Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

ReWind: De Wii Flop


Door Joni Philips op 20-09-2014 om 08:32
Bron: Gamed

Het is gemakkelijk om achteraf conclusies te trekken over grote gebeurtenissen, maar het voorspellen van de toekomst is een groter probleem. Het mislukt namelijk vaak grandioos, maar dat wordt gelukkig snel vergeten. Gamed vergeet echter niet!

De game-industrie is een snelle industrie waarin het nieuws van vandaag morgen vaak al achterhaald is. Het grote gerucht kan morgen meteen ontkracht zijn, de voorspelbare conclusie van een consoleoorlog onmiddellijk grote onzin of het choquerende nieuws al algemeen aanvaard. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om te stellen dat iedereen het succes van de PlayStation 2 verwachtte. Het was nu eenmaal de succesvolste console ooit. De waarheid is echter vaak anders, zoals blijkt uit onze Rewind feature. Wij blikken nu terug op de opmerkelijke reacties op gebeurtenissen die ondertussen compleet logisch lijken. Vandaag kijken we naar één van Nintendo's triomfen, de release van de Wii, een console die het doelpubliek van de consolemarkt verder opentrok. Het was toch logisch dat die console een grotere markt zou aanspreken dankzij de eenvoudige, maar vernieuwende controller.


De aankondiging van de Wii was oorspronkelijk een grote mislukking in de ogen van de collectieve game-industrie. Nintendo onthulde een console die grafisch jaren achterliep op de concurrentie met een afstandsbediening als controller. Het was ongelofelijk, niemand begreep de revolutie en het was lachwekkend om te denken dat Nintendo het Amerikaanse publiek in beweging kon krijgen. De nieuwskoppen waren dan ook grotendeels unaniem: de Wii zou een grote mislukking worden. De website GameDaily - die uitgroeide tot Joystiq - sprak bijvoorbeeld over de graphics die slechter waren dan de concurrentie, de gebrekkige softwareondersteuning en het feit dat het prijsvoordeel nooit stand kon houden. Het verwees ook naar de matige GameCube verkopen die toonden dat er minder loyale Nintendo consumenten waren. De Wii zou dus zelfs nooit boven de GameCube uitstijgen, ze waren toch zo zeker.

De analisten van Friedman Billings Ramsey wisten het ook: er zou een spannende strijd komen tussen de Xbox 360 en de PlayStation 3 waarbij beide consoles de Amerikaanse markt zouden verdelen. Ze zouden uitkomen op elk ongeveer 24 miljoen met een voordeel voor de Xbox 360. De Wii zou stranden op de helft. Yankee Group zag geen overwinning voor de Xbox 360, maar zij geloofden dat de PlayStation 3 de Amerikaanse markt op termijn zou veroveren. De Wii zou natuurlijk veruit de laatste console worden. Het zou eveneens een slechte generatie worden die minder verkocht dan de vorige. De Wii, de PlayStation 3 en de Xbox 360 zouden nooit de totale verkoopcijfers van de PlayStation 2, de Xbox en de GameCube overtreffen. De analisten waren het eigenlijk allemaal eens: de PlayStation 3 won de generatie van de Xbox 360.

GameSpot maakte als enige een accurate voorspelling. Zij voorspelden zeer vroeg een toekomst waarin de Wii de andere consoles snel zou domineren. Het was alleen spijtig dat het ging om een 1 april grap. Het idee dat de Wii zou triomferen was zo lachwekkend dat iedereen het een succesvolle grap vond. De ongeloofwaardige grap die realiteit wordt is ironie op zijn best. Het is ook gemakkelijk om alleen op een ander te vitten, maar Gamed heeft eveneens de Wii onderschat. Of beter gezegd, ik heb de Wii persoonlijk onderschat. Ik dacht dat een controller niet genoeg was om de wereld te revolutioneren. Ik beschreef het uiteindelijk uitgebreid, ik zou amper enkele maanden later compleet van mening veranderen dankzij de vele Wii Sports feestjes. Ik heb mij in ieder geval toch verontschuldigd.


De voorspellingen waren het over de volledige lijn eens. De Wii zou mislukken, het waren alleen gekke Nintendo fanboys die dachten dat spellen als Wii Sports een succes konden worden in een wereld met Final Fantasy XIII en Halo 3. Het eindresultaat was echter een console die onmiddellijk aansloeg bij een groter publiek dat niet noodzakelijk andere consoles kocht. De Wii was jarenlang continu uitverkocht in de Verenigde Staten, met eveneens grote successen binnen Japan en Europa. De console was gedurende vijf jaar de onmiskenbare kampioen, wat leidde tot een totaal van 100 miljoen verkochte consoles. Het is geen dominantie in de stijl van de PlayStation 2 of de Nintendo DS, maar dat is grotendeels de schuld van Nintendo dat de console snel in de steek liet voor de ontwikkeling van de Nintendo Wii U en de Nintendo 3DS.

De Xbox 360 en de PlayStation 3 die een langere markttijd hebben, spelen nog steeds een inhaalrace tegen een console die ondertussen nergens meer beschikbaar is in grote aantallen. Ze lopen beide ongeveer vijftien miljoen consoles achter, ondanks het feit dat de Wii sinds 2010 nog amper verkocht. Die inhaalrace heeft echter ook een groot effect op de totale markt. De consolemarkt was nog nooit zo groot, zelfs als je de 230 miljoen verkochte handhelds buiten beschouwing laat. De fout lag duidelijk in het onvoorspelbare karakter van de Wii. Het was een console die bestemd was voor een markt die de traditionele game-industrie simpelweg niet begreep. De nieuwe markt is ondertussen gestolen door de technologiesector zodat het duidelijk is dat de traditionele game-industrie het nog steeds niet begrijpt.


08:32  Pokémon Omega Ruby
08:32  The Witness
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Tom_V op 20-09-2014 om 10:22 [Niv: 45 / Exp: 2263]
Verrek, ik voel me ineens de Pachter van Gamed als ik m'n voorspelling van toen teruglees

"Maar juist daarom denk ik dat de Wii toch een succes gaat worden: het unserved audience, weet je. De Wii heeft volgens mij een hele lage drempel omwille van de controller en de eenvoudige-cartoonesque games ŕ la Sports.

Mensen die anders nooit gamen zullen gaan wii-en. Ze bewegen, kunnen een 'feestje bouwen' voor de buis en wat ze met hun volledige lijf doen is ook te zien op het scherm. Wii zal voor die mensen een gezelschapspel-experience worden. "

Heel de wereld stond sceptisch tegenover dat ding, maar achteraf kunnen we niet anders dan erkennen dat de Wii een mijlpaal in de geschiedenis van deze industrie heeft betekend.

PwnStrike op 20-09-2014 om 16:50 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Sony en Microsoft lachten Nintendo uit om de controls, maar daarna kwamen ze met Kinect en Move... Daar moet ik om lachen :')

Gast (87.211.149.xxx) op 20-09-2014 om 18:02
Zo goed als de Wii was, zo slecht is de Wii U. De Wii liet je bewegen op de manier zoals je in het echt ook grotendeels zou bewegen als je datgene deed wat je op het scherm zag. Het zo goed mogelijk nabootsen van die bewegingen maakte het leuk en gaf het beste resultaat, tennis, bowlen, skieën, noem maar op. Probleem met de Wii U is dat het niet vernieuwend genoeg is. Als Nintendo slim was geweest hadden ze hun 3DS aan de Wii moeten gaan koppelen, maar toch ook als los apparaat kunnen blijven gebruiken. Nu heb je bij de Wii U een redelijk grote tablet gekregen waar je verder niks mee kan, wat te groot is om echt te gebruiken bij bewegingen en te beperkt is in de mogelijkheden. Maar de bazen bij Nintendo zijn te trots om toe te geven dat ze gefaalt hebben. Dat zou hun eer te veel aantasten, dus gaan ze er mee door. Waarschijnlijk tegen beter weten in.

Gast (84.106.1.xxx) op 20-09-2014 om 19:41
Wat je Nintendo moet nageven is dat het knap is dat ze al dertig jaar hetzelfde spelletje weten te verkopen. _O_

Gast (62.238.138.xxx) op 21-09-2014 om 14:52
Dan wil ik ook een console uitbrengen die zo faalt dat de grotere spelrs 'm nog niet in hebben gehaald.
Maar ja de Wii-U bekijkende loopt het niet altijd zo

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
ReWind
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden