Eerder deze maand bracht de Braziliaanse ontwikkelaar Duaik Entretenimento hun titel Aritana and the Harpy’s Feather naar de Xbox One, nadat het spel vorig jaar al op Steam was verschenen. Het spel combineert traditionele platformelementen met Braziliaanse folklore en doet dit op een indrukwekkende wijze.
In het spel maken we kennis met de jongen Aritana, die de zware taak krijgt om een veer van een Harpy te vergaren. Een Harpy is mythologisch wezen uit de Braziliaanse cultuur die leeft aan de top van een grote berg, maar enkel met zijn veer kun je het stamhoofd van zijn ziekte ontdoen. Makkelijk zal zijn zoektocht naar de veer zeker niet worden, de berg staat namelijk onder bewaking van de menseneter Mapinguari.
Je eerste stappen in de game zullen wat onwennig zijn, hetgeen toe te schrijven is aan de opvallende controls. Lopen doe je weliswaar nog altijd met de linkerstick, maar aanvallen voer je uit met de rechterstick. Springen doe je juist weer met de rechtertrigger, terwijl je met de bumpers van Stance wisselt. Het vraagt wat gewenning en het doet je afvragen waarom ze niet een meer traditioneel model hebben aangehouden, maar gelukkig went het snel.

Het wisselen van Stances is één van de belangrijkste gameplay-elementen waar je rekening mee dient te houden. De ene Stance is bijvoorbeeld snel en laat je daardoor hoger springen, terwijl de volgende langzamer is en je het wapen laat gebruiken. Het brengt een vernieuwing naar het platformen en vraagt het nodige denkwerk van de speler. Meer dan eens faalde ik een sprong omdat ik mijn Stance niet had teruggezet van het vechten naar de grotere beweeglijkheid van Aritana. Later zul je zelfs te maken krijgen met een derde Stance, hetgeen je nog meer na laat denken en ondoordachte acties afstraft.
Een ander uniek element uit het spel is dat de vijanden bestaan uit geesten die je tijdelijk uit kunt schakelen, maar niet kunt verslaan. Dit is maar goed ook, door op ze te springen kun je bijvoorbeeld bij ruimtes komen die anders ontoegankelijk blijven. Op dit soort posities kom je bijvoorbeeld Muiraquităs tegen, amuletten waarvan er in ieder level vijf liggen en die je toegang geven tot bonuslevels, waarin je je gezondheid kunt vergroten. Tevens kun je in de levels Guaranás verzamelen, Braziliaans fruit die je een extra leven geven wanneer je er honderd weet te vinden.

Na het uitspelen van de game, die bestaat uit twaalf levels en waarbij je ook tegen eindbazen komt te staan, krijg je de optie om levels te herspelen of de gehele game nog eens aan te vangen op een hogere moeilijkheidsgraad. Dit is zeker aan te raden, al was het om nog maar eens te genieten van de graphics, die met een verschillend kleurengebruik zeker indruk weten te maken, hetgeen ook zeker te noteren is voor de soundtrack. Hoewel de controls enige gewenning vragen blijkt het uiteindelijk vorm te geven aan een unieke platformer die ik met veel plezier uitgespeeld heb. Aritana and the Harpy’s Feather is dan ook zeker aan te raden voor gamers die het platformgenre een warm hart toedragen, maar tegelijkertijd open staan voor een unieke insteek.
|