Op 1 december zal wederom The Game Awards plaatsvinden, waarbij vele gamers toch voornamelijk uit kijken naar nieuwe aankondigingen of beelden van hun favoriete aankomende games. De vraag is dan alleen; geven deze beelden wel een accuraat beeld van de werkelijkheid?
Meer dan eens worden er in de game-industrie CG beelden gepresenteerd die ver weg lijken te staan van hetgeen de game ons uiteindelijk te bieden heeft. In een interview met Polygon heeft The Game Awards producer en bedenker Geoff Keighley aangegeven dat hij het dit jaar inzichtelijker wil maken. Hij hoopt transparanter te krijgen hoe games eruit zien, door meer nadruk te leggen op gameplay en in-game beelden in plaats van CG trailers.
Zijn uitspraken komen onder andere voort uit No Man's Sky, die tijdens de VGX 2013 met veel enthousiasme werd ontvangen, mede door diens schitterende beelden. Toen de game eenmaal verscheen bleek er nog maar weinig over te zijn van dit enthousiasme, gevoed door het evenement waar Keighley mede verantwoordelijk voor was.
Keighley ziet het bovenstaande overigens niet iets wat alleen in de game-industrie gaande is. Iedereen probeert voorafgaande aan een release verwachtingen te creëren, neem Warner Bros. die velen enthousiast wist te krijgen met de eerste trailer van Suicide Squad.
Vooruit kijkend naar 1 december zegt hij dat we uit mogen kijken naar game premières van vier tot vijf minuten, waarbij hij hoopt dat het publiek verrast zal worden over de diepte van sommige content die getoond zal worden.
|