Gave buggy's, knotsgekke circuits, remmen in de lucht en een rare zwaartekracht. Dat is wat Gripshift ons brengt. Deze race/ behendigheid/ puzzle/ platformgame geeft gameplay die we eigenlijk nog nooit eerder hebben gezien. Of deze nieuwe draai geslaagd is is de vraag natuurlijk.
Leuker wordt het nog als er een tijdlimiet aan hangt en je dus zo snel mogelijk richting het eind van het level moet. De game leunt erg op tijd en dat is met name op de lange termijn bijzonder leuk. In elke race worden namelijk medailles uitgedeeld voor snelle races. Deze medailles leveren punten op waarmee nieuwe modes worden vrijgespeeld. Het leuke van de medailles is dat, met name om een gouden medaille te halen, je nog even een paar keer goed moet bekijken hoe je de baan nu het allersnelst af kunt ronden. Een tweede mogelijkheid waarmee je punten kunt scoren is het verzamelen van sterren die over de baan verspreid zijn. Heb je alle sterren verzameld en ben je binnen de tijdslimiet bij de finish, dan scoor je punten. Een derde extra dat in een baan zit is een verborgen Gripshift logo. Weet je deze te vinden en het wederom het einde van het level te bereiken, dan scoor je punten. Je doet een baan dus eigenlijk vier keer. De eerste keer doe je om de finish te bereiken en te kijken hoe het in zijn werk gaat, de tweede keer verzamel je de sterren, de derde keer ga je voor de top tijd en de laatste keer zoek je het verborgen logo. Dit kan in willekeurige volgorde en het is niet verplicht om alles te doen.
Er is echter wel een bepaald aantal punten dat je moet halen wil je in een hogere klasse/moeilijkheidsgraad komen.
Lukt het je niet om enkele challenges te voltooien, of lijkt het onmogelijk om die top tijd te bereiken, dan kun je twee dingen doen. Blijven zoeken naar de beste methode of op zoek gaan naar een buggy waarmee het wel kan. De buggy's in Gripshift verschillen namelijk van features zoals handling en snelheid. Kom je power tekort? Dan neem je een snellere buggy en lukt het misschien wel. Het wisselen van buggy's kan op elk moment. Hiermee komen we aan bij de besturing van de buggy's, die bijzonder vreemd is. Het ligt niet aan de knoppen, maar aan de manier waarop de auto op de weg beweegt. Het is alsof de buggy een groot gewicht heeft en constant door een flinke modderpoel lijkt te rijden. Het is totaal niet de directe arcade besturing die je zou verwachten van een arcade game zoals deze. Het trage reageren van de controls leidt ertoe dat je vaak niet exact zo gaat als je wilt, wat resultaat in het vallen naast de baan of slechtere rondetijden. Dit vergt enige gewenning en kan het je vooral aan het begin wat lastig maken.
|