Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
Dear Me, I Was...
Gamed Gamekalender Augustus 2025
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Review:

Assassin's Creed: Unity


Door Rene Groen op 24-11-2014 om 07:40
Bron: Gamed

De stad Parijs aan je voeten, missies die je coöperatief kunt doorlopen en de nieuwste spelcomputers om dit alles op mogelijk te maken. Niets leek Assassin’s Creed: Unity in de weg te staan om hoge ogen te gaan gooien, ware het niet dat er een donkere schaduw over het spel hangt.

Deze donkere schaduw bestaat uit bugs en glitches die in vele vormen voorbij komen. De ene is grappig en onschuldig, de ander zo vervelend dat je de game opnieuw op moet starten. Op het moment van schrijven heeft Ubisoft al enkele patches uitgebracht om een deel van deze problemen te verhelpen, echter blijven oneffenheden met betrekking tot de framerate en pop-in vooralsnog bestaan, dit overigens naast andere problemen. Het is jammer dat de game niet uitgesteld is om deze valse start teniet te doen, er is namelijk voldoende reden om Unity een kans te geven en te genieten van hetgeen de titel wel biedt.

Dit nieuwe deel in de serie draait rond Arno Dorian, een arrogante man die zo zijn redenen heeft zich aan te sluiten bij de Assassins. Het hoe, wat en waarom gaan we uiteraard niet uit de doeken doen, maar qua verhaallijn is het niet heel anders dan voorgaande titels uit de franchise. Het toneel van dit avontuur is Parijs in het jaar 1789, ten tijde van de Franse Revolutie. Ubisoft is hierbij trouw gebleven aan het bronmateriaal wanneer het gaat om de setting, zo zijn gebouwen als de Notre-Dame en de Champ-Élysées te bezoeken. Ook bekende karakters uit deze periode komen voorbij om gedag te zeggen en hebben hun eigen inmenging binnen de gebeurtenissen.


Met een grootse stad aan je voeten is het natuurlijk belangrijk dat je deze goed kunt doorkruisen. Het bekende free runnen keert terug, maar met een kleine aanpassing. Om de bewegelijkheid te vergroten kun je ditmaal, middels een aparte knop, ook omlaag klimmen. Het vraagt enige gewenning, maar komt de besturing absoluut ten goede. Tegelijkertijd is er niet geleerd van de oude irritaties. Nog altijd gebeurt het dat je ineens een ongewenste sprong in het diepe maakt of dat de game je bedoelingen anders interpreteert. Dit is niet zo’n probleem als je op verkenning bent binnen de stad, wanneer het gedurende een missie het verschil maakt tussen succes of falen is het een stuk vervelender.

Deze missies zijn in basis niet heel anders dan hetgeen wat we reeds eerder deden, toch weten ze het tegelijkertijd interessant te houden door de speler meer vrijheid te geven. Faalde je een missie voorheen wanneer je een doelwit uit het oog verloor, daar loopt deze missie nu gewoon door wanneer je de desbetreffende persoon wederom op weet te sporen. Ook wanneer je iemand uit dient te schakelen zijn de opties veelzijdig. Je kunt direct op je doelwit afstormen, of juist trachten een secundair doelwit te overmeesteren om extra informatie te verkrijgen. Het is zelfs mogelijk gevangenen vrij te laten die als afleiding dienen, of juist dermate geruisloos te zijn dat nooit iemand zal weten dat je aanwezig was.


Qua content is er weinig om over te klagen, waarbij één van de meest prominente features de coöperatieve missies zijn, ter vervanging van de competitieve multiplayer. Hoewel er vooraf de angst heerste dat het verhaal verloren zou gaan door deze feature is dit zeker niet het geval, het zijn veelal losstaande missies die je ook solistisch kunt doorlopen. Naast de meer traditionele opzet qua missiestructuur zijn er ook de Heist missies. Het doel is om geld te verdienen, waarbij de uitbetaling groter is wanneer je niet wordt gespot. Hoe vaker je opvallend te werk gaat, hoe minder geld er uiteindelijk over zal blijven. De coöperatieve missies werkten goed, waarbij het natuurlijk een pre is wanneer je met bekenden speelt. Enige vorm van coördinatie met vreemden is er vaak niet, waardoor er van samenwerking minder sprake was.

Wie verder een blik werpt op de kaart van de stad Parijs zal meteen zien dat er aan overige missies eveneens geen gebrek is. Neem bijvoorbeeld de Murder Mysteries, waarbij je hulp wordt ingeschakeld om een misdaad op te lossen. Als een ware Sherlock Holmes dien je het plaats delict te onderzoeken, met getuigen te praten en uiteindelijk een schuldige aan te wijzen. Hiernaast zijn er de Paris Stories, die bijvoorbeeld een verdere verdieping geven aan ontmoete karakters. Minder enthousiast waren we over de raadsels die je tegen komt, de oplossingen hiertoe zijn dermate lastig dat velen terug zullen grijpen op Google. Iets meer logica voor de mensen die geen geschiedenislessen over de stad Parijs of de desbetreffende periode hadden gekregen zou dan ook welkom zijn geweest.


Als laatste is er nog het Café Theatre, een theater wiens invloed je uit kunt breiden, vergelijkbaar met je eerdere thuisbasissen. Door hier geld in te steken en missies van aan te nemen openen zich weer nieuwe cafés, waarmee je invloed zich binnen de stad uitbreidt en je tegelijkertijd geld ophaalt. Hier komt wel bij dat het nut van schatkistjes najagen weinig meerwaarde heeft, waarom zou je immers voor een habbekrats iets najagen wanneer het automatisch gestorte bedrag vele malen groter is?

Over ‘najagen’ gesproken, de combat heeft een flinke make-over gekregen. De kritiek dat het in voorgaande delen allemaal wel erg makkelijk was bleef ook niet onopgemerkt bij Ubisoft en dus kun je niet langer gemakzuchtig een groep van twintig bewakers uitdagen. Vijanden zijn slimmer, handelen realistischer en vragen bovendien een stuk meer tactiek. Anders gezegd: wanneer je tegenover meerdere wachters staat is het op momenten verstandiger de benen te nemen dan het gevecht aan te gaan. Ditzelfde gaat op voor de missies, deze zijn ingedeeld in een moeilijkheidsgraad van vijf sterren, waardoor het niet verstandig is de lastigere missies direct in te stappen.


Een ander verbeterpunt is dat jouw Arno Dorian niet perse gelijk hoeft te zijn aan die van een vriend. Je beleeft weliswaar hetzelfde verhaal en kunt dezelfde missies aan gaan, maar er is een grote mate van customization aanwezig. Te kiezen valt bijvoorbeeld welke wapens je wenst te gebruiken en waar je verdiende punten aan toe wilt kennen. Deze punten verdeel je niet alleen aan wapens, maar ook aan statistieken als health en stealth. Toch gaat Ubisoft iets te ver in het toekennen van punten, zo dien je een dubbele moord aan te leren terwijl dit vroeger gewoon een standaard optie was. Het is alsof je een stapje terug doet in termen van gameplay, hetgeen gelukkig niet op ieder punt zo onlogisch aanvoelt als dit voorbeeld.

Parijs kwam al eerder aan bod, maar in deze alinea willen we hier nog wat extra aandacht aan geven. De ontwikkelaar heeft haar best gedaan om de stad levendig over te laten komen, zo lopen er vele personen in rond die ieder met hun eigen ding bezig zijn. Het gaat niet zo ver dat je daadwerkelijk interacties met ze uit kunt voeren, toch is het een duidelijke verbetering die door de kracht van de nieuwe spelcomputers naar voren komt. Om het gevoel van grootsheid verder te benadrukken zijn er ditmaal ook vele binnenlocaties aanwezig. Omdat zich hier ook bewakers in begeven speelt stealth een hoofdrol, het is enkel jammer dat het camerastandpunt niet ideaal is om alles altijd even goed in beeld te brengen. Eveneens jammer is dat sommige kisten uit de stad zich enkel laten openen middels een begeleidende companion app. Niet dat je veel mist als je hier geen gebruik van maakt, net zoals de microtransacties geen andere invulling aan de game geven wanneer je er maar tijd in stopt, maar het zijn toch punten die niet onbenoemd mogen blijven.


Assassin’s Creed: Unity is een game met twee gezichten. Qua content hebben we geen klagen en kun je makkelijk twintig uur vooruit. Het verhaal is interessant, de coöperatieve missies een waardige toevoeging en de stad Parijs maakt indruk door diens grootte en details. Ook de verbeteringen in het gevechtssysteem, de grotere vrijheid gedurende de missies en de mogelijkheid om het karakter te sturen in een eigen gekozen richting zijn goede toevoegingen aan het bekende spelsysteem. Toch zijn er ook kritiekpunten te noemen, denk aan de free-running gameplay die nog altijd niet perfect is en puzzels die teveel van de gamer lijken te vragen. Uiteraard mogen ook de vele bugs en glitches niet onbenoemd blijven, hetgeen voor de grootste aftrek in het cijfer zorgt. Het spel ziet er weliswaar schitterend uit, toch doen de vele technische mankementen hier afbreuk aan. Zou Ubisoft dit goed op orde hebben, dan mogen er ook gerust dertig tot vijfendertig punten bij opgeteld mogen worden. Assassin's Creed: Unity is namelijk absoluut een goede game, helaas zorgen de vele technische mankementen ervoor dat het cijfer hier (vooralsnog) echter niet op aansluit.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   80
Graphics   60
Replay   80

Technische mankementen halen het cijfer onderuit.
75


19:11  Batman: Arkham Knight infiltreert in nieuwe video
07:40  Naruto Shippuden: Konoha History Arc
 Reacties (36)
 Pagina: 1 | 2
MaartenL (Redacteur) op 25-11-2014 om 01:07 [Niv: 472 / Exp: 23598]
@Berserk, mijn post was niet voor jou :p

Het was eerder voor al die gasten die zeggen dat het er geweldig uitziet maar ook beseffen dat het spel gewoon niet vlot draait.

@Raxus: Framedrops zijn inderdaad performance issues en dat is iets wat onder het grafisch gedeelte valt. Als iets er prachtig uitziet maar haast onspeelbaar wordt hierdoor, dan is dat een grafisch probleem.

Gemaskerde Muchacho op 25-11-2014 om 05:06 [Niv: 84 / Exp: 4205]
Is review geschreven met de nieuwe patches?

Mrakz0r op 25-11-2014 om 09:48 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Framedrops tasten meer de gameplay aan dan de graphics. En idd, een game met 1 fps en super graphics verdient op grafisch vlak een hoog cijfer maar op gameplay erg laag.

Gast (84.82.206.xxx) op 25-11-2014 om 18:33
Pff graphics een 6 en dan cod AW wel een 8 geven ? Opgepoetste textures van de ps3/360 upscalen naar de one/ps4.. Dat is een 8 waard ? Zie ook : http://www.gamed.nl/view/115383

Ik vind jullie reviewen gewoon echt ruk. Niet alleen klopt er niets van jullie reviews het is ook vaak nergens op gebaseerd.

Neem nou het geluid van weer cod:aw .. 85 krijgt deze terwijl er geen 5.1 aanwezig. Alles klinkt hetzelfde. Er zit nauwelijks bass in de geluiden. Ja en ik kan dat controleren met de subpac.

En dat is een 85 terwijl daar het onderwerp niet eens de revue is gepasseerd. Net zoals hier.

Als je cijfers geeft laat het dan ook tijdens de review naar voren komen zodat het nog ergens op lijkt. Dit is gewoon uit je mouw geschud. Als je niet tegen kritiek kan moet je ook niet van dit soort onzin reviewtjes schrijven.

Gast (84.82.206.xxx) op 25-11-2014 om 18:36
Het grappigste is van dit alles dat jullie proberen over te komen alsof jullie serieus spellen reviewen maar het schrijven heeft het niveau van een brug klasser.

Ik stoor mij hier al geruime tijd aan dat jullie reviews echt kwalitatief ondergeschikt zijn bv een tweakers.net. Die baseren hun mening wel op gerecenseerde onderwerpen die voorkomen in een spel.

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-11-2014 om 19:05 [Niv: 752 / Exp: 37624]
@ Gemaskerde Muchacho
Ja, een deel van de problemen werden hierin verholpen, maar velen bleven nog altijd overeind staan. Daar is de review op gebaseerd.

@ Gast hierboven: Jammer dat je onze recensies niet kunt waarderen, zoals ik bij de Call of Duty review al tegen je zei: wij gaan het niet met elkaar eens worden. Als mijn manier van reviewen je niet bevalt dan past onze stijl blijkbaar niet bij jouw voorkeuren en spreekt Tweakers je meer aan. Tevens, als je mijn reviews kwalitatief ondergeschikt vindt aan andere websites staat niemand je in de weg om onze website in het vervolg over te slaan, scheelt je blijkbaar een hoop irritatie

Gewijzigd door Rene Groen op 25-11-2014 om 19:09

Gast (78.22.41.xxx) op 25-11-2014 om 20:07
Het is een beetje jammer van die lage punten net zoals bij Rogue, maar toch zal ik beiden aanschaffen omdat het verhaal geweldig intressant is.

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-11-2014 om 20:24 [Niv: 752 / Exp: 37624]
Het probleem ligt, gesproken over Unity, vooral op technisch vlak. Als dit niet het geval was, of als Ubisoft deze fouten eruit kan halen, dan scoort de game meteen een stuk hoger.

Gast (84.82.206.xxx) op 26-11-2014 om 11:50
Je lijkt wel een klein kind zeg die betrapt is op het stelen van een snoepje. Lees nou is wat je daadwerkelijk hebt opgeschreven. Je hele punten systeem klopt geen moer van. Het is nergens op gebaseerd. Je haalt sommige punten, zoals het geluid niet eens aan, en dan geef je daar punten aan. Graphics in dit spel zijn de bom en dan wel cod hoger aanschrijven op dat gebied. Dit heeft niets te maken met feiten maar met smaak.

Het is net alsof je ons probeert te overtuigen dat een trein sneller gaat dan een vliegtuig.

Het is niet logisch. De graphics van dit spel staan mijlen boven cod die je wel meer dan 20 punten geeft.

Blijf lekker met je oogkleppen op je reviews uit je mouw schudden. Je bent geen game reviewer.

Rene Groen (Eindredacteur) op 26-11-2014 om 15:42 [Niv: 752 / Exp: 37624]
Je mening was me al duidelijk

Gast (62.238.138.xxx) op 26-11-2014 om 16:12
COD:AW geen 5.1 ? dat zou niet moeten mogen in deze tijd

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Assassin's Creed: Unity
Type:
Game
Releasedatum:
13-11-2014
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media