Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes


Door Rene Groen op 02-04-2014 om 08:23
Bron: Gamed

De komst van een nieuwe Metal Gear Solid. Normaliter overheerst nieuwsgierigheid over het eindproduct, maar ditmaal was er vooral scepsis. Oudgediende David Hayter werd aan de kant geschoven, Kojima verdedigde al vroegtijdig de spelduur en volgens gamers zou het spel een dure proloog zijn die als demo moest worden uitgebracht. Nu we de game vele uren hebben gespeeld trachten we jullie op weg te helpen om te beslissen of de game je geld wel of niet waard is.

Gamers die Ground Zeroes als eerste Metal Gear Solid titel opstarten zullen vermoedelijk overdonderd worden door het verhaal, dat zich afspeelt na Peace Walker. Niet voor niets zitten er in de game maar liefst elf pagina’s aan tekst om je up-to-date te brengen. Het is weliswaar een manier om gamers niet geheel in het diepe te gooien, maar je mist hierdoor wel een band met de personages. Omdat we de elf pagina’s hier niet voor je uiteen zullen zetten beperken we ons tot een kleine samenvatting. Ground Zeroes speelt zich af in het jaar 1975, waarbij we Big Boss onder de knoppen krijgen. Hij krijgt het doel om twee soldaten van het Militaires Sans Frontières, kortweg het MSF, te bevrijden. Paz Ortega Andrade en Ricardo “Chico” Valenciano Libre worden namelijk vastgehouden in Camp Omega en het is aan jou om ze uit hun gevangenschap te halen.


Het duo bevrijden is je hoofdmissie en Camp Omega is het toneel. Het is één open locatie waar de gehele game zich in afspeelt, waarbij de gebeurtenissen uiteindelijk het opstapje vormen naar het nog datumloze Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. In de basis is het spel trouw gebleven aan de franchise, stealth is dan ook nog altijd de hoofdmoot wanneer we naar de gameplay kijken. Toegegeven, je kunt als een razende tekeer gaan en met getrokken geweer een sprint door het kamp trekken, de kans is alleen groot dat deze missie vroegtijdig eindigt. Beter is het dan ook om rustig te werk te gaan, waarbij je vijanden met je verrekijker kunt markeren, ze met een verdovingsgeweer kunt uitschakelen of extra informatie te weten kunt komen door ze in een houdgreep te nemen. Op deze manier infiltreer je het kamp stukje bij beetje en haal je het meeste uit de game.

Toch kan hier de kritiek aangevoerd worden dat je, zelfs met rustig spelen, in twee tot drie uur klaar zult zijn met de game. ‘Klaar’ staat hierbij voor het voltooien van de hoofdmissie, hetgeen zelfs mogelijk is in een veel kortere tijd, maar tegelijkertijd is er nog veel meer te halen voor de gamers die hier behoefte aan hebben. De hoofdmissie is bijvoorbeeld non-lineair, waardoor je in een tweede run een geheel ander pad kunt bewandelen en andere delen van het kamp kunt verkennen. Hiernaast zijn er ook nog een viertal Side Ops missies, opdrachten die zich eveneens binnen Camp Omega afspelen, maar net iets meer variatie doorvoeren. Te denken valt aan het elimineren van een doelwit en het schieten vanuit een vliegtuig, missies die zich gedurende een ander dagdeel afspelen en daardoor net even anders aanvoelen. Als laatste hebben de PlayStation versies nog de exclusieve missie Deja Vu, terwijl Xbox gamers met de exclusieve missie Jamais Vu aan de slag mogen.


Het hoofdverhaal wordt geïntroduceerd en uitgeleid met een cutscene die beiden zo’n tien minuten duren. Hiernaast kun je cassettes vinden die je extra informatie verschaffen over de gebeurtenissen van Peace Walker, Ground Zeroes en het aankomende The Phantom Pain. Verzamelaars worden dan ook op hun wenken bediend, zeker ook omdat je de verschillende missies meermaals zult moeten spelen om alle cassettes te vinden. De toon van het spel is serieus, zo zul je Snake ditmaal niet in kartonnen dozen rond zien lopen. Om de ervaring verder te vergroten is er een Companion App uitgebracht, waarmee je onder andere de map kunt bekijken op een tweede scherm. Het is een leuke toevoeging die net wat meer verdieping aanbrengt aan de spelervaring, maar tegelijkertijd is de meerwaarde niet dermate groot dat je niet zonder kunt.

