Review: One Piece: Burning Blood
Door Joni Philips op 13-06-2016 om 08:47
|
Bron: Gamed
|
Ontwikkelstudio Spike Chunsoft schonk de One Piece personages al een prominente plek binnen de cross-over vechtgame J-Stars Victory Vs+ waar de langlopende serie de grootste vertegenwoordiging kende. Spike toont hun One Piece voorliefde opnieuw in One Piece: Burning Blood voor de PC, PlayStation 4, PlayStation Vita en Xbox One.
One Piece: Burning Blood is officieel onafhankelijk van J-Stars Victory Vs+ maar het toont structureel duidelijke overeenkomsten inclusief identiek dezelfde problemen. Het start in de verhalende mode die via vier aparte verhaallijnen één uniek verhaal naar voren brengt. Spike heeft hierbij gekozen voor de Paramount War Saga, die voor vele kijkers bekend staat als de Marineford Arc, welke een significante factor was in manga- en animatieserie. Dat de vertelling zich beperkt tot één enkel seizoen – eentje welke dan nog ergens in het midden van het gekende One Piece avontuur valt – is echter teleurstellend. Voor nieuwkomers is het onbegrijpelijk want zij kennen de voorgeschiedenis niet terwijl veteranen deze al zagen passeren in andere One Piece games. De opsplitsing naar vier lijnen – elk beleefd vanuit het oogpunt van een ander karakters – maakt dit niet aangenamer voor deze groepen. Luffy, Aikanu, Ace en Whitebeard zijn weliswaar fantastische vechtersbazen met vele fans, maar de strakke opsplitsing waarin je steeds tot het einde speelt met een karakter, werkt het begrip niet in de hand. De puzzelstukken komen pas na twee van de vier echt samen, waarbij de vierde vooral aanvoelt als een herhalingsoefening. Enkel de lengte – een uur per karakter – is een voordeel.

Het is ook opvallend hoe sterk de moeilijkheidsgraad durft te variëren in deze mode, van zeer gemakkelijk tot veel te moeilijk wanneer je bijvoorbeeld met één karakter meerdere tegenstanders na elkaar moet verslaan om enkele iconische gevechten na te bootsen. Het is gelukkig mogelijk de computer te manipuleren door alleen op afstand aan te vallen, een duidelijke zwakke plek in de artificiële intelligentie. Hetzelfde probleem wordt eveneens zichtbaar in de Wanted Versus mode, waarin je de meeste tijd zult doorbrengen om de meerderheid van de 44 karakters vrij te spelen. Dit kan eveneens in andere modes, maar de Wanted Versus is de leukste manier. Deze mode vraagt je om specifieke missies te vervullen, bijvoorbeeld Luffy die zijn grootste vijanden moet kloppen. Het is een leuke afwisseling op de meer traditionele offline modes die aanwezig zijn. Het wordt ook interessant te kijken naar de online multiplayer, waar elementen als Ranked Match worden afgewisseld met de Pirate Flag Battle waarin je kiest voor een specifieke groep die je dan verdedigt in confrontaties met rivaliserende menselijke en computertegenstanders. Wanted Versus en Pirate Flag Battle zijn dan ook de aandachttrekkers terwijl de andere pro forma aanwezig zijn.
Het is natuurlijk de vraag hoe lang deze modes de aandacht trekken wanneer het vechtsysteem zelf niet super is. De gevechten draaien rond confrontaties tussen teams van drie karakters, waarbij elk team telkens één vechtersbaas op het strijdperk heeft staan. Het is de bedoeling steeds het volledige team uit te schakelen, waarbij je steeds vrij bent af te wisselen. Het lijkt een recept voor veel variatie, maar daarvoor moet er ook echt verschil zitten tussen de karakters. Dat is hier simpelweg niet het geval, de gameplay is zeer eenvoudig en elk personage voelt gewoon hetzelfde aan. Enkel de ideale afstand om de speciale aanval te plaatsen verschilt echt. Het was een probleem dat al genoteerd werd voor J-Stars en dat ook hier zorgt dat je weinig diepgang beleeft. Het zorgt er in ieder geval voor dat de game zeer toegankelijk is, wat niet gezegd kan worden over andere pijnpunten. De game heeft onder andere problemen met een besturing die niet responsief aanvoelt, speciale aanvallen die je personages voor enkele seconden blokkeren en combo's waaraan zelfs met de grootste moeite amper aan ontsnapt kan worden. Wat ook pijn zal doen in de multiplayer is dat de karakters absoluut niet evenwaardig zijn. Het is logisch gezien het bronmateriaal maar voor multiplayerconfrontaties is het dodelijk.

One Piece: Burning Blood weet gameplaygewijs geen stevige indruk te maken, het spel focust zich meer op het audiovisuele impact met onder andere een vloeiende framerate van 60 frames per seconde en de aanwezigheid van Japanse stemacteurs. Qua diepgang valt er weinig te beleven, terwijl het wel allemaal heel spectaculair uitziet, zeker omdat de cellshaded stijl de serie toch echt tot leven brengt én je de actie beleeft van achter de schouder van je personage. Dat laatste is niet altijd even handig in de gevechten want je kunt tegenstanders hierdoor uit het oog verliezen, maar het is ideaal voor die cineastische momenten. De game zorgt voor een continu spektakel van opvallende, kleurrijke effecten die vooral dienen te verdoezelen dat er eigenlijk weinig te beleven valt. Dat was minder een probleem in het drukke One Piece: Pirate Warriors waar je honderden vijanden tegelijkertijd krijgt voorgeschoteld, maar in een pure vechtgame met één op één actie wordt meer inhoud verwacht. De overdreven grote omgevingen – wat voor onhandige onderbrekingen in de actie zorgt – zijn ook te leeg en te vaag om verder te gaan op het elan van de karaktermodellen – die wel stijf overkomen wanneer het aankomt op animaties – en de aanvallen. Het is hier dan ook geen hit te noemen.
|
|
Beoordeling
60
Spike zorgde in het verleden voor de aangename Budokai Tenkaichi trilogie maar het maakt sindsdien minder indruk in het vechtgenre. Het zorgt na J-Stars Victory Vs+ voor de herhalingsoefening One Piece: Burning Blood die opnieuw gelijkaardige problemen laat noteren. Er zijn hier en daar verbeteringen merkbaar, maar de problematiek blijft duidelijk. One Piece: Burning Blood is dan ook een game om in de winkels te laten liggen.
|
|
|
08:54 Finding Dory
08:27 [E3] Fallout Shelter komt naar de PC
|
Reacties (1) |
|
Pagina:
1
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 13-06-2016 om 09:11
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Maar goed dat ie nog niet uit was op Steam, had de game bijna aangekocht :x
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|