Met de launch van de PlayStation Portable kwamen er twee puzzelgames uit. De eerste was Lumines. Dit werd een onverdeelde topper en de reden om een PSP in huis te halen. De andere game, Archer Maclean's Mercury van Awesome Studios, werd qua populariteit weggeblazen door Lumines. Was dit terecht of is ook Mercury een topper?
Gelukkig is de besturing niet te moeilijk. Het is gemakkelijk om het level te bewegen met de analoge disk en de camera kun je snel draaien. Zowat elke knop op de PSP dient om de camera te bewegen. Minder optimaal is de plaatsing van de Save Optie. Deze staat op hetzelfde scherm als de Next Level knop en wordt al snel over het hoofd gezien. Vaak zal je dan ook per ongeluk vergeten op te slaan en verbaasd zijn wanneer je de volgende keer je PSP aanzet. Dat is een leuk vooruitzicht als je net een hele wereld hebt uitgespeeld, je PSP afzet en denkt dat er een auto-save is.

Zelfs een ervaren speler zal even bezig zijn met Mercury. Het duurt toch ongeveer tien uur om de game volledig uit te spelen omdat je toch nooit elk level in één keer kunt uitspelen. Met 72 niveaus ben je dus wel even bezig maar een puzzelgame blinkt meestal uit door het feit dat je het altijd opnieuw kan spelen. Dat maakte van games zoals Tetris een succes. Mercury aan de andere kant, is maar beperkt houdbaar. Hierdoor zal de game nooit in de geschiedenis terechtkomen als top puzzelgame.
De game is niet alleen leuk om te spelen maar ziet er ook goed uit. Het detail in elk level is redelijk hoog en de reflectie op de kwik is zeer mooi als die nog uit één stuk bestaat. Wanneer de kwik in enkele stukken verdeeld is, ziet alles er nog wel mooi uit maar worden enkele effecten de deur uitgegooid om het spel zonder problemen te laten lopen. De levels aan de andere kant worden nog al snel eentonig want elk level in een wereld gebruikt ongeveer dezelfde graphics. Qua presentatie doet de game het beter. Het titelscherm en de menu's zijn gewoon perfect qua uiterlijk.
Het geluid is zeer eenvoudig en elke stage heeft zijn eigen liedje, lang bijblijven zullen de liedjes echter niet. Misschien was het wel beter geweest als er wat echte muziek aanwezig was, maar daar zul je geen last van hebben tijdens het spelen. Zo let je ook meer op de geluidseffecten. De game heeft leuke effecten zoals het geluidje wanneer er een stuk kwik naar beneden valt.
Marble Madness
Mercury is een goede puzzelgame geworden maar de beperktheid in aantal levels zal ervoor zorgen dat de game ons niet lang bij zal blijven. Nochtans zal Awesome Studios enkel meer levels moeten voorzien en enkele kleine verbeteringen aanbrengen, om van een sequel wel een onverdeeld succes te maken die een hele generatie gamers aanspreekt. Nu hebben we echter te maken met een game die enkel voor de fanatieke puzzelaar of een fan van Marble Madness aantrekkelijk is.
|