Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Call of Duty: Advanced Warfare


Door Rene Groen op 11-11-2014 om 05:38
Bron: Gamed

Er is geen game die meer los weet te maken dan Call of Duty. Het vorig jaar verschenen Ghost was hier geen uitzondering op, het werd geliefd door de één en gehaat door de ander. Voor Advanced Warfare zal dit ongetwijfeld niet anders zijn, middels een review trachten we de sterke en zwakke punten voor jullie uiteen te zetten.

Net als voorgaande edities is ook Call of Duty: Advanced Warfare, de eerste titel waarbij ontwikkelaar Sledgehammer Games aan het hoofd staat, opgesplitst in een singleplayer en een multiplayer. Voor velen zal de singleplayer niets meer zijn dan een extraatje die mogelijk niet eens aangeraakt zal worden. Toch mis je dan wel degelijk iets. Voor de inhoud van het verhaal verwijs ik je graag naar mijn eerdere preview, waarbij je zes tot zeven uur nodig zult hebben om deze te doorlopen. Nee, het verhaal zal nog altijd geen Oscar verdienen vanwege diens script, toch verdienen de prestaties van de acteurs een pluim. Met name Kevin Spacey zet een overtuigende rol neer als Jonathan Irons, een man die je als speler in weet te palmen met zijn prestaties. Met name de cutscenes zijn een visueel genot om naar te kijken, de game zelf is grafisch net iets minder indrukwekkend.


Een ander sterk aspect uit de singleplayer, welke je ditmaal met één karakter doorloopt, is de diversiteit aan missies. Hoewel alle bekende onderdelen terugkeren, zo ook de minder geslaagde levels in een voertuig, is er tegelijkertijd getracht om meer variëteit door te voeren in de vijftien missies. Hoewel een level dat draait om stealth misschien niet logisch klinkt binnen de Call of Duty serie verdient de ontwikkelaar een pluim dat ze het risico durven te nemen. Een geslaagd risico, zo voelt het desbetreffende level grootser aan en is het minder lineair dan we van de serie gewend zijn. Je hebt hierdoor meer vrijheid om omtrekkende bewegingen te maken en meer naar eigen inzicht te handelen, zonder dat de game van je verwacht één exacte lijn aan te houden.

De grootste vernieuwing waar je mee kennis maakt is de exo-suit, een technologie die in het jaar 2054 als een standaard mag worden gezien. Dit pak geeft diens drager uitzonderlijke kwaliteiten, zo kan het je bijvoorbeeld een boost in de lucht geven. De kwaliteiten van het pak zijn ook nog eens te upgraden door specifieke challenges te volbrengen, waarbij gedacht kan worden aan het maken van een bepaald aantal headshots of het verzamelen van Intel. Ook op het gebied van wapens zien we de toekomst terug, zo kunnen ze vijanden rood op laten lichten om hun posities vrij te geven en zijn er granaten die automatisch hun doel zoeken.


Zoals gezegd, de singleplayer is het zeker waard om eens te doorlopen, maar waar de meeste uren in moeten gaan zitten is natuurlijk de multiplayer. In totaal zijn er dertien maps, die ditmaal iets kleiner zijn in diens opzet. Wel is er enige gelaagdheid aanwezig, zonder hierin door te schieten, hetgeen uiteraard samen gaat met de integratie van het exo-suit. De hogere sprongen van dit pak zorgen er tevens voor dat campen lastiger is, toch is nog niet alles perfect. Met name de spawn points is een punt waar de ontwikkelaar nog mee aan de slag zal moeten gaan, het komt nog te vaak voor dat je vlak naast een vijand terecht komt.

Qua modi zien we op het eerste gezicht veelal bekende namen voorbij komen, denk aan Capture The Flag, Domination, Kill Confirmed, Free For All en Deathmatch. Toch steunt de ontwikkelaar niet alleen op oude successen, getuige een tweetal nieuwe modi. De eerste is Uplink, hetgeen zich nog het beste laat omschrijven als een potje basketbal. Doel is om een satelliet door een doel te gooien, waarbij degene die de bal draagt niet kan schieten met zijn wapens. Persoonlijk vond ik dit de minst interessante mogelijkheid, het staat namelijk iets te ver af van waar Call of Duty voor staat, hoewel het spelen in vast teamverband ongetwijfeld leuke potjes op kan leveren.


De tweede toevoeging betreft Momentum, een mode waarin de aandacht voortdurend verschuift. Doel van beide teams is om vijf punten op de map in te nemen, waarbij je start met het innemen van het centrale punt. Wanneer dit lukt dien je door te gaan naar het volgende punt, mislukt dit echter, dan zal eerste het centrale punt weer opnieuw ingenomen moeten worden. Momentum is hectisch en vereist de nodige strategie, zo is het verstandig om vooruit te denken en ligt de snelheid gedurende een potje altijd hoog. Enig kritiekpunt is dat niet iedere map zich even goed leent en een team in het voordeel kan zijn door de plaatsing van de in beslag te nemen punten. Het is echter een klein kritiekpunt voor deze mode die, net als Uplink, ook is toegevoegd aan eSports. Als laatste is er ook nog Exo Survival, een Horde mode waarbij je rondes moet zien te overleven tegen inkomend gevaar. De drie klassen, te weten Light, Heavy en Specialist, alsmede het tussendoor upgraden, zorgen ervoor dat coördinatie belangrijk is, ondanks dat de mode verder weinig toevoegt aan zijn broeders binnen hetzelfde genre.

Nu kunnen de maps nog zo mooi of de modi nog zo uitgebreid zijn, in basis komt natuurlijk alles terug op de gameplay. Om maar meteen met het meest kwalijke te beginnen, Call of Duty: Advanced Warfare maakt gebruik van zogeheten lag compensation. Het idee erachter klinkt geweldig: iedere speler heeft dezelfde hoeveelheid lag. Anders gezegd: de snelste verbinding zal naar beneden worden gebracht tot de traagste verbinding. Het gevolg is dat schoten niet geregistreerd worden en soms zelfs pas op te merken zijn nadat je deze in de herhaling hebt teruggezien. De oplossing voor dit probleem, het toestaan van dedicated servers, staat weliswaar op de planning, maar de vraag is nog wanneer we dit mogen verwachten. Nu is het gelukkig niet zo dat ieder potje onspeelbaar is, echter zijn de momenten van lag wel duidelijk aanwezig.


De reden dat ik met zo’n negatief punt betreffende de gameplay begin is dat ik deze meteen uit de weg geholpen wil hebben alvorens ik mijn verhaal vervolg. Reden is niet dat het snel aan de kant geschoven dient te worden, daarvoor is het immers te belangrijk om onbenoemd te laten, wel moet het los gezien worden van de potjes die wel voor plezier zorgen. De ontwikkelaar maakt hierbij gebruik van Pick-13, hetgeen niet anders is dan het eerder geïntroduceerde Pick-10. Iedereen krijgt dertien opties om in te vullen, hoe je dit doet is aan jezelf. De drie extra slots zijn vrijgekomen voor je scorestreaks, hoewel het geen verplichting is om ze hier ook daadwerkelijk voor te gebruiken. Het kan echter lonen om je turret geen kogels, maar raketten af te laten schieten. En als je dan toch bezig bent, waarom deze turret dan niet als een wapen gebruiken door hem op te tillen en ermee over de map te rennen. Niemand die het je verplicht, maar tegen de inlevering van meer punten is het wel mogelijk.

Eveneens nieuw is een looting systeem, het zogeheten Supply Drop. Afgelezen aan je total spelduur en bepaalde doelen die je hebt behaald krijg je diverse extra’s, onder te verdelen in drie niveaus van zeldzaamheid: Enlisted, Professional en Elite. Nemen we een wapen als voorbeeld, dan kan een Elite model een stuk verder dan diens basisvorm afstaan, vaak met betere statistieken, dan het Enlisted model. Een Supply Drop beperkt zich niet alleen tot wapens, in totaal zijn er duizend individuele items, waaronder ook vormen van versterking en kledij. Krijg je loot waar je geen meerwaarde in ziet, dan ruil je deze simpelweg om in ervaringspunten. De wapens op zich kennen redelijk weinig vernieuwing ten opzichte van voorgaande delen, enkel de lasers zijn nieuw. Deze wapens kennen geen reload, maar ze oververhitten wanneer je ze te lang gebruikt. Hoewel deze kort na het lancering veelvuldig werden ingezet, vooral om te bekijken wat het nu precies is, zien we diens gebruik nu alweer teruglopen.


