Alsof afgebakende ruimtes nog niet genoeg zijn om gamers angst aan te jagen doet Alien: Isolation hier nog eens een schepje bovenop door je te confronteren met een Xenomorph. Het leek veel gamers een nogal saai uitgangspunt, maar dit is niet het enige wat de game ons te bieden heeft.
Al eerder gaf ontwikkelaar Creative Assembly aan dat de dreiging tevens afkomstig is van menselijke en synthetische gevaren. Wie hierdoor verwacht dat we met alles af moeten rekenen wat we tegen komen: dit is niet het geval. Gary Napper, de Lead Designer achter het project, laat weten dat je de gehele game kunt doorlopen zonder ook maar iets of iemand te vermoorden.
De reden voor bovenstaande beslissing is volgens Napper een logische, je speelt namelijk iemand uit de Ripley familie. Dit zijn geen game karakters die alles en iedereen vermoorden die tussen hun en hun doel staan.
Napper gaat verder in of de game na verloop van tijd saai zal worden wanneer we het 'slechts' tegen drie gevaren opnemen. Hij vertelt hierover:
quote: "I think the thing we face mostly on this is when we explain the core idea of ‘It’s you versus the alien’, people go ‘that’ll be amazing! But I’m going to be bored after three hours'. If you can extrapolate from at the beginning having nothing and it’s just you hiding from the alien, to come up to what [we’ve shown so far] – and then extend that out for another while – there’s actually a hell of a lot we do with the game that’s really interesting. And obviously we like to mix it up a bit as well.”
De game is opgezet als een soort 'Metroidvania', waarbij we meer gebieden vrijspelen naarmate het avontuur vordert. Het gevaar blijft hierbij altijd op de loer liggen, het is dus niet zo dat een reeds bezocht gebied garantie geeft op een veilige terugkeer.
Alien: Isolation ligt vanaf 7 oktober in de winkels.
|