love story' is dan ook wat vergezocht. Door deze insteek kunnen we ook geen eigen karakter creëren, we spelen altijd als dezelfde roodharige, bebaarde man.

Nog maar net bekomen van de introductie, die overigens in één minuut voorbij komt, maak je kennis met de levende schedel Gerry die je op weg helpt, alsmede een pratende ezel die je lichamen komt brengen. Op deze lichamen dien je autopsie te plegen en ten ruste te leggen in één van de graven. Je kunt er ook voor kiezen om ze te ontdoen van enkele onderdelen, denk bijvoorbeeld aan de hersenen of het hart, om bij doorverkoop extra geld te verdienen. Je dient echter wel op te passen, wanneer je teveel onderdelen verwijdert zal dit een negatieve invloed hebben op de reputatie van je kerkhof. Een lichaam in het nabij gelegen water werpen is dan natuurlijk een goede manier om er alsnog vanaf te komen.


Het moge duidelijk zijn dat Graveyard Keeper geen standaard simulatietitel betreft. In basis komt het erop neer dat je alledaagse activiteiten onderneemt en geld binnen haalt, het is juist deze setting die toch bijzonder te noemen is. Toch gaat de game een stuk verder dan enkel het kerkhof en daarmee lijkt het alsof de ontwikkelaar iets teveel hooi op de vork wilde nemen. Naast het plegen van autopsies en de andere werkzaamheden als begraafplaatsbewaarder komt er gaandeweg de game steeds meer activiteit bij. Je kunt opdrachten doen voor inwoners van een nabij gelegen dorpje of handel met ze drijven, gewassen verbouwen, op zoek gaan naar stenen en hout, hebt de mogelijkheid om alchemie uit te oefenen, zult preken moeten houden in de kerk, krijgt het aan de stok met monsters, er is een nabij gelegen kerker en je kunt zelfs wijn maken. Nu is het geen probleem als deze elementen geleidelijk worden geďntroduceerd, in plaats daarvan werpt de game veel op je bord en geeft het weinig uitleg. De meer ervaren simulatiespelers zullen de veelzijdigheid verwelkomen, de minder ervaren speler zal vooral overdonderd raken en vroegtijdig afhaken. Wat ook niet meehelpt is dat je slechts een minimaal aantal dingen per dag kunt doen omdat iedere handeling je energie af laat nemen en dit eigenlijk te snel gaat. Zelf controle uitoefenen is er ook niet bij, zo kun je er niet voor kiezen om vroegtijdig te gaan slapen.

Met het voltooien van activiteiten verdien je punten die je uit kunt geven in de Tech Tree. Met de blauwdrukken die je hier vrij speelt kun je bijvoorbeeld additionele gereedschappen verkrijgen die je eerst in elkaar moet zetten. Het zijn op dit soort momenten dat de game net wat schappelijker had mogen zijn. In plaats van een blauwdruk overal openen is dit enkel mogelijk op een werkbank. Je kijkt alhier wat je nodig hebt en gaat bijvoorbeeld naar een koopman om de juiste materialen te kopen. Eenmaal aangekomen was ik echter vergeten wat ik precies nodig had en dus diende ik eerst terug te gaan naar de werkbank om dit na te kijken. Een systeem dat toch veel makkelijker had kunnen zijn als ik de blauwdruk in ieder geval op elk gewenst moment in had kunnen kijken. Dit is slechts één van de voorbeelden waarop de ontwikkelaar een extra barričre heeft opgeworpen om meer van de game te kunnen genieten voordat frustratie de overhand krijgt.


Het bovenstaande doet nu wellicht klinken alsof je de game links kan laten liggen, toch komt mijn teleurstelling vooral voort uit het gegeven dat Graveyard Keeper zeker zijn kwaliteiten heeft. Er is naast een dag- en nachtcyclus bijvoorbeeld ook een wekelijkse cyclus waardoor je slechts op bepaalde dagen een handelaar tegen zult komen of naar de kerk kunt gaan. Je dient hier dan ook op voorhand rekening mee te houden. Daarnaast legt het spel je geen tijdsdruk op. Natuurlijk, de kwaliteit van lijken zal er niet beter op worden als je ze een tijd laat wachten en als je een handelaar wil treffen moet je op de goede dag aanwezig zijn, toch zijn dit slechts kleine elementen waarin het belang van tijd naar voren komt. Je krijgt verder een grote mate van vrijheid in je doen en laten en kunt je tijd dan ook grotendeels zelf invullen. Het schrijfwerk met de nodige donkere humor en de pixelstijl helpt ook zeker mee aan het creëren van een juiste sfeer. Hoewel de muziek rustig op de achtergrond blijft en daardoor prima gekozen is herhaalt deze zich wel wat snel.

Het moge duidelijk zijn dat Graveyard Keeper niet voor iedereen is. Als dit je eerste simulator betreft zijn er betere games om mee in te stappen. Games die je iets meer bij de hand nemen en je niet middels trail-and-error je pad laten zoeken. Ben je daarentegen een meer geoefende speler binnen het genre en op zoek naar een uitdaging dan zullen deze minpunten minder naar voren komen. De veelzijdigheid en de unieke opzet spreken wat dat betreft juist meer aan. Om te bepalen of Graveyard Keeper iets voor je is moet je dan ook kijken binnen welke van de twee groepen je valt.
Beoordeling
65
Graveyard Keeper is een simulatietitel waarin je veel kunt doen. Wellicht zelfs iets teveel voor de minder geoefende speler die nog niet zo bekend is met het genre. Zij zullen er vooral last van ondervinden dat de ontwikkelaar slechts met summiere informatie komt en je de rest zelf laat onderzoeken. Ben je daarentegen een bekende binnen het genre en zoek je eens een nieuwe invalshoek dan is de aanschaf zeker het overwegen waard.


09:16  Mega Kangashkan en Gyarados in beeld
10:34  Boardgame van Tomb Raider in de maak
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Graveyard Keeper
Type:
Game
Releasedatum:
15-08-2018
Ontwikkelaar:
Lab Zero Games
Uitgever:
tinyBuild Games
Media:
Geen media gevonden