In 2012 lanceerde Capcom een actie RPG onder de naam Dragon's Dogma, waarna ze een jaar later een meer uitgebreide versie uitbrachten onder de naam Dragon's Dogma: Dark Arisen. Begin vorig jaar verscheen deze editie ook op de PC en nu is het eindelijk tijd voor PlayStation 4 en Xbox One gamers om met de game aan de slag te gaan.
Bij de start van de game, los van een voorgeschiedenis die je eveneens mee krijgt in een epiloog, lijkt er voor het hoofdkarakter nog geen wolkje aan de lucht. Het gezellige vissersdorpje Cassardis waar de hoofdpersoon leeft ligt er rustig bij, alsof de alledaagse beslommeringen niet meer bedragen dan wat het avondeten zal zijn. Deze sereniteit is echter ruw verstoord door een draak die aan de hemel verschijnt en alles vernietigt in zijn pad. Inclusief het hart van jouw mannelijke of vrouwelijke personage. Gelukkig betekent dit niet de dood, het is slechts het begin van een avontuur. Dit klinkt wellicht als een zwak plot en eigenlijk is dat het ook. Voor het verhaal hoef je Dragon's Dogma dan ook niet te spelen, dat je blijft terugkeren is vooral te danken aan andere factoren. Hiervoor verantwoordelijk is met name de spelwereld zelf. Een groots, uitgestrekt gebied vol indrukwekkende vijanden en beloningen. Mits je althans bereid bent om hier tijd en moeite in te steken. De game is namelijk niet volgestopt met fast travel punten en zelfs als je hier al gebruik van wil maken zul je de juiste items nodig hebben om dit te kunnen doen. Je bent dan ook voornamelijk aangewezen op je voeten.

Alvorens je het avontuur in stapt kun je zelf een karakter creëren. Al te diepgaand is dit niet, het is simpelweg een manier om iets meer binding te krijgen met het personage. Tevens kun je een klasse kiezen, bestaande uit de Warrior, Archer en Mage, hetgeen gelukkig geen vaststaand gegeven is voor de rest van de game. Interessant is tevens de toevoeging van Pawns. Ook dit is een karakter die je zelf vorm geeft en stijgt in level. Diens acties zullen vooral ingegeven worden door de computer, los van enkele basiscommando's. Het stopt hier nog niet, je kunt namelijk ook nog twee andere Pawns inroepen om zo een kwartet te vormen. Deze laatste twee personages zijn vormgegeven door andere spelers en kunnen in jouw game komen om een helpende hand toe te reiken. Het interessante is dat dit ook mogelijk is voor je eigen Pawn, die op deze manier extra kennis en kwaliteiten verkrijgt door met iemand anders mee te vechten. Een interessante manier om je te wijzen op gevaren waar je bijvoorbeeld nog niet eerder kennis mee hebt gemaakt, hoewel hun stemacteurs niet van een al te hoog niveau zijn.
Zoals eerder gezegd zit de immense spelwereld vol met monsters om te bevechten. De game is niet eenzijdig in de manier waarop je deze gevechten aan dient te vangen, zo vormt het een combinatie van Shadow of the Colossus, Dark Souls en Skyrim. Naast de kleinere vijanden die slechts enkele klappen kunnen incasseren zijn er enorme gebouwen die je kunt beklimmen, zoals bijvoorbeeld de Hydra die je een kopje kleiner dient te maken. Deze indrukwekkende momenten worden helaas niet vergezeld met een duidelijke opzet van de game zelf. Je opdrachten verkrijg je via karakters en spelborden, echter is er helaas geen duidelijk systeem die je laat weten wat nu de belangrijkste missies zijn om aan te vangen. De interface zelf is ook behoorlijk rommelig waardoor je even de tijd zult moeten nemen om erin te leren navigeren.

Op technisch vlak is te zien dat het een port betreft van een game uit de vorige generatie, hoewel tegelijkertijd enkele oude problemen zijn opgelost. Daar waar het origineel soms moeite had om een stabiele framerate neer te zetten heb je hier nu geen last van en de textures zijn van een hoger niveau dan voorheen. Helaas niet op zestig frames per seconde, maar wel op een stabiele dertig frames per seconde. Verder zijn de lichteffecten onder handen genomen, waardoor de dag- en nachtcyclus meer tot leven komt. Er zijn dan ook enkele maatregelen genomen om de game naar een hoger niveau te tillen, hoewel enkele kartelrandjes nog altijd verraden dat de oorsprong enkele jaren eerder ligt. Is dit erg? Zeker niet. Dragon's Dogma: Dark Arisen is namelijk een imposante actie RPG met een groots speelgebied waar je jezelf makkelijk wekenlang in kunt verliezen. Mits je het origineel althans nog niet gespeeld hebt aangezien er niets nieuws onder de zon is voor degene die Dark Arisen reeds eerder hebben beleefd.
|