Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.
De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.
Cliché 42. Fodor's Guide Rule
"In the course of your adventure you will visit one desert city, one port town, one mining town, one casino city, one magic city (usually flying), one medieval castle kingdom, one clockwork city, one martial arts-based community, one thieves' slum, one lost city and one sci-fi utopia.On the way you'll also get a chance to see the cave with rocks that glow from a natural energy source, the village populated with nonhuman characters, the peaceful village where everyone knows the latest news about the hero's quest, the snow village, the magical forest/lake/mountain, the shop in the middle of nowhere, the fantastic-looking place with lots of FMVs just showing your entrance, the subtropical jungle island populated by friendly natives, the annoying cavern maze, and a place -- any place -- that was destroyed in some past disaster."
Je zult tijdens je avonturen verschillende specifieke omgevingen tegemoet treden. Je zult een woestijnstad, een havenstad, een mijnstad, een casino, een magische stad, een middeleeuws kasteel, een hoogtechnologische stad, een verloren stad en de thuishaven van dieven tegenkomen. Je zult onderweg ook een speciale dungeon tegenkomen met rotsen die gloeien, een stad die bevolkt wordt door niet-menselijke karakters, een vredig stadje, een sneeuwstad, een magisch bos, een winkel in het midden van niemandsland, een subtropische jungle, een ondergronds doolhof, een plek die vernietigd werd door een ramp in het verleden en een absoluut prachtige stad waar je continu filmpjes krijgt van hoe mooi de stad wel niet is. Je volgt gewoon bovenstaande checklist en je hebt je Role Playing Game ontworpen.
Een vliegende stad? Niet eens het vreemdste gebied in dit spel.
We gaan je geen complete checklist geven als voorbeeld, maar we nemen elke van bovenstaande items onder de loep. De woestijn bijvoorbeeld verschijnt in vele games waaronder Baten Kaitos, de Breath of Fire games, Chrono Trigger en Chrono Cross, Earthbound, Kingdom Hearts, Earthbound, elke Final Fantasy game en praktische elke Dragon Quest. Hetzelfde geldt voor de havenstad die sterk vertegenwoordigd wordt in games als Pokémon, Dragon Quest, Tales en Final Fantasy. De vliegende magische stad is zeldzamer, maar verschijnt eveneens frequent. Je kunt bijvoorbeeld zelf de vliegende stad activeren in Breath of Fire II, terwijl grote delen van Chrono Trigger, Final Fantasy III, en Final Fantasy XIII zich afspelen op zwevende continenten. Final Fantasy VIII verandert zelfs de Balamb Garden waarin je de game start, in een vliegende stad.
Het middeleeuwse kasteel is verplichte kost voor de meeste Final Fantasy games met uitzondering van Final Fantasy VII, Final Fantasy VIII en Final Fantasy XIII. De meeste Final Fantasy games spelen zich namelijk sowieso af in een middeleeuwse wereld. De Dragon Quest, Tales, Fire Emblem en Breath of Fire franchises volgen hetzelfde principe waardoor verschijningen van kastelen absoluut niet zeldzaam zijn. De stad die bezet wordt door niet-mensen is ook altijd leuk. Super Mario RPG heeft bijvoorbeeld een stadje waar veel ex-onderlingen van Bowser wonen. Ze zijn hem namelijk beu en hebben zich teruggetrokken in het stadje. Final Fantasy V pakt dit ook leuk aan met Quelb, een stadje dat bevolkt wordt door weerwolven. Er zijn ook schapen in het stadje, waarbij er wel eens eentje durft te verdwijnen… telkens als jij een maaltijd neemt…
Cliché 43. Midgar Principle
"The capital of the evil empire is always divided into two sections: a lower city slum filled with slaves and supporters of the rebellion, and an upper city filled with loyal fanatics and corrupt aristocrats."
De hoofdstad van het kwaadaardige keizerrijk is verdeeld in twee secties. Het laagste deel van de stad is gevuld met arme mensen die aanhangers zijn van de rebellen, en een hogere laag waar de rijke, corrupte aristocraten wonen met hun aanhangers. De regel is vernoemd naar de stad Midgar, de belangrijkste stad uit Final Fantasy VII. De laagste delen waar zelfs geen zonlicht komt, loopt vol met arme mensen die aanhangers zijn van AVALANCHE, de verzetsbeweging. De rijken wonen dan weer bovenin de stad. Midgar is niet eens het enige voorbeeld uit Final Fantasy VII. De Gold Saucer is een prachtig casino dat gebouwd is bovenop de sloppenwijken van een vernietigde stad; en Junon is een klein vissersdorpje dat langzaamaan doodbloedt door de moderne, rijke stadswijken die erboven gebouwd worden.
Andere Final Fantasy spellen hebben eveneens voorbeelden. De stad Jidoor uit Final Fantasy VI heeft een verdeling tussen het noorden en het zuiden, waarbij de middelste klasse woont in het zuiden en de rijken in het noorden. De armste inwoners zijn verbannen naar een andere stad. Final Fantasy IX bevat twee voorbeelden, maar met een twist. Jidoor is het exacte spiegelbeeld van Midgar: de rijken wonen beneden en de armen boven op een heuvel. Lindblum is eveneens verdeeld in arme en rijke delen, maar niemand leeft in volledige armoede door een overvloed aan banen. Iedereen kan dus werken en geld verdienen om zichzelf te verzorgen, zelfs als ze in armere delen van de stad wonen, zodat er geen spanning is tussen de inwoners.
Het meest schrijnende voorbeeld is echter Valua uit Skies of Arcadia, waar de rijkste klasse klaagt over hun leven terwijl ze beschikken over een badkamer met gouden en zilveren badkamermeubels. De mensen in het armste deel hopen dan weer dat ze ooit vers brood te kunnen eten, wat zorgt voor een schril contrast. Romancing SaGa heeft eveneens een groot contrast. North Estamir is gevuld met rijkdom, denk aan grote tempels en een rijke aristocratie, terwijl South Estamir volloopt met slaven, criminelen en bedelaars. Paper Mario: The Thousand-Year Door geeft ook een voorbeeld met Rogueport, een stad waarin er onderscheid wordt gemaakt tussen een redelijk arm deel in het westen waar de maffia regeert, en een zeer arm deel in het oosten. De mensen die niet goed genoeg zijn voor Rogueport, leven in een riool onder de stad.
De gezellige kant van Midgar.
Cliché 44. Not Invented Here
"Trade of technology will not exist. One place in the world will have all the techno-gadgets while all the others will be harvesting dirt."
De nieuwste iPhone verscheen binnen de kortste keren in Europa, ondanks het feit dat de iPhone in Amerika werd bedacht. Onze wereldeconomie werkt nu eenmaal op basis van uitwisseling van goederen. Role Playing Game werelden doen echter niet aan uitwisseling. Op deze manier is het mogelijk dat een hoogtechnologische stad wordt omgeven door allerlei steden die technologisch ver in het verleden leven. Square zorgt voor enkele extreme voorbeelden. Final Fantasy VIII heeft bijvoorbeeld de stad Esthar die extreem geavanceerde technologieën heeft, zoals de mogelijkheid om de stad te verbergen van de buitenwereld, en geavanceerde ruimtetuigen. De rest van de wereld beschikt dan weer over technologie die grotendeels overeenkomt met onze technologie. Het lijkt alsof een stad uit een sciencefiction werk in het midden van onze wereld is geplaatst.
Terranigma dat letterlijk gebaseerd is op onze wereld doet het eveneens gek. Jij kunt bijvoorbeeld elektriciteit aan het uitvinden zijn in Amerika, maar in Japan en China zijn ze wel al televisie aan het kijken. Zij hebben het concept elektriciteit al lang gevonden, maar ze hebben dit gewoon nooit gedeeld met jou. Chrono Trigger zorgt ook voor een groot verschil. De Earthbound lijken sterk op Aardse holbewoners, maar op hetzelfde moment bestaat eveneens het koninkrijk Zeal, dat door magie in de lucht gehouden wordt. De inwoners van Zeal zouden de Earthbound echter met opzet saboteren zodat ze niet vooruit kunnen. Het achtergrondverhaal van Final Fantasy XV lijkt dit cliché ook te gaan gebruiken. Het koninkrijk Lucis gebruikte hun kristallen om moderne technologie te maken, terwijl hun buren de kristallen alleen gebruikten voor wapens.
|