Met de bovenstaande recensie hebben we getracht een beeld te schetsen van wat Call of Duty: Advanced Warfare precies is. Opsommend valt te zeggen dat we te maken hebben met een sterke singleplayer en een verslavende multiplayer. Kijken we echter wat dieper, dan zien we dat het merendeel overwegend positief te noemen is. Het exo-suit zorgt voor een nieuwe dimensie in gameplay, hoewel je ook gewoon de Classic Mode op kunt starten waar deze niet aanwezig zijn. Ook de toevoeging van Supply Drops en de verdere verdieping middels Pick-13 dragen bij aan een solide multiplayer. Wat wel jammer is, is dat we nog altijd te maken hebben met lag compensation en vervelende spawn points. Weet de ontwikkelaar ook deze problemen aan te pakken, dan staat Advanced Warfare niets in de weg om ons de wintermaanden door te laten komen.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   80
Replay   80

Vertrouwd, zonder dat het als een kopie aanvoelt.
83


07:04  Handsome Jack Doppelganger Pack trailer
05:37  Zijn Erfenis: Jason Rubin
 Reacties (15)
 Pagina: 1
No'tje op 11-11-2014 om 09:23 [Niv: 205 / Exp: 10245]
PC versie zuigt, SP crasht altijd, lange laadtijden voordat ik kan beginnen. P2P met lag waardoor de host altijd een fractie voor is en de rest lagt.

Gast (212.78.200.xxx) op 11-11-2014 om 11:13
Ps4 online loopt als een trein..

Gast (194.53.211.xxx) op 11-11-2014 om 11:32
Een NS trein met vertraging xD

Gast (87.139.35.xxx) op 11-11-2014 om 11:34
Kun je met de PS4 Online?

Gast (62.238.138.xxx) op 11-11-2014 om 11:51
Dat springen hebben ze ook maar afgeleid van die gehackte onlinegames waar je 5 meter omhoog kan/kon springen

Gast (178.85.177.xxx) op 11-11-2014 om 16:32
CoD4:MW
CoD:WaW
CoD:MW2
CoD:BO
CoD:MW3
CoD:BO2
CoD:G
CoD:AW

En wat is er nu precies zo veel verbeterd ten opzichte van t superieure CoD4:MW?.....

Rene Groen (Eindredacteur) op 11-11-2014 om 16:35 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Je kunt de vraag ook andersom stellen: wat is er volgens jou zoveel slechter aan deze uitgave dat hij onderaan staat in je lijst?

Gast (178.85.177.xxx) op 11-11-2014 om 16:48
Chronologisch? :')

Rene Groen (Eindredacteur) op 11-11-2014 om 17:09 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Haha, dom van mij, excuus

Gast (178.85.177.xxx) op 11-11-2014 om 17:22
De opsomming was om even duidelijk te maken hoe veel games er al niet zijn sinds MW1. En ik zie gewoon te weinig verschillen qua gameplay...

Rene Groen (Eindredacteur) op 11-11-2014 om 17:29 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dan begrijp ik je punt wat beter. Kijk, in essentie blijven alle games natuurlijk shooters, waarin de setting het wapentuig bepaalt. De tweede wereldoorlog brengt nu eenmaal andere wapens met zich mee dan deze titel, welke zich in 2054 afspeelt. Verder zie je veelal verfijningen (althans, dat zou moeten, Ghosts ontbrak het hier juist weer aan) op deze gameplay, zonder dat ze alles geheel op de schop doen. Te denken valt, om te spreken over Advanced Warfare, over de exo-suit, Pick-13, Supply Drop en de nieuwe modi. Maakt dit de game wezenlijk anders dan eerder? Nee, de basis blijft namelijk altijd hetzelfde. Je kunt dit vergelijken met een FIFA of PES, waarbij er ook op bepaalde punten verdiepingen worden aangebracht zonder de basis geheel omver te werpen.

elemeNt op 11-11-2014 om 17:42 [Niv: 129 / Exp: 6440]
" Te denken valt, om te spreken over Advanced Warfare, over de exo-suit, Pick-13, Supply Drop en de nieuwe modi. Maakt dit de game wezenlijk anders dan eerder? Nee"

Het enige vernieuwende zijn toch de exo suits? En juist dat is erg gelimiteerd in de single player. Hadden ze veel meer mee kunnen doen. Pick13 is vrijwel gelijk aan de skill/gear unlock van de vorige delen. Supply Drop is zogenaamd een 'loot' systeem, maar gewoon een andere variant op de challenges om die customization te unlocken. Daarnaast heeft elk deel wel zijn nieuwe modi.

Ik vind dat er bij reviews te weinig gekeken word naar de punten die Nino bijvoorbeeld noemt. Juist omdat dit soort games al weinig verschillen van voorgangers. Lag compensation is echt heel tergend in dit deel. Daarnaast zijn de spanwpoints ook echt verschrikkelijk slecht en zijn die laser gun en de Bal ontzettend OP.

Gewijzigd door elemeNt op 11-11-2014 om 17:46

Gast (84.82.206.xxx) op 12-11-2014 om 10:56
Echt wat een bs review is dit zeg. 80 geven voor het geluid terwijl het geluid echt bagger is. Ja er komt geluid door je speakers heen maar is niet 5.1 en alles klinkt hetzelfde.

Geen mogelijkheid om diverse geluidstypes te kiezen. Geen melding over het geluid in deze review en dan 80 geven. wtf ?? En dan de graphics. 85 % ?? Ik heb de ps4 versie. Het is net alsof ik een ps3 upscaled versie aan het spelen ben.

Als je dicht bij een muur staat dan komen de pixels je tegenmoet. Heb ik het niet eens over de object die net buiten je loopveld staan. Sommige zijn zonder textures of iets wat er op lijkt.

Ik speel de ps4 versie dan had ik ook wel op zijn minst een ps4 versie willen spelen en niet een geupscalede ps3 versie..

En dan de ongeloofelijke connectie issues. Open maar is je scorebord en dan zie je dat de pings van rood naar groen continue springen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lag compensatie die misbruikt word door spelers.

Iedereen met een bagger connectie word bevoordeeld. Ik heb zelf een 100 up/down verbinding met 5 ms latenct. Ik speel alsof ik een noob ben. Zet ik torrents aan op de achtergrond waardoor mijn verbinding volledig wordt gebruikt en dan pown ik iedereen in dit spel.

Ga echt is een keer goed reviewen en laat ook de punten aan bod komen in de review waar je uiteindelijk ook cijfers voor geeft.

Echt dit is een tussen neus en lippen review...

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-11-2014 om 20:09 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Bedankt voor je feedback, wij gaan het duidelijk niet eens worden over het cijfer.

@ elemeNt: Lag Compensation en Spawn Points staan gewoon in de review?

Gewijzigd door Rene Groen op 12-11-2014 om 20:10

elemeNt op 12-11-2014 om 22:04 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Ik bedoel meer dat een game er zwaarder op afgerekend mag worden. Het zijn serieuze 'fouten' in de game die de gameplay zwaar beinvloeden. Zeker omdat deze game zo op de online multiplayer steunt. Hoe de game dan toch aan een 8.5 voor gameplay komt is mij een raadsel. Maar goed ik wil verder niet gaan zeuren of het cijfer goed is of niet. Het ging mij er meer om dat die zaken wel erg makkelijk afgedaan worden. Als je naar het verleden kijkt hoef je hier ook echt geen patch voor te verwachten.

Gewijzigd door elemeNt op 12-11-2014 om 22:06

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Call of Duty: Advanced Warfare
Type:
Game
Releasedatum:
04-11-2014
Ontwikkelaar:
Sledgehammer Games
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media