Een grote wijziging in de game is dat stemacteur David Hayter aan de kant is geschoven en vervangen door “24” acteur Kiefer Sutherland. Gamers die eerdere Metal Gear Solid titels gespeeld hebben zullen moeite hebben met deze wisseling, hoewel Sutherland zijn best doet om een geloofwaardig personage neer te zetten voelt het simpelweg nog wat vreemd. Grafisch maakt de Fox engine een diepe indruk, met name de next-gen versies zien er schitterend uit, maar ook op de PlayStation 3 en Xbox 360 weet het spel indruk te maken.


Om terug te komen op onze eerste vraag: is deze game je geld waard? Om hier antwoord op te geven moeten we eigenlijk een tweede vraag stellen: wat voor gamer ben je? Het type dat door een spel rent om alles eenmaal mee te maken of iemand die alles uit een game wil halen? De eerste groep doet er verstandig aan het spel eens te lenen, een uurtje te spelen en te retourneren. De tweede groep haalt met Metal Gear Solid: Ground Zeroes een stuk meer in huis. Eén hoofdmissie en enkele hierop aansluitende missies zijn weliswaar mager voor de adviesprijs van € 19,99 of € 29,99, maar door de enorme replaywaarde kun je er toch veel uit halen. Om je hier wat meer inzicht in te geven: nadat ik de game de eerste keer uitgespeeld had in ongeveer drie uur gaf de teller nog maar net tien procent aan. Het eindcijfer is dan ook een gewogen gemiddelde tussen de twee factoren en het is aan jou als speler om te bepalen binnen welke groep je valt.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   80
Replay   70

Kort, maar veel reden om terug te keren.
75


10:12  Interview InnoGames
08:23  Watch_Dogs met nieuwe details
 Reacties (19)
 Pagina: 1
Gast (82.168.247.xxx) op 02-04-2014 om 10:10
Ik ben juist blij dat hayter aan de kant is geschoven, Ze hadden solid snake en naked snake sowieso andere stemmen moeten geven. Inplaats van naked snake als ripoff van solid snake te positioneren.

Imo is mgs3 een van de slechtere delen, omdat big boss als een mongool word afgeschilderd, leek wel een slechte comedy, vooral de codecs. Totaal niet serieus. Gelukkig gaat kojima met peace walker en deze weer richting een serieuzere en volwassener en dark verhaal. Nieuwe va kan daar ook aan bijdragen.

Verder is ground zeroes idd zijn geld nu niet waard, hoe goed die ook mag zijn.

No'tje op 02-04-2014 om 10:30 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Waarom doen reviewers nog aan eindcijfers vraag ik me af.

75/100 omdat de game een adviesprijs heeft van dertig Euro terwijl de maingame binnen een uur is uitgespeeld. Ga je dus over een paar maanden even snel kijken naar het cijfer van Gamed en dan haal je de game toch maar niet vanwege je korte blik op het cijfer terwijl je de game voor nog geen tientje kan kopen.

Naar mijn mening heeft het cijfer alleen maar negatief effect. Mensen lezen dan niet het hele stuk meer en misschien denken ze wel dat de reviewer een zeur is en ze de problemen van de reviewer met de game zelf niet zullen hebben.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-04-2014 om 10:33 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Het cijfer komt bij ons altijd voort uit de tekst die erboven staat. Anders gezegd: het cijfer staat uitgelegd binnen de review. Om dit echter te onderscheppen sluiten we een review altijd af met een conclusie, welke in de laatste alinea te lezen is. Als je te lui bent om dat te lezen, maar wel een aankoop af laat hangen van een cijfer, kun je je afvragen of je geen geld teveel hebt

No'tje op 02-04-2014 om 10:34 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Daar heb je wel gelijk in. Je leest automatisch nog de conclusie. Maar ik zelf vind een cijfersysteem negatief werken in het algemeen. Metacritic bijvoorbeeld. God Hand voor Ps2..

Gewijzigd door No'tje op 02-04-2014 om 10:36

Gast (82.168.247.xxx) op 02-04-2014 om 10:37
Ik vind eigenlijk ook niet dat je een game kan afrekenen op de lengte. Reviews falen soms wel qua becijfering, zie bv diablo 3, echt fucking lelijke graphics in vergelijking bv met witcher, maar toch een hoog cijfer voor graphics omdat de game goed is. Omdat de game goed is, worden minder hard afgerekend op aspecten waar de game minder op.

