Tussen al het najaarsgeweld van games als FIFA, Battlefield en Gears of War 4 vinden we ook kleinere titels. Games die je even tussendoor speelt, om de tijd vervolgens alsnog voorbij te zien vliegen. Clustertruck is precies zo'n titel.
Ontwikkelaar Landfall Games is erin geslaagd om een belachelijk concept om te zetten in een leuke en verslavende game. Het betreft een platformer die je vanuit een first-person perspectief bekijkt en je van truck naar truck laat springen om de finish te bereiken. Verder is er één belangrijke regel; raak de grond niet aan. Er is geen verhaal, noch zal je een reden gegeven worden waarom je dit doet. Het klinkt allemaal erg simpel en kijkend naar de gameplay kunnen we dit beamen. Tegelijkertijd zorgen de trucks ervoor dat de game altijd onvoorspelbaar blijft. Ze rijden nooit in een vaste route, knallen gerust tegen obstakels aan of storten zichzelf de afgrond in. Je zult dan ook voortdurend in beweging moeten blijven, wil de finishlijn niet steeds verder uit je zicht verdwijnen.

Wanneer je een level voltooid krijg je punten en dit aantal zal nog verder toenemen als je dit stijlvol doet of juist in een zeer snelle tijd. Met deze punten kun je bepaalde kwaliteiten aanschaffen die de levels wat makkelijker maken. Een vereiste is dit niet, wel is het een goede manier om een lastig level alsnog te overwinnen. Als voorbeelden vinden we een dubbele sprong, het gebruik van een jetpack, een stuk vooruit schieten in de lucht, een grijphaak om de grond alsnog te vermijden of juist een slow motion om situaties beter in te schatten.
De game is opgebouwd uit verschillende werelden met daarin steeds tien levels. Ieder van de werelden draait om een thema, zoals laserstralen, de middeleeuwen, een woestijn of de winter. Bij de levels die draaien om laserstralen zul je er rekening mee moeten houden dat je niet zomaar rond kunt springen, ook het aanraken van een laser is direct fataal. Op deze manier heeft iedere wereld zijn eigen thema, inclusief elementen waarop gelet dient te worden. Gelukkig slaat de frustratie nooit toe omdat een poging direct opnieuw gestart kan worden. Op deze manier slaagt Clustertruck erin om je poging na poging te laten ondernemen zonder de controller weg te willen leggen.

Grafisch is de game erg simplistisch. Denk aan het klinische design van Mirror's Edge en je hebt een aardig idee wat je kunt verwachten. Indrukwekkend is het nooit en het staat dan ook echt in dienst van de gameplay. Je zult niet snel afgeleid worden, iets wat we ook op kunnen tekenen voor de muziek. Het staat nooit op de voorgrond en hindert om deze reden dan ook niet. De enige kritiek die we hebben is dat de console versie uitgekleed is ten opzichte van de eerdere PC release. Kon je daar eigen levels creëren en deze van anderen downloaden, daar is deze optie nu geheel verdwenen. Het is te hopen dat de ontwikkelaar deze alsnog toe zal voegen om de replaywaarde te verhogen, zeker omdat ze momenteel vijftien Euro vragen voor de game - terwijl dit op Steam €11,99 is - en dit beter te rechtvaardigen zou zijn mét een editor.
|