Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Nieuws:

PS4 Pro games vereisen weinig extra manuren


Door Rene Groen op 31-10-2016 om 16:00
Bron: AV Watch

Over anderhalve week zet Sony haar nieuwste troef in middels de PlayStation 4 Pro. Een game die de hardware weer net even naar een hoger niveau tilt, maar waar ontwikkelaars gelukkig geen slapeloze nachten hoeven te ondergaan.

In gesprek met de Japanse website AV Watch laat systeem architect Mark Cerny weten dat er ongeveer één procent aan additionele manuren komt kijken bij het ontwikkelen voor de PlayStation 4 Pro. Deze één procent is vergelijking met de complete ontwikkeling van een game.

Om de extra kracht van de PlayStation 4 Pro in de behuizing te stoppen hoef je gelukkig geen kasten uit te gaan ruimen om plek te maken, in vergelijking met de vorig jaar uitgegeven CUH-1200 console is de PlayStation 4 Pro negentien procent groter.

In ander nieuws vertelt Cerny dat hij vanuit een persoonlijke benadering denkt dat er minimaal 8 teraFLOPS aan computerkracht nodig is om games in native 4K te renderen. In het huidige jaar is het simpelweg niet mogelijk om dit tegen een redelijke prijs op de markt te brengen. Tegelijkertijd zullen gebruikers bij één oogopslag het verschil zien bij games die draaien op de PlayStation 4 of op het Pro model.


16:04  Zelda viert Halloween met artwork
15:51  Online servers Batman: Arkham Origins stoppen
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
Gast (62.195.126.xxx) op 31-10-2016 om 16:41
Ik moet dat allemaal nog maar zien, betreffende de laatste zin..

Gast (78.23.171.xxx) op 31-10-2016 om 16:50
je ziet echt het verschil.de checkerboard techniek is super

Joni Philips (Eindredacteur) op 31-10-2016 om 17:05 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Op PC lijkt zelfs 8 TF een echt minimum minimum, 12 of meer zou dus comfortabeler zijn voor een echte 4K console.

Gewijzigd door Joni Philips op 31-10-2016 om 17:06

Gast (78.21.5.xxx) op 31-10-2016 om 17:21
Nee ik wacht wel op de ps5, of misschien nog iets langer, wachten op PS5 pro.

Gast (90.18.39.xxx) op 31-10-2016 om 18:10
De checkerboard techniek is pover.

Gast (188.138.88.xxx) op 31-10-2016 om 18:15
Van wat we nu hebben gezien van dat checkerboard upscalen is het gewoon consumenten nepperij. Het is een marketing truukje om domme Sony fans weer in hype te laten trappen.
PC heeft inderdaad veel meer nodig voor native 4K, een console zou (en ik zeg "zou" want het hangt van de architectuur af) met minder moeten kunnen maar met die 4.2TFLOPS van de PS4 Pro komen ze er echt niet. Die 6+ TFLOPS van de Scorpio moeten we dus nog zien. Als die wederom povere Jaguar cores heeft om het geheel aan te sturen zal het op hetzelfde vlak falen als de "Pro". Het moet echt Zen icm Vega zijn.

Redneckerz (Redacteur) op 31-10-2016 om 19:07 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.18:

Als het half zo pover is als de kwaliteit van jouw posts, dan hoeft niemand zich zorgen te maken

@ Gast 188.138:

Checkerboard is niks meer dan een 2K signaal (Wat al een stuk meer is dan 1080p, mind you) hardwarematig (Dus minder kwaliteitsverlies) op te schalen naar 4K, en dat werkt ook goed. Zie voor leesvoer:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-4k-gaming-on-ps4-pro-tech-analysis
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-inside-playstation-4-pro-how-sony-made-a-4k-games-machine
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-ps4-pro-horizon-zero-dawn-performance-analysis
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-three-hours-with-playstation-4-pro
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-we-built-a-pc-with-playstation-neo-gpu-tech

Daarnaast is er ook een groeiend aantal PS4 Pro native 4K titels die geen checkerboard gebruiken, en dat zijn ook niet de minsten:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1289840

Native 4K is dus zeker mogelijk met de PS4 Pro, maar zal zich begrijpelijker wijs vertalen naar games die niet de laatste tech gebruiken zoals AC Unity. Hoewel, TLOU Remastered in 4K30...

Toch knap voor een apparaat met povere cores en die zogezegd geen native 4K kan

Edit: witruimte weggehaald.

Gewijzigd door Redneckerz op 31-10-2016 om 20:02

Gast (62.238.22.xxx) op 31-10-2016 om 19:18
Jouw afspraak is vrij dom. Heb de pro al gezien bij een leverancier. En verschil tussen de ps4 en pro is enorm! Daarbij heeft de ps4 pro 8.1 tflops op 16 bits!

Gast (62.238.22.xxx) op 31-10-2016 om 19:21
[Reactie weggehaald, reageer normaal of reageer niet]

Gewijzigd door Rene Groen op 31-10-2016 om 19:22

Gast (62.238.22.xxx) op 31-10-2016 om 19:43
@ Gast (188.138.88.xxx) Noem jij alle sonyfans maar dom. Ik heb met eigen ogen de ps4 pro games al zien draaien op de ps4 pro. En het verschil is enorm! Jij bent gewoon een gefrustreerd pc mannetje. Dat het niet kan verkroppen dat je een zware pc nodig hebt om 4k te kunnen draaien. En het op console vele malen makkelijker is. Zie uncharted 4 op een ps4. Die games zie je op de pc met ultra settings zelden. Daarbij is de ps4 pro gewoon 8.1 t flops op 16 bits. Veel plezier alleen op je zolderkamer achter je pc

Redneckerz (Redacteur) op 31-10-2016 om 20:11 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 62.238:

Even ter nuancering, dit slaat dus op het aantal operaties dat je kan doen - Je kan 2x 16 bits doen in de tijd dat het 1 32 bits operatie kost.

Het is een wat ingewikkeld verhaal, kort komt het erop neer dat Polaris, de grafische architectuur van de PS4 Pro, hier betere ondersteuning voor biedt. Dat betekent niet dat PC kaarten het totaal niet kunnen - Integendeel. Het is maar zeer de vraag hoe je dat terug gaat zien in games.

Net zoals Nvidia's Kepler in dubbele precies een beest is - In de games zie je het niet terug.

Ter vergelijking, FP16 is iets wat vooral voorbehouden was (tot nu) aan mobiele titels, waarbij de visuals met mindere precies kunnen worden gerendered omdat de schermpjes veelal tussen 4 tot 6 inch liggen. Tegra X1, bijvoorbeeld, heeft 512 Gflops op FP32, maar 1 teraflop op FP16.

We moeten ons niet blindstaren op 8 tflops en gewoon uitgaan van het veel gangbaardere FP32. Anders zou je ook kunnen zeggen dat de PS4 Pro 16 teraflops heeft als je op 8 bit precisie gaat werken

Uitleg: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1297459

Hopelijk heb ik het een beetje goed kunnen vertalen

Gast (90.18.39.xxx) op 31-10-2016 om 21:12
LOL, dat er serieus mensen zijn die geloven dat de PS4 Pro 8 TFLOPS is. Die half precision 16 bit wordt praktisch nergens voor gebruikt. Alles is 32 bit full precision of zelfs 64 bit double precision op professionelere kaarten.
Inderdaad dom, net wat 188 zegt, ZO TYPISCH hoe Sony fans zich laten leiden door marketing hype.
Het is eigenlijk schandalig hoe Mark Cerny daarmee de klanten misleidt. Dat zou eigenlijk niet mogen.
En NEE, dat is niet een Sony proprietaire techniek, het is van AMD en fp16/int16 zit in GCN4, dus als de PS4 Pro dan 8 TFLOPS is dan is de Scorpio 12 TFLOPS.
Mooie term 188, dat zouden meer mensen moeten overnemen, het is inderdaad een troepbox.

Gast (90.18.39.xxx) op 31-10-2016 om 21:16
En Red, die info over de Tegra X1 bedank ik je voor. Ik dacht dat die 1 TFLOPS van de Switch full precision was. Dat is te zot voor woorden dat het dus eigenlijk maar half precision is.
Die Switch gaat dus hetzelfde lot als de WiiU tegemoet, let maar op (tenzij het een veel krachtigere Pascal versie krijgt)!

Redneckerz (Redacteur) op 31-10-2016 om 21:44 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.18:

Ook hier dient een nuancering vermeld te worden, dat de gebruikte AMD GPU geen standaard Polaris chip is. Ik weet niet zozeer of verbeterde half-precisie (dus op 16 bits) nu exclusief aan de Pro is of ook op de RX 4XX reeks kaarten valt te vinden, maar ik heb wel gelezen dat het geen standaard Polaris chip betreft.

Net als dat de standaard PS4 GPU ook geen standaarddesign is. Het zou dus heel best kunnen dat er significante verbeteringen te boeken valt door custom verbeterde half-precision support wat PS4 Pro exclusive is. Anders zou Cerny zoiets niet roepen natuurlijk.

De reden dat ik wat meer vertrouwen heb in Cerny is omdat de beste man naast games ontwikkelen ook vooral veel af weet van hardware. Wat hij zegt, is niet perse PR nonsens of wishful thinking - Als geek zal Cerny dat worst wezen. Waar Cerny wel op wijst, is dat zij door hun relatie met AMD veranderingen kunnen doorvoeren aan hun PlayStation hardware, welke je later weer terug zal zien in toekomstige AMD producten. Eurogamer had daar laatst een stukje over, maar ik kan het zo net niet vinden - De PS4 had ook zoiets wat je nu pas in huidige GPU's tevoorschijn ziet komen (Was het conservative raster???)

Het enige stuk hardware wat je zowel Microsoft als Sony kan verwijten is het gebruik van Jaguar cores, want keer op keer blijken die vaak de echte bottleneck te wezen. Het is toch wat dat zelfs een no-nonsense Core i3 of vergelijkbare AMD al rondjes draait om die cores.

''En Red, die info over de Tegra X1 bedank ik je voor. Ik dacht dat die 1 TFLOPS van de Switch full precision was.''

Let op: Huidige Switch devkits gebruiken een standaard Tegra X1. Er zijn zeer sterke geruchten dat de Switch een Pascal gebaseerde Tegra chip zal gebruiken.

''Dat is te zot voor woorden dat het dus eigenlijk maar half precision is.''

Niet geheel Met een Pascal chip zit men algauw op 750 Gflops. Daarnaast zijn Nvidia flops niet hetzelfde als AMD flops daar Nvidia veel effectiever met zijn cores omspringt. 750 Nvidia gflops zou makkelijk gelijk staan 1 AMD teraflop. En dat is dan weer niet verwijderd van een Xbox One

''Die Switch gaat dus hetzelfde lot als de WiiU tegemoet, let maar op''

Die kans is minder aanwezig daar de Switch een featureset heeft die veel gangbarer is dan de Wii U, zoals Unreal Engine 4 support en gezien het Tegra DNA, ook dezelfde featureset als desktop GPU's. Dat was met de Wii U wel anders, welke, achteraf gezien, eigenlijk een jaar of 2 eerder op de markt had moeten komen.

Gast (90.18.39.xxx) op 31-10-2016 om 22:02
Sure, Sony kan er wat aan veranderd hebben, AMD geeft voor allerlei apparaten semi-custom design mogelijkheden uit (ook de Xbox), maar het is een standaard GCN4 feature. Het is volgens mij een fallback vereiste voor full DX12 support en diens hogere efficiëntie voor simpele berekeningen (wat eigenlijk nergens meer wordt gebruikt, maar goed).
Conservative rasterization is daar ook feature van. Het zijn eigenlijk dus aanpassingen aan de eisen van MS (die dat natuurlijk weer van ontwikkelaars heeft doorgekregen).
Grappige is dat fp16 een aantal jaren terug een techniek was van zowel AMD als Nvidia om benchmark scores te verhogen. Ben benieuwd of dat ook terug komt.

Inderdaad, net wat jij en 188 zeggen, die CPU killt alles en dat zal met de PS4 Pro net zo zijn.
Hopelijk doet MS niet cheap en stoppen ze er Zen CPU cores in de Scorpio, anders krijgen we hetzelfde verhaal.

Haha, grapjas, oh boy, 750GFLOPS. ;)
Ik kan me nog goed herinneren hoe UE4 is ingekort qua features omdat de Xbox One en PS4 eigenlijk al niet sterk genoeg waren voor dingen als SVOGI.
Ik verwacht er eerlijk gezegd dan ook niet veel van, ook al is het wel een plus voor ontwikkelaars die bekend zijn met die engine om wat voor het apparaat te ontwikkelen.

Gast (62.166.40.xxx) op 31-10-2016 om 22:04
CHECKERBOARD RENDERING HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!! Sorry maar als je hier in trapt ben je toch echt wel een full retard Blast processing any one???

Redneckerz (Redacteur) op 31-10-2016 om 23:38 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.18:

Toch even maar de bron erbij gehaald, Voor PS4 was Asynchronus Compute een ding, wat bij latere AMD hardware naar voren kwam.

Voor PS4 Pro is er zoiets vaags genaamd een ''primitive discard accelerator'' geïmplementeerd. Dat had iets te maken met het reduceren van de hoeveelheid polygonen op het scherm wanneer deze niet nodig zijn, zoiets.

In ieder geval, verbeterde half-float support is ook iets anders ingebouwd bij PS4 Pro:

''Finally, there's better support of variables such as half-floats. To date, with the AMD architectures, a half-float would take the same internal space as a full 32-bit float. There hasn't been much advantage to using them. With Polaris though, it's possible to place two half-floats side by side in a register, which means if you're willing to mark which variables in a shader program are fine with 16-bits of storage, you can use twice as many. Annotate your shader program, say which variables are 16-bit, then you'll use fewer vector registers.''

Meer info: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-inside-playstation-4-pro-how-sony-made-a-4k-games-machine

''Inderdaad, net wat jij en 188 zeggen, die CPU killt alles en dat zal met de PS4 Pro net zo zijn.''

Killen is ook overdreven, ik zeg wel dat er een bottleneck is. Desalniettemin genieten we een enorme visuele vooruitgang sinds PS360, voornamelijk door Physically Based Rendering. Overigens heeft de PS4 Pro bewust die cores voor compatibiliteit, zie de bronlink.

''Haha, grapjas, oh boy, 750GFLOPS. ''

Ik zie de grap er niet van in. Dat is 0.75 TF.

''Ik kan me nog goed herinneren hoe UE4 is ingekort qua features omdat de Xbox One en PS4 eigenlijk al niet sterk genoeg waren voor dingen als SVOGI.''

Dat herinner je verkeerd, SVOGI was geditched omdat het zelfs voor PC's van die tijd ondoenelijke systeemeisen had, en dan voornamelijk Epic's implementatie ervan. Tegenwoordig zijn er minder geavanceerde varianten via Cryengine/Unity te bewonderen.
Bronnen: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=537654, http://www.dsogaming.com/news/epic-games-tim-sweeney-explains-lack-of-svogi-in-unreal-engine-4/ (waar specifiek op de console blame wordt ingegaan, het was eerder dat die specifieke implementatie van Epic zelfs voor PC's te zwaar was)

Dat consoles er wel sterk genoeg voor zijn, bewijst The Tomorrow Children, welke een variant op het voxel cone tracing bied: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=887777

Volgens mij had Quantum Break ook een implementatie ervan (Edit: Niet dus. Wel is er mee geexperimenteerd)

Het zit dus zeker in de lift, maar net als in 2012 is voxel cone tracing nog een redelijk dure upgrade.

@ Gast 62.166:

Niet erg hoor als je het niet begrijpt, het is ook behoorlijk technisch op momenten, maar val dan niet mensen af die wel een idee hebben van hoe het werkt

Gast (90.34.214.xxx) op 01-11-2016 om 12:08
Incorrect, ACE is als sinds GCN1
http://developer.amd.com/wordpress/media/2012/12/AMD_Southern_Islands_Instruction_Set_Architecture.pdf
De PDA zit ook standaard in Polaris als deel van de Geometry Engine: http://radeon.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/08/Polaris-Architecture-Whitepaper-Final-08042016.pdf
Bovendien quote je een DF alinea waar duidelijk naar voren komt dat de dubbele half precision inherent is aan Polaris, welke gebruikt maar van GCN4 cores. Of ze er dus wat aan verbeterd hebben, weet je niet. Digital Foundry doet het lijken alsof het van Sony is, maar dat is het dus niet.
Nee, killen is niet overdreven, hele complexe games worden gewoon compleet afgeknepen en GPGPU gebruiken gaat ten koste van GPU. Bovendien is het hebben van die cores voor compatibiliteit ook complete BS, want Zen Lite architectuur heeft ook fallback voor single threaded instructies.
De enige reden dat Zen er nog niet in zit in de Pro (wat eigenlijk hoognodig is, zoals 188 ook aangeeft), is omdat AMD momenteel nog geen semi-custom Zen aanbiedt, dat gebeurt pas volgend jaar.
Sony probeert hier te vroeg te cashen met inferieure hardware.

Nee hoor, ik herinner het me goed. Ook in die bron van jouw komt het naar voren. Veel kaarten konden het toen al draaien, maar het kwam er op neer dat het op consoles niet kon draaien wat duidelijk werd met de lelijke Elemental Tech Demo op de PS4 vergeleken met de PC. De effecten die ervoor in de plaats kwamen zagen er bij lange na niet zo mooi uit.
En de graphics van de Tomorrow Children is niets om naar huis over te schrijven met heel veel pre-baked wat bij lange na niet raakt wat UE4 deed.
Het is zo grappig dat je doet alsof de PS4 (en de Xbox One) er krachtig genoeg voor zijn, dat zijn ze dus niet anders hadden ze die techniek die in complexere scenes mooiere resultaten geeft gebruikt.
Het is zo obvious hoe sommigen hier een handje boven het hoofd van Sony proberen te houden.

Gast (96.44.133.xxx) op 01-11-2016 om 12:19
Het is echt zo'n domme halve maatregel console wat ik uit discussies en artikelen opmaak. Ik wacht wel op de PS5, dit is puur geldverspilling en als de PS5 geen compatibiliteit heeft stap ik ook definitief over op de Windows PC.

Vraag me af hoeveel mensen hier in gaan trappen. Gamers laten zich steeds meer naaien inderdaad, erg jammer dat de industrie zo naar de knoppen gaat door gierigheid en marketing schapen.
Sony mag wat mij betreft sterven als het zo door gaat. Ik ga niet elke 3 jaar een nieuwe console aanschaffen.

De Nintendo Switch zie ik persoonlijk ook geen brood in. Nintendo moet het WEER van de gimmicks hebben. Had nou gewoon een goede console neergezet die mee kon met de hudige 2, al was die maar iets krachtiger dan de basis PS4. Zo dom allemaal. Wat mij betreft worden consoles gewoon steeds minder relevant zo.

Gast (96.44.133.xxx) op 01-11-2016 om 12:23
Bovendien als mijn huidige PS4, welke ik nu toch al amper gebruik voor exclusives, kapot gaat, koop ik wel een tweedehands PS4 om te overbruggen. Ik geef geen cent meer direct aan Sony als het zo moet.

Gast (5.189.175.xxx) op 01-11-2016 om 12:38
Mensen zullen het uiteindelijk wel gaan snappen hoe Sony de boel belazert 90. Dat Sony en "handje boven het hoofd houden" vind ik ook naar. Alsof ze geromantiseerd worden en daar hebben meerdere in de "pers" een "handje van", Digital Foundry doet dat soms ook.
Apart hoe de indentatie van je post is...

Gast (31.161.190.xxx) op 01-11-2016 om 14:18
Sony zet toch biet dat je dit moet kopen. Je kan prima met de ps4 verder tot de ps5 komt. De games zullen altijd nog het maximale halen uit je consoles. Maar de gamers die wat extra willen zoals een nog betere ervaring maar ook met VR in de toekomst kunnen deze console aanschaffen. Sony naait hier niemand omdat je niet verplicht bent de console aan te schaffen.

Gast (5.189.175.xxx) op 01-11-2016 om 14:24
En dat is dus BULLSHIT 31. Als je al ziet hoe slecht vele games geoptimaliseerd zijn voor de basis PS4 dan had je beter geweten. Ze halen dus niet het maximale uit de console en Sony naait hier minstens 40 miljoen huidige PS4 gebruikers die steeds slechtere game ervaringen gaan krijgen naarmate er meer gewerkt wordt naar de"Pro.

Redneckerz (Redacteur) op 01-11-2016 om 16:36 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.34:
Maar was ACE ook relevant voor de PC space destijds? Het viel mij destijds op dat er bij PC games vrijwel geen gebruik van werd gemaakt (Omdat het Nvidia het niet had, en dat was toch het grotere marktaandeel inde tijd, volgens mij)

Betreft de PDA: Hier weet ik wel zeker van dat, hoewel het nu in GCN4 aanwezig is, dit eerder gebruikt is voor PS4 Pro. Daar gaat ook een deel van het artikel over en ik zou het niet van Cerny gewend zijn als hij iets gaat opnoemen wat al in reguliere chips ook zit.

Ik zie dat ik het nog niet eerder heb goed genuanceerd, maar de PS4 Pro heeft een op Polaris gebaseerde GPU. Dat betekent dus dat een aantal dingen er sowieso in zullen zitten, want dat is inherent aan die architectuur. Het was echter geen 1op1 implementatie ervan, er zijn wat dingen anders.

''Digital Foundry doet het lijken alsof het van Sony is, maar dat is het dus niet.''

DF tekent het vooral op uit de mond van Cerny.

''Nee, killen is niet overdreven, hele complexe games worden gewoon compleet afgeknepen en GPGPU gebruiken gaat ten koste van GPU.''

Van reguliere GPU instructies bedoel je, want GPGPU gebruikt immers je GPU O.a voor physics simulatie is dat heel handig, dus hoezo afknijpen?

If anything zijn er sinds de PS4/XBO er weer een hele reeks visuele verbeteringen aan titels doorgevoerd, mede door de verschuiving naar DX11 equivalent en hoger.

''Bovendien is het hebben van die cores voor compatibiliteit ook complete BS, want Zen Lite architectuur heeft ook fallback voor single threaded instructies.''

Maar zoals je zelf al zegt verschijnt Zen pas volgend jaar. Voor een console die in November uit moet komen is het dan ook ondoenelijk om voor Zen te gaan. Voor 100% compatibiliteit moet je dus wel op Jaguar terugvallen, net zoals de Wii dezelfde PowerPC 750 CPU heeft. Is dat dan ook BS geweest? Het heet niet voor niets een mid-term upgrade en een PS4 Pro. Anders hadden ze het wel PS5 genoemd

''Sony probeert hier te vroeg te cashen met inferieure hardware.''

Hoe kijk je tegen de XBO S aan dan? Dat is immers ook inferieure hardware om je woordkeuze te gebruiken. Voor 400 euro een console kopen die sowieso 2K resolutie opschaalt naar 4K met minder kwaliteitsverlies dan een softwarematige upscaler en zelfs native 4K titels biedt is geen slechte keus. Zeker omdat veel mensen nog op 1080p gamen (waar niets mis mee is)

Toch?

''Veel kaarten konden het toen al draaien, maar het kwam er op neer dat het op consoles niet kon draaien wat duidelijk werd met de lelijke Elemental Tech Demo op de PS4 vergeleken met de PC.''

Het draaide net aan op een GTX 680 aan 30 fps, waar deze al veel tijd kwijt was aan het updaten van de voxel structuur. Op 33 ms is dat heel veel en hou je ook weinig over. Bovendien moesten zij daar de kegels van de voxels veel breder maken, waardoor je texture leakage krijgt.

SVOGI is gebaseerd op het model van Casil Crassin: http://on-demand.gputechconf.com/gtc/2012/presentations/S0610-GTC2012-Octree-Voxelization-Global.pdf (Pagina 6) stelt 120 fps op een resolutie van 512x512 en slechts 16 op 1080p.

Daarnaast werkt SVOGI niet lekker op grote en dynamische scenes waarbij de performance hard achteruit gaat. - http://on-demand.gputechconf.com/gtc/2014/presentations/S4552-rt-voxel-based-global-illumination-gpus.pdf (Pagina 6)

Als je een game met SVOGI wilt ondersteunen, dan zullen de minimum eisen sowieso flink omhoog gaan. Kijken we naar de meest populaire kaarten via Steam: http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Dan zit daar ook heel veel Intel spul bij en midrange Nvidia hardware. Als je dan geen fallback belichtingsysteem hebt, dan kom je uit op een game die alleen een select groepje mensen kan spelen.

Heck, zelfs VXGI, de Nvida implementatie van een voxel tracing systeem (Geen SVOGI!) haalt net aan 12 fps op een GTX 1080: https://forums.unrealengine.com/showthread.php?117984-scene-vxgi-4-12-lighting-test-without-bake4

''De effecten die ervoor in de plaats kwamen zagen er bij lange na niet zo mooi uit.''

Met IES profielen en PBR hebben we toch een hele mooie sprong vooruit gemaakt. Heck, Battlefield ziet er mede daardoor zo briljant uit. En ook het SVOGI-loze Infilrator demonstratie zag er toch prima uit?

''En de graphics van de Tomorrow Children is niets om naar huis over te schrijven met heel veel pre-baked wat bij lange na niet raakt wat UE4 deed.''

Ik zou zeggen, lees de PDF eens door. Ook daar wordt gebruik gemaakt van cone tracing.

''Het is zo grappig dat je doet alsof de PS4 (en de Xbox One) er krachtig genoeg voor zijn, dat zijn ze dus niet anders hadden ze die techniek die in complexere scenes mooiere resultaten geeft gebruikt.''

Dat zeg ik niet. Waarom probeer je dat te suggereren?

''Het is zo obvious hoe sommigen hier een handje boven het hoofd van Sony proberen te houden.''

Ik bemerk wel dat je wel graag probeert uit te lokken met dergelijke opmerkingen. Je kan niet ontkennen dat we de afgelopen 3 jaar toch een flinke boost in het totaal plaatje hebben gezien.


@ Gast 96.44:
''Vraag me af hoeveel mensen hier in gaan trappen.''

Genoeg, aangezien het systeem veel waar voor zijn geld bied. Jammer dat je er geen 4K tv bij krijgt want daar zitten de echte kosten in. Het is meer dat de industrie zelf nog helemaal niet klaar is voor 4K content.

En hoeveel gamers gamen nu op 4K tenzij je het mooiste van het mooiste wilt? Want dan zal je ook een 4K scherm (of meerdere) moeten hebben.

''Gamers laten zich steeds meer naaien inderdaad, erg jammer dat de industrie zo naar de knoppen gaat door gierigheid en marketing schapen.''

Wat een naieve opinie. Ten tijde van de PS360 hoorde ik dit ook al. Heck, ten tijde van de 5th gen hoorde ik al zulke verhalen. Men zat niet te wachten op 3D games. De industrie zou er kapot aan gaan en mensen waren naief om een 3D console aan te schaffen.

Het zou wat wezen als de gameindustrie in de jaren 90 naar die mensen had geluisterd. Gaming zou er zeker anders uit hebben gezien (of niet-bestaand zijn)

''Sony mag wat mij betreft sterven als het zo door gaat. Ik ga niet elke 3 jaar een nieuwe console aanschaffen.''

Koop je wel een Xbox Scorpio? Want dan zou MS ook mogen sterven lijkt me

''De Nintendo Switch zie ik persoonlijk ook geen brood in. Nintendo moet het WEER van de gimmicks hebben. Had nou gewoon een goede console neergezet die mee kon met de hudige 2, al was die maar iets krachtiger dan de basis PS4.''

Het is wel duidelijk dat maar 1 platform echt alles bied als ik je zo lees. Oke, point taken. Ik heb daar geen probleem mee. Waarom heb jij dan wel een probleem met mensen die een ander platform (of 2) prefereren? Waarom zijn dat wel ''schapen''?

Eerlijk wezen

''Zo dom allemaal.''

Ik zou zeggen, solliciteer bij Microsoft/Nintendo/Sony, je schijnt een killer strategie te hebben die alle 3 de merken gigantisch overzien, als de dombo's dat het zijn!

Sarcasme natuurlijk, maar ik vind het wel bijzonder dat je het idee hebt het beter te weten dan de mannen en vrouwen die notabene in die industrie werken.

''Wat mij betreft worden consoles gewoon steeds minder relevant zo.''

Consoles zullen altijd relevant blijven omdat er altijd een userbase zal zijn die niet wil knutselen aan een PC of telkens wilt upgraden. Zo is het nu eenmaal

Alleen maar mooi toch als er opties zijn Of wil je dat mensen ontzeggen?

''Bovendien als mijn huidige PS4, welke ik nu toch al amper gebruik voor exclusives, kapot gaat, koop ik wel een tweedehands PS4 om te overbruggen. Ik geef geen cent meer direct aan Sony als het zo moet.''

Grappig. Een rant jegens Sony plaatsen, maar als je PS4 kapot gaat, hem toch laten vervangen. Ben ik even blij dat ze toch iets goeds doen in jouw ogen.

@ Gast 5.189.175:

''En dat is dus BULLSHIT 31.''

Je lijkt wel kwaad dat hem een andere mening is aangedaan. Je wordt toch tot niets verplicht? Er zijn geen PS4 Pro exclusives.

''Als je al ziet hoe slecht vele games geoptimaliseerd zijn voor de basis PS4 dan had je beter geweten.''

Een paar maanden terug heb ik dit middels een lange post met verscheidende links over verschillende games en hun console performance betwist, door iemand met eenzelfde mening als de jouwe. Na het plaatsen van die post heb ik er nooit meer wat van gehoord.

Ik hoef het toch niet weer te posten lijkt me

''Ze halen dus niet het maximale uit de console''

Fijn dat wat je beweert ook ondersteuning heeft met bronnen

EDIT: Linkje toegevoegd.

Gewijzigd door Redneckerz op 01-11-2016 om 17:14

Gast (5.189.175.xxx) op 01-11-2016 om 17:14
Wow, wat betreft het handje boven het hoofd houden van Sony klopt het helemaal. Je probeert echt alles in het voordeel van Sony te verdraaien lijkt het wel Red.
Die whitepapers van 90 laten duidelijk zien dat die dingen dus niet specifiek aan de PS4 of Pro zijn. Dat Sony dingen eraan veranderen, leuk voor ze, maar het is dus niks speciaals en dat doen ze wel zo voorkomen en ook alsof het alleen voor hun toepasselijk is.
En hij zei het goed. GPGPU gebruiken gaat weer ten koste van GPU, reguliere GPU, dus waarom moet je dat verduidelijken? Om de wijsneus uit hangen?

Nee, je wordt niets verplicht, maar het wij zijn allemaal gelijk aspect van console generaties is compleet naar de kloten. En ook nee, het maximale wordt dus echt niet uit consoles gehaald zoals vroeger. Het zijn niet meer dan snel afgewerkte PC ports in vele gevallen. Je hoeft maar een paar DF (wil je bronnen, je kan ze zelf Googlen) artikelen te lezen om het te zien hoe alles afgeraffeld wordt afgeleverd tegenwoordig met massieve Day 1 patches. Dat is gewoon geen stijl.

Oh, enne, weet je waar die PDA vandaan komt. Dat is ook wederom een veelal gerequeste feature geweest door ontwikkelaars welke in, jaja je raad het, DX12 is geïmplementeerd in de nieuwe Pipeline States met Primitive Topology Types.
Ik heb het idee dat 90 eerder een dev is (of in elk geval iemand met een behoorlijke kennis van grafisch ontwikkelen) en jij hem elke keer als een pseudo intellectueel hem de les probeert voor te lezen. Niet doen man, je zet alleen jezelf te kijken en voor wat? Sony? Die bedanken je echt niet, die lachen je eerder uit dat ze een gratis PR shill hebben.

EDIT: Aantal gedeeltes ertussenuit gehaald. Uitlokken kan je ook achterwege laten.

Gewijzigd door Redneckerz op 01-11-2016 om 18:31

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
PlayStation 4
Type:
Hardware
Releasedatum:
29-11-2013
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media