Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(10) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
(1) 
28 September 2020 
(31) 
(0) 
(0) 
(8) 
(10) 
(0) 
(0) 
(2) 
27 September 2020 
(0) 
(11) 
(2) 
26 September 2020 
(6) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 24


Door Joni Philips op 04-07-2015 om 11:12
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 83. Dungeon Design 103. Wallpaper Warning
"Your progress through a dungeon will be indicated by a sudden change in decor: different wall color, different torches on the wall, et cetera."

Je vooruitgang in een dungeon zal aangeduid worden door een plotse verandering in de kleur van de muur of de aankleding van de ruimtes. Dit kan gaan van een overgang van donkerblauwe muren naar lichtblauwe muren om aan te duiden dat je dichter bij de uitgang komt, of een overgang van een licht bebost gebied naar een meer donkere plek. Soms ga je dan weer van een nauwe gang naar een brede open ruimte als aanduiding dat er iets gevaarlijk aankomt zoals in Parasite Eve. Het is iets wat bijna in elke Role Playing Game voor komt, waarbij het vooral bedoeld is om de speler te helpen. Als je de hele tijd door hetzelfde soort omgevingen zou lopen in grotere dungeons, zou je jezelf namelijk continu afvragen of je wel goed bezig bent.

Het Chrysler Building, 76 verdiepingen pure orde tot verdieping 77 alles verandert.
Het Chrysler Building, 76 verdiepingen pure orde tot verdieping 77 alles verandert.


Cliché 84. Dungeon Design 201. The Interior Decorators Anticipated Your Out-Of-Body Experience
"Most dungeons will include "hidden" passages which are nearly impossible to see from a bird's-eye view, yet would be blaringly obvious from the party's perspective."

De meeste dungeons en andere omgevingen hebben verborgen passages die compleet onzichtbaar zijn vanuit het oogpunt van de speler, maar die overduidelijk zouden zijn voor een personage. Oudere games lieten je namelijk van bovenaf toekijken op de actie. Dit betekent dat je – als er geen speciale aanduiding is – onmogelijk het verschil kunt zien tussen een deur en een gewoon stuk muur. Van recht bovenaf zie je namelijk overal een stuk muur. Een karakter dat rondloopt in dezelfde situatie moet de deur echter onmiddellijk zien aangezien hij de situatie wel uit een 3D aanzicht ziet. GameCube Role Playing Game Tales of Symphonia lacht hier zelfs mee. Wanneer je een bepaalde geheime doorgang vindt, dan merkt Lloyd op dat het geheim redelijk slecht verborgen is aangezien de geheime doorgang recht in zijn zicht staat.

Andere Role Playing Games maken nog duidelijker van het cliché. De Final Fantasy games maakten hier bijvoorbeeld volop gebruik van in oudere games. Zelfs in de 3D Final Fantasy VII komt dit voor, onder andere in de Nibelheim villa. Pokémon gebruikt dezelfde truc in bijvoorbeeld Pokémon Diamond, Pearl en Platinum met de ingang voor de Wayward Cave. Deze is onzichtbaar voor de speler omdat er een brug boven hangt; maar ook de personages in het spel kunnen deze ingang blijkbaar niet zien, ondanks het feit dat hij recht voor hun neus ligt. Golden Sun is eveneens een excellent voorbeeld. Deze game gebruikt een grote ballon om een slechterik te verbergen die recht voor jouw personage staat. Isaac lijkt daar niet meteen een probleem mee te hebben tot de ballon verdwijnt.

Cliché 85. Dungeon Design 301
"All "puzzles" in RPG dungeons can be sorted into one of the following types:
  • finding some small item and sticking it into a slot;
  • pushing blocks (rocks, statues) onto switches;
  • pulling switches or levers to open and close doors;
  • learning the correct order/position of a group of objects;
  • entering a certain combination of doors;
  • something involving a clock or elevator;
  • something that is unsolvable because a vital clue in the dialogue was mistranslated out of Japanese."

De puzzels uit een Role Playing Game kunnen verdeeld worden in een zevental categorieën. De eerste soort betreft de puzzel waarvoor je een bepaald voorwerp moet zoeken, en dit op de juiste plek moet plaatsen. De meest eenvoudige variant is het zoeken van de sleutel om de deur te openen. Dit is bijvoorbeeld vaste kost in The Legend of Zelda, Dark Cloud en Pokémon. Een andere vaste puzzel is het verschuiven van blokken om doorgangen te openen of om schakelaars te activeren. Het meest prominente voorbeeld hiervan is Vagrant Story waar je het bijna continu moet doen met vele varianten, maar de meest bekende is ongetwijfeld Pokémon. Elke game van de vier eerste generaties bevat een puzzel waar je met behulp van Strength rotsblokken moet verplaatsen om door de dungeon te raken.

De derde soort is de puzzel met vele schakelaars die in een bepaalde volgorde geactiveerd moeten worden, waarbij je vaak zal moeten gokken omdat de game je geen hints geeft naar de juiste setting. Het gaat bijvoorbeeld om de puzzel voor Flopside in Super Paper Mario waar je gekleurde blokken in de juiste volgorde moet raken. De vierde soort is hierop een variant waarbij je voorwerpen in de juiste volgorde moet plaatsen. De vijfde soort dwingt je om een hele serie deuren te gebruiken in een specifieke volgorde, zoals in Pokémon Red, Blue en Yellow. De Psychic Gym bestaat namelijk uit vele kamers met teleport-platforms. Je moet deze platforms op de juiste volgorde gebruiken om gymleider Sabrina te bereiken. De zesde soort betreft puzzels waar je een klok of een lift moet gebruiken, bijvoorbeeld om iets te verplaatsen tussen twee niveaus.

De laatste categorie is de meest gemene categorie: de puzzel die onoplosbaar is geworden omdat iemand een hint uit het Japans verkeerd heeft vertaald. De puzzel was perfect op te lossen in Japan, maar is een ramp voor ons. De beroemde Role Playing Game Chrono Trigger had bijvoorbeeld problemen met de vertaling van de SNES-versie. Op een gegeven moment krijg je bijvoorbeeld te horen dat je snel iemand moet vinden die in de problemen verkeert, wat lijkt te verwijzen naar een sidequest die binnen een bepaalde tijd uitgevoerd moet worden. In feite wil de game gewoon zeggen dat je met je teamgenoten moet praten voor tips om bepaalde puzzels op te lossen. Final Fantasy VII heeft hier ook problemen mee, bijvoorbeeld wanneer je het opneemt tegen de Guardian Scorpion en de game de verkeerde hint geeft.

Zelda II: The Adventure of Link heeft hetzelfde probleem. De Engelstalige handleiding versie zegt bijvoorbeeld dat de Pols Voice vijanden luide geluiden haten. Het doet je denken dat je op een of andere manier geluiden moet gebruiken om aan te vallen. Dat is echter niet het geval, je kunt ze simpelweg met een pijl neerschieten. De Japanse versie liet je wel in de microfoon schreeuwen om die vijand te verslaan, maar dat werd veranderd in de internationale versie. Dat heeft men echter nooit gezegd tegen de vertaler van de handleiding. De vertaler van de game daarentegen heeft zich wel sterk vergist, hij vertaalde bijvoorbeeld incorrect hints naar de oplossing van puzzels en de locatie van belangrijke voorwerpen waardoor je amper kon vertrouwen op het spel zelf.

Naar je NES schreeuwen helpt alleen in Japan.
Naar je NES schreeuwen helpt alleen in Japan.


Cliché 86. Wait! That Was A Load-Bearing Boss!
"Defeating a dungeon's boss creature will frequently cause the dungeon to collapse, which is nonsensical but does make for thrilling escape scenes."

Je hebt de belangrijke baas verslagen, maar je bent nog niet uit de problemen. Zijn dood zorgt er namelijk voor dat de dungeon begint in te storten. Je moet je dan ook haasten om weg te raken, zelf als er eigenlijk geen echte manier is waardoor de dood van de baas de dungeon kon vernietigen. Het is iets dat we bijvoorbeeld zien in The Legend of Zelda: Ocarina of Time waar een verslagen Ganondorf met opzet de dungeon doet instorten; Mario & Luigi: Superstar Saga waar een bom wordt gebruikt om het kasteel op te blazen na de dood van de baas; en Dragon Quest VIII waar de Black Citadel instort omdat het niet kan overleven zonder zijn meester. Dit maakt ook vele verschijningen in Final Fantasy, Tales, Suikoden en Kingdom Hearts.


11:47  Dragon Quest XI wordt offline consolegame
11:10  Piratenadventure komt naar de Xbox One
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (91.181.96.xxx) op 04-07-2015 om 13:29
Lol :-)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden