Wanneer ontwikkelaars hun creatieve ideeën niet kwijt kunnen, resulteert het vaak in de oprichting van een indie studio. Uppercut Games is bijvoorbeeld opgericht door oud-Bioshock medewerkers, maar hun titel Submerged geeft ons een geheel andere ervaring.
Het verhaal in deze nieuwe titel is er één dat je zelf moet ontdekken. Enige inleiding is wel aanwezig, maar een verdere verdieping is niet gegeven. Wat je wel weet is dat Miku en Taku broer en zus zijn, waarbij laatstgenoemde een ernstige buikwond heeft opgelopen. Per boot komen ze aan in een door water ondergelopen gebied en is het aan Miku om de juiste hulpmiddelen te vinden waarmee ze haar broer op kan lappen. Het vinden van deze hulpmiddelen is een herhalend concept dat je de gehele game door volgt. Je gebruikt een verrekijker om de locaties van de hulpmiddelen te vinden, hetgeen vaak hoog op gebouwen ligt, pakt je boot om naar de locatie te varen en start een klimtocht. Dit doe je zo’n twee à drie uur lang en de game is uitgespeeld.

Twee uur is inderdaad zeer kort, maar gelukkig is deze tijd uit te breiden door alle collectibles te verzamelen. Omdat je vrijwel geen uitleg krijgt over de ondergelopen stad of waarom Miku gewond is, zul je dit zelf moeten ontdekken. Gevonden boeken geven middels illustraties een diepere achtergrond, hoewel de betekenis van deze plaatjes door eenieder anders kan worden opgevat. Naast de tien hulpmiddelen die benodigd zijn om de game uit te spelen, zijn er zestig van deze boeken, naast zesentwintig upgrades voor je boot, acht dieren en acht bezienswaardigheden. De echte verzamelaar komt dus zeker aan zijn trekken, hoewel de gameplay hiermee nog altijd blijft steken op zo’n vijf à zes uur. Met een prijskaartje van bijna twintig Euro dien je je dus wel af te vragen of dit het je wel waard is.
Juist het verzamelen vormt namelijk de gameplay. Er is geen actie, geen grootse puzzels om te ontrafelen en Miku kan ook niet dood gaan. Persoonlijk vond ik dit geen probleem, het brengt een bepaalde rust, maar voor anderen kan dit al snel als saai worden omschreven. Op technisch vlak lagen mijn verwachtingen wel hoger. De laadtijden zijn relatief lang, het spel blijft op enkele momenten even hangen en het geluid is, ondanks een prima soundtrack, herhalend.

Toch mag het bovenstaande niet gezien worden als kritiek op de graphics. Met een dag- en nachtcyclus krijg je schitterende lichtinvallen en ook de ondergelopen gebouwen, die je overigens niet van binnen zult bekijken, zien er prima uit. Het maakt Submerged een titel van uitersten. Technisch achterhaald, maar mooi in diens graphics. Een prima soundtrack, maar al snel te herhalend. Leuke gameplay, maar na verloop van tijd eentonig. Een kort hoofdverhaal, maar vele collectibles. Het is jammer dat deze titel van Uppercut Games niet net wat meer weet te brengen, want nu valt het spel een beetje tussen de wal en het schip. Enkel aan te raden voor degene die een serene game kunnen waarderen en voor maximaal zes uur gameplay een bedrag van €17,99 neer willen leggen.
|