Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Naruto: Gekitou Ninja Taisen 4


Door NL|MegaMika op 09-12-2005 om 00:03

De winter staat voor de deur. De tijd waarin de meeste games de warme schappen van de gameswinkels betreden. De tijd waarop volgens vaste traditie een nieuwe Naruto game voor de GameCube wordt uitgebracht. Tevens de tijd waarin we elkaar hartverwarmende verhalen bij het haardvuur vertellen.


Er was eens een jongen...
Een jongen genaamd Naruto. Naruto werd, zonder de reden te weten, door al zijn dorpsgenoten genegeerd. In zijn pogingen erkenning te krijgen besloot hij de beste ninja ooit te worden. Hoe goed hij ook zijn best deed, hij bleef de loser van de klas. Op een dag kwam hij achter een groot geheim: in zijn lichaam zit een gigantisch monster opgesloten dat jaren geleden zijn dorp heeft aangevallen. Hier begint zijn avontuur op de Japanse televisie, waarin hij sterker en sterker zou worden en vele vrienden én vijanden zou maken.


Er was eens een ontwikkelaar...
Een ontwikkelaar die wel brood zag in de avonturen van Naruto. Zo gebeurde het dat deze ontwikkelaar, Eighting Corporation Ltd. genaamd, de handen ineen sloot met uitgever Tomy om Naruto: Gekitou Ninja Taisen te ontwikkelen. In deze game betraden twee personages uit Naruto's avonturen een arena met het doel er als enige weer uit te komen. Eeuwenoude legendes vertellen dat de energiemeters, het tijdklokje en de chakrameter die boven hun hoofden zweefden, niets nieuws onder de zon waren. Ook de besturing, waarbij de pijltjestoetsen de personages naar links en rechts lieten bewegen, de actieknoppen gebruikt werden voor aanvallen en worpen en de schouderknoppen ze een snelle stap in de achtergrond of voorgrond lieten zetten, bleken allemaal standaard. Nieuw voor die tijd was het razendsnel uit combo's kunnen teleporteren, de zeer gemakkelijke bediening die tóch veelzijdig was en natuurlijk de unieke licentie.

Gaara's zand blijft dodelijk.
Gaara's zand blijft dodelijk.


Mede dankzij de goede verkopen van hun eerste creatie, besloot de ontwikkelaar een vervolg te maken. Veel nieuwe personages maakten hun opwachting in een handjevol nieuwe omgevingen. De regels voor de toernooien werden aangepast aan de Romeinse cultuur door méér personages tegelijkertijd in de arena toe te laten, vier in totaal. Het spel verkocht weer erg goed.

De ontwikkelaar, die zeker niet weg was van de onophoudelijke stroom dukaten en florijnen, bracht een jaar later opnieuw een vervolg uit, met wederom wat nieuwe personages en achtergronden. Ondanks de magere toevoegingen brak het spel vele pre-orderrecords bij internationale blokhutjes, tegenwoordig webwinkels genoemd. Reden genoeg om opnieuw een jaar later de serie uit te breiden met een vierde vertelling van Naruto's immer groter wordende avontuur.


Er was eens de Naruto: Gekitou Ninja Taisen serie...
Een serie die zijn sporen verdient had door elk jaar tot in de puntjes verzorgt te zijn. Alle personages waren cell-shaded (zoals onder andere gezien in een legende over een prinses genaamd Zelda) en kwamen daardoor natuurgetrouw over. De stemacteurs die de televisieserie inspraken hadden hun stemgeluid ook gekoppeld aan de personages in het spel, waardoor deze echt tot leven leken te komen. Eighting maakte het compleet door zelfs de mond en gezichtsuitdrukkingen van de personages nog te animeren.

De vele gebieden die Naruto in zijn avontuur aandeed werden uitgebreid en gedetailleerd weergegeven in de games. Een enkele uitzondering daargelaten zaten ze vol details zoals vogeltjes, mist, opwaaiend zand en personages die je toejuichten. Het was hier waar vele gevechten tussen de beste ninja's plaats hebben gevonden. Deze ninja's maakten dankbaar gebruik van hun chakra (lichaamsenergie), waarmee ze onder andere vernietigende supermoves uit konden voeren en uit een combo konden ontsnappen. Dit bracht strategie met zich mee: koos een ninja voor de allesvernietigende aanval, of speelde hij op save om zijn eigen hachje te redden?

Het stijlvolle doch ietwat irritante character select scherm.
Het stijlvolle doch ietwat irritante character select scherm.


Combo's werden uitgedeeld door simpelweg herhaaldelijk op de A-knop of B-knop te drukken. Verschillende combinaties van deze twee zorgden voor een hele reeks verschillende combo's per personage. Ook hadden ze de beschikking over verschillende speciale aanvallen, die met de A- en B-knop, in combinatie met één van de richtingstoetsen, werden uitgