Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

True Crime: New York City


Door Ruben Meintema op 15-01-2006 om 00:12

Ik ben een groot fan van het misdaadgenre in het algemeen en van de spellenreeks Grand Theft Auto in het bijzonder. Vorig jaar was ik ook zeer verheugd over de aankondiging GTA: San Andreas, maar waarschijnlijk werd mijn enthousiasme ook sterk gevoed door de hype rond dit spel. In ieder geval viel het spel mij behoorlijk tegen, en de oorzaak daarvan was volgens mij dat ik na het compleet kapot spelen van GTA 3 en GTA: Vice City uitgekeken was geraakt op de reeks. Dat vond ik heel jammer, want misdaad blijft wel één van mijn favoriete genres. Gelukkig biedt True Crime: New York City de oplossing voor al mijn problemen. Het is een uitermate crimineel en gewelddadig spel, met een vergelijkbare kwaliteit van de GTA serie, maar staat wel volledig los hier van. Mijn redding.


Motorola
In TC: NYC zit nogal wat reclame, en vooral voor Motorola. Dit kan als vervelend ervaren worden, want op televisie heb ik ook altijd een gruwelijke hekel aan reclame. Zit je net lekker in een film of leuke serie, wordt je weer gestoord door mededelingen dat je geld moet lenen via één of andere louche firma. Maar dit is anders, het spel wordt namelijk niet onderbroken door de reclame. Dit is productplacement, en ik zou het niet erg vinden als alle reclame, die toch onvermijdelijk is, op deze manier gebracht zou worden.

Bovendien is het plaatsen van deze reclame behalve geld in het laatje van de makers, ook een literair stijlfiguur. Het klinkt misschien gek, maar in Japanse en ook westerse quasi-populaire literatuur werden vanaf de jaren '80 ongeveer merknamen en namen van producten expliciet genoemd om een soort gevoel van alledaagse herkenbaarheid te bewerkstelligen. Dit stijlfiguur is al eerder gebruikt in spellen en wat mij betreft met succes. In bijvoorbeeld een voetbalspel als FIFA geeft het toch een groter gevoel van authenticiteit als er op de reclameborden langs het veld echte reclame staat in plaats van alleen maar EA logo's?



Muziek
Hier scoort True Crime zeer sterk. Wat mij betreft is dit de beste soundtrack die ooit bij een spel geleverd is. Een spelontwikkelaar kan twee dingen doen. Hij kan zelf muziek componeren voor een spel, en dat kan zeer succesvol zijn. Kijk maar naar onder andere Sonic the Hedgehog, Mario en Final Fantasy. Maar hij kan ook bestaande muziek gebruiken, die al bekend is bij het publiek, en op die manier gebruik maken van een bepaalde sfeer die de muziek al uitstraalt. Er wordt dan een bepaalde band of nummer gelicenseerd (ik weet niet hoe dat juridisch precies zit) die dan voor het spel gebruikt mag worden. Voorbeelden van deze manier zijn Grand Theft Auto: Vice City, San Andreas, NBA Street en SSX. Ook voor de recensent is dit makkelijker, aangezien hij in dat geval kan refereren aan bij de lezer bekend veronderstelde geluiden. Dit is het geval bij True Crime.

De muziek die je kunt draaien in de auto is zeer divers. Ten eerste is er natuurlijk de New Yorkse muziekstijl bij uitstek: New York Hardcore. Vertegenwoordigers van deze harde stijl zijn Madball, Agnostic Front en Sick of it All. Dan is er nog de geweldige muziek van The Misfits: "I got something to say, I raped your mother today, and it didn't matter much to me as long as she spreads!" Ook heel blij was ik om The Ramones te horen in een computerspel. De andere muziekstijl die niet kon ontbreken is natuurlijk de hiphop. Het nummer Shook Ones part II geeft heerlijk die New Yorkse hiphop sound weer. De rapper Redman heeft speciaal voor dit spel een nummer opgenomen. De laatste belangrijke stijl in dit spel is de house achtige clubmuziek. Ik weet alleen uit films dat het typisch New Yorks klinkt, maar verder kan ik er niet veel over zeggen.

Het mooie van TC: NYC is dat je naar verschillende muziekwinkels kunt rijden in de stad om daar nieuwe tracks te kopen om aan je playlist toe te voegen. Die playlist werkt overigens beter dan in GTA, want je kunt in het menu scherm zelf een nummer uitkiezen die je wilt horen, en je kunt ook aan het ene nummer een hogere beoordeling geven dan aan de ander zodat die vaker langs zal komen in je muziekspeler. Nummers die je juist helemaal niet leuk vind kun je uit zetten.

Conclusie
Het is een GTA kloon, maar voor de spelers onder ons die uitgekeken waren geraakt op GTA biedt dit een frisse nieuwe criminele game ervaring. Het spel is zeer substantieel en uitgebreid, je hebt veel mogelijkheden en veel vrijheid. Ik heb in deze review lang niet genoeg ruimte gehad om alles te vertellen dus er valt nog genoeg te ontdekken.

Een minpunt is wel dat het spel niet diep genoeg in gaat op de misdaadcultuur. Je vangt slechts een glimp op, en begint dan meteen te schieten. De muziek is fantastisch en draagt een flink steentje bij aan de goed geslaagde New Yorkse sfeer.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   83
Sound   95
Graphics   73
Replay   79

Een virtuele reis naar New York, de meest criminele stad van Amerika.
80


10:51  Ubisoft kondigt Rainbox Six: Critical Hour aan
00:12  Amerika, PSP en NDS gaan nek aan nek
 Reacties (94)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
mahalla op 15-01-2006 om 09:47 [Niv: 17 / Exp: 844]
ik heb streets of LA en ....eigelijk vond ik het een kut spel.... sorry haha

Gast (213.84.172.xxx) op 15-01-2006 om 09:49
hm,ken je toch zien dat mensen andere meningen hebben,op andere site's geven ze hem een 6,sommige dikke 4 ofzo hehe,

Sander. S op 15-01-2006 om 10:41 [Niv: 0 / Exp: 10]
"Een virtuele reis naar New York, de meest criminele stad van Amerika"

lol, not, ontwikkelaars hadden beter andere stad kunnen kiezen om het geloofwaardig te houden.

Gast (217.121.4.xxx) op 15-01-2006 om 11:49
Wat een verschil met andere site's. Daar krijgt ie soms geen eens voldoendes

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-01-2006 om 11:51 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Ik raad de mensen aan toch eerst deze review eens te lezen (voor zover niet gedaan) en dan hun eigen oordeel eraan te hangen. Het klopt idd dat veel sites hem een lager cijfer hebben gegeven, maar ik denk dat Ruben prima heeft weten te verwoorden waarom deze game toch hoger verdient.

Gast (80.100.214.xxx) op 15-01-2006 om 12:51
IK vind dit een goede review ik heb het spel zelf en ik vind het leuk. Ik heb het spel uitgespeelt en het heeft me echt die new york cop vibe gegeven. Soms wordt het een beetje eentonig maar voorderest is het spel gewoon top. Aleen die bugs zijn wel kut:(

Gast (83.180.45.xxx) op 15-01-2006 om 13:59
WAT!!!. Zit er bugs erin :( . Nou koop ik die spel helemaal niet meer. ik vond deel1 helemaal een rotzooi. Maar als ik toen had geweten had ik streets of LA ook niet gekocht |(

Gast (80.56.130.xxx) op 15-01-2006 om 14:13
Deze game is zo matig en verdient dan ook nooit een 8 :r

phantom op 15-01-2006 om 14:41 [Niv: 14 / Exp: 695]
gta sa heeft ook heel veel bugs

Gast (83.180.45.xxx) op 15-01-2006 om 15:14
Dat klopt. Dan hoop ik dat bij gta4 ik geen bug tegen kom. Want het spel kom toch op de ps3 uit. Dat moet toch ook geen bugs erin zitten. En ps3 heeft toch sterke engine *D

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-01-2006 om 15:21 [Niv: 1182 / Exp: 59089]
Bugs komen niet door de console maar door het spel.

Gast (85.145.149.xxx) op 15-01-2006 om 15:43
Heel veel sites prijzen GTA SA de hemel in en nemen de bugs voor lief, terwijl ze TC NYC de grond in boren van wege de bugs. Dat is geen eerlijke beoordeling. Dit wel! :)

Gast (62.131.178.xxx) op 15-01-2006 om 16:24
@ rene groen?
aanraden om te lezen?
fuckin die hele waslijst lezen
jullie moeten die reviews echt is inkorten

Gideon op 15-01-2006 om 16:33 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Dan lees je de stukjes die jou interesseren

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-01-2006 om 17:00 [Niv: 748 / Exp: 37385]
@ Gast: Je kunt ook de hele waslijst lezen zonder te fucken, net wat je zelf wilt.
Hoe dan ook, veel van onze bezoekers stellen de langere reviews op prijs. Veel bladen zitten vaak gebonden aan een beperkte ruimte en ook andere sites lijken niet de moeite te nemen om een review goed uit de doeken te doen. Wij proberen alle aspecten aan te stippen om je zo een goed beeld te geven van een game. Door het toevoegen van één of twee pagina's kunnen we je een miskoop van 50 of 60 euro besparen. Vallen die extra pagina's ineens weer reuze mee toch? En als je echt interesse hebt in een game lees je het graag lijkt me, zo geldt het althans voor het merendeel van onze bezoekers.

Ruben Meintema op 15-01-2006 om 17:15 [Niv: 16 / Exp: 796]
Ja ik lees zelf heel graag over games. (Daarvoor kom je toch eigenlijk ook naar een site als deze?)

Ikkyu op 15-01-2006 om 20:42 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Ieps, ben het helemaal eens met Ruben.

Gast (145.97.105.xxx) op 16-01-2006 om 13:39
Ik lees ook graag over games. maar alleen als nieuwe spellen uit komen die lijkt op gta ;)

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-01-2006 om 14:04 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Binnen deze review zijn er ook vergelijkingen met GTA, dus wellicht dat deze game je ook kan bekoren

m.j. op 16-01-2006 om 16:47 [Niv: 2 / Exp: 109]
ik haat dat helemaal overnieuw doen ook bij gta . amen

Gast (82.172.75.xxx) op 16-01-2006 om 17:59
''Dit gold eigenlijk ook, maar dan in mindere mate, voor spellen als The Getaway en Driv3r.''

De gehele GTA reeks is afgekeken van DRiver!

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-01-2006 om 18:13 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Waarna Driver weer keek naar GTA en daarmee de mist in ging

Gast (82.172.75.xxx) op 16-01-2006 om 18:19
Heel simpel tegen antwoord Rene ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat de schrijver van de review DRiver maar een slecht aftreksel van GTA, terwijl dat onmogelijk is omdat Driver 1 als eerste met dat vrije gevoel kwam en die crime simulatie. Rockstar heeft er met GTA alleen maar verder aan gebreid. En dus hoort er in mijn ogen een deel van de grote credit aan Driver toe omdat hij minstens zo een grote impact hadden op de game industrie.

Gast (81.243.143.xxx) op 16-01-2006 om 19:38
DOM spel nooit geloven dat ik het zeg maar
50 sent is dan nog leuker :X

Nelus op 16-01-2006 om 20:08 [Niv: 526 / Exp: 26310]
@gast (82.172.75.x)
Wat is dat nou weer voor crap. als een heel vet nieuw spel uitkomt dat superveel lijkt op Halo dan gaan ze toch ook niet de credit aan Halo geven in plaats van dat spel. Ok ,Halo is er mee begonnen maar ieder spel geeft er een persoonlijke draai aan. Zoals negers in GTA: SA. Ik denk niet dat de mensen kijken naar het spel wat er mee begonnen is. Anyways, Driver 1 en 2 waren goed voor die tijd maar GTA maakte er gelijk iets tops van waar je ook meerdere geweren had en veel meer opties.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
True Crime: New York City
Type:
Game
Releasedatum:
25-11-2005
Ontwikkelaar:
Luxoflux
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:





Meer media