Wanneer de ideeën voor vervolgdelen op zijn is er een simpele uitweg; je kiest simpelweg voor een reboot van de serie, veelal door terug te keren naar waar het allemaal begon. Voor Tomb Raider was dit niet anders.
In 2013 kwam ontwikkelaar Crystal Dynamics dan ook met Tomb Raider, een nieuw deel die teruggreep naar het verleden en waar we een nog jonge, onervaren Lara Croft onder de knoppen kregen. Het avontuur werd twee jaar later vervolgd met Rise of the Tomb Raider en op 14 september verschijnt het derde deel onder de naam Shadow of the Tomb Raider.
Door dit trilogiedrieluik werden sommige dingen anders aangepakt, zo vertrouwt de meer onervaren Lara Croft op haar boog in plaats van de iconische geweren die we vroeger als wapen kregen aangeboden. In een interview geeft Director Dan Bisson van Eidos Montreal aan dat dit in Shadow of the Tomb Raider niet zal veranderen. Volgens hem is de game een cruciaal punt in de ontwikkeling van het karakter en ze hijsen haar hierbij niet in een korte broek en bikini, noch zullen ze twee pistolen in haar handen duwen.
quote:"De twee geweren zijn legendarisch, zelfs iconisch, maar in deze trilogie is de boog haar handelsmerk. Hoe dit in toekomstige Tomb Raider spellen zal zijn kan ik niet zeggen."
Shadow of the Tomb Raider verschijnt op 14 september voor de PC, Xbox One en PlayStation 4.