En hier, omdat de game kort is de game opeens niet goed maar een 7 waard en word afgerekend op graphics, gameplay en sound?
Lol graphics een 80? Lager dan diablo 3...En phantom pain opeens wel een 9 geven voor graphics en gameplay, terwijl het gwn zelfde word als deze, alleen langer.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-04-2014 om 10:44 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Daar wil ik best op in gaan hoor. Dat de graphics een 80 scoren, wat overigens een zeer goed cijfer is, komt door onze gespeelde Xbox 360 versie. Om mezelf even te citeren: 'Grafisch maakt de Fox engine een diepe indruk, met name de next-gen versies zien er schitterend uit, maar ook op de PlayStation 3 en Xbox 360 weet het spel indruk te maken.' De game maakt indruk in onze gespeelde Xbox 360 versie, maar met het redelijk eenzijdige kleurenpalet vind ik een 80+ vooralsnog te overdreven. Dit kan inderdaad in The Phantom Pain zomaar anders zijn, net zoals het nu al hoger had kunnen scoren als we een next-gen versie hadden beoordeeld.

Betreffende de gameplay, deze is solide, maar vooralsnog weinig vernieuwend. Het is weinig anders dan we in eerdere Metal Gear Solid titels hebben gespeeld en ook hier zou het zomaar kunnen dat de uiteindelijke game hoger scoort omdat ze meer variatie weten door te voeren. Ook hier wil ik nogmaals benadrukken: een 80 is een prima cijfer.

Het geluid staat al beschreven in de review: andere stemacteur, hetgeen wennen is. Zijn teksten zijn nog minimaal, dus een definitief oordeel is nog niet te geven.

Vergelijkingen met andere games als Diablo 3 ga ik niet aan, simpelweg omdat ik deze game niet gespeeld heb. Daarnaast zijn het twee compleet andere titels, dus een vergelijking binnen geheel andere genres en platforms lijkt me weinig redelijk.

Hopelijk schept dit iets meer duidelijkheid in mijn becijfering. Daarnaast: zoals in de review beschreven is het eindcijfer 75 een gewogen gemiddelde voor twee type gamers.

Redneckerz (Redacteur) op 02-04-2014 om 10:53 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 82:
Sinds wanneer is een 80 geven aan graphics, gameplay en sound ''afrekenen''? En heb je de review wel gelezen? We zeggen niet dat de game niet goed is vanwege zijn lengte.

Daarnaast zijn graphics altijd subjectief. Rayman Legends ziet er fantastisch uit. Maar moeten we het dan grafisch een 40 geven omdat het ''slechts'' een 2D platform game is? Het is de smaak van de reviewer die de graphics beoordeelt. Als Diablo 3 hoger scoort in het grafische departement, is dat waarschijnlijk omdat hij het artistisch gezien mooi vind. Ground Zeroes is niet artistisch gezien mooi, maar vaart een realistische koers. En ook daar vinden mensen dat mooier dan Diablo 3, of niet.

Ik vind een 80 een prima score. Kojima heeft vooral op het gebied van belichting een geweldige titel neergezet, maar je merkt ook duidelijk dat sommige texturen gewoon current gen te noemen zijn.

The Phantom Pain zal inderdaad misschien wel hoger scoren qua graphics, maar dan vanuit een andere insteek: Dat is een open, grootse wereld. Zo zijn er prima argumenten te bedenken waarom we bepaalde cijfers geven. Ik zou zeggen, lees de review nog eens door, misschien kom je dan tot andere inzichten

dantekloon op 02-04-2014 om 12:12 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Wat verneukt dan of niet die nieuwe voice van Snake
Net als je het voice van Sora van Kingdom Hearts zou vervangen met Kate Winslet

Gast (77.170.77.xxx) op 02-04-2014 om 13:41
My heartless will go on? :)

elemeNt op 02-04-2014 om 15:55 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Alsof de mensen die alleen naar het cijfer kijken van een review de review wel hadden gelezen als er geen cijfer stond... Dan hadden ze waarschijnlijk ook alleen de laatste conclusie gelezen of helemaal niks Ik lees zelf ook nooit reviews van games die me toch niet interesseren, maar ik vind het wel leuk om te zien welke cijfers ze krijgen en een kleine conclusie tekst bij te lezen. Als dit er niet bij stond had ik het gewoon over geslagen.

Gast (83.83.29.xxx) op 02-04-2014 om 19:30
Wie heeft dit spel nu echt gespeeld. Ik heb hem dus gekocht en het is echt totaaaaale onzin dat het spel alleen maar afgerekend wordt op de Hoofdmissie. Je hebt daarna nog side missies die niet onder doen voor de hoofdmissie. Om daar ook nog eens S-ranking op te halen is al helemaal verschrikkelijk moeilijk. Ik heb ook Infamous Second Son, maar vergeleken Metal Gear vind ik dat spel oersaai en doe je telkens hetzelfde. Juist bij Metal Gear heb je zo belachelijk veel mogelijkheden. Het spel is niet te revieuwen door alleen de hoofd missie te doen. Op andere fora klaagt men daar ook over. Bijna alle reviews zijn gebaseerd op de hoofdmissie. Als Konami had gezegd dat je 5 afzonderlijk missies moest doen dan zou het ook anders gereviewd worden. De reactie zijn ook van gebaseerd op de review en niet van mensen die het zelf gespeeld hebben. De hoofdmissie is zeker zo uit te spelen maar tijdens die missie moet je goed luisteren naar wat de bewakers zeggen en dan heb je in deze missie nog meer missies. Ik zou het spel een 9 geven. Het is iets wat menig gamer niet gewend is. En om S-ranking te halen is het moeilijk ... maar liever een uitdaging dan repeating action games die hoog scoren vanwege de marketing. Ik ben een oldschool gamer uit de tijd van Pong, MSX,MSX2, MSX Turb R, Commodore 64, Amiga, Vic 20, Philips VideoPac tot aan nu toe,.... en we mogen blij zijn dat er een kwaliteit game uit is zoals Metal Gear.... Ik zou zeggen halen en gamen... en nee ik ben geen 100 ... hahaha bijna :)

Xavior op 02-04-2014 om 20:18 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Dude welk land heb je dan gewoont? Gezien de turbo hier nooit is uitgekomen.

Gast (82.168.247.xxx) op 02-04-2014 om 20:50
Bedankt voor de verduidelijking, ik dacht ik lees in de review alleen als minpunt de lengte, dus vandaar dat ik dacht een game die heel goed is wordt alleen afgerekend op zijn lengte. Maar 75 of 80 is mss een goede score, maar voor MGS begrippen niet echt. MGS staat bekend als een van de beste gamingreeksen die er zijn. En bijna elk main deel heeft op metacritic 90+ score.

Over graphics stond in review ook niet duidelijk dat jullie de 360 versie met een 80 beoordeelden. Anders vind ik ook dat MGS altijd een van de games is die hele goede graphics heeft, bv MGS 1 op PS1, MGS 3 op PS2, Peace Walker op PSP, En MGS4 op PS3.


Gast (83.83.29.xxx) op 02-04-2014 om 21:35
Ik woonde gewoon in hartje Spijkenisse .... MSX Turbo R via winkeltje in Amsterdam geregeld waar ik destijds ook de FMPAC had gekocht.... hahaha dat waren nog eens tijden man... Metal Gear op de MSX2 was mijn eerste spel op de MSX2... *D

Gast (83.83.29.xxx) op 02-04-2014 om 21:36
In die tijd speelde je games ook gewoon met japanse tekste...who bloody cared... het verhaal verzon je er zelf wel bij hahaha..sorry beetje off topic :)

Gast (217.123.160.xxx) op 02-04-2014 om 22:52
Haha nice! Iemand die 't allemaal heeft meegemaakt like me. ;) Alleen bij mij was 't meer Atari 2600, Commodore 64, Atari ST, Amiga 500 en toen de SNES en de rest.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-04-2014 om 22:54 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast (83.83.29.xxx)
Heb je de review überhaupt wel gelezen? Je zegt dat we de game afrekenen op de hoofdmissie, terwijl de extra missies toch duidelijk in de review zijn genoemd en in het cijfer zijn meegenomen.

@ Gast (82.168.247.xxx)
Het punt betreffende de graphics kwam, mijn review teruglezend, inderdaad te weinig naar voren. Hopelijk verduidelijkt mijn reactie daarin nu iets meer .

spitfiresoul op 03-04-2014 om 07:27 [Niv: 57 / Exp: 2854]
Het cijfer als negatief iets van een review bekijken komt volgens mij vooral doordat het systeem niet goed gebruikt wordt bij de meeste magazines, sites.

velen gooien gewoon met 9/10 en 10/10.
geloof zelf dat gran turismo 5 bij velen een 10/10 gescoord had. games zijn sindsdien op deze gen nog beter geworden. krijgen die dan nu een 11/10 daar? nee denk het niet.

op gamed zit er nog een redelijk eerlijk en goed systeem achter de punten. niet altijd maximum geven door het wauweffect van een game. nadeel is echter dat als je dan idd gamed reviews gaat vergelijken met vele andere sites het lijkt of gamed lagere punten geeft.

goeie tip dus: vergelijk gamed reviews enkel met andere gamed reviews.

Kutabare!!!!! op 09-04-2014 om 23:03 [Niv: 166 / Exp: 8292]
@Xavior: Zoiets heet gewoon importeren. Ik bezit er ook een.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Type:
Game
Releasedatum:
20-03-2014
Ontwikkelaar:
Konami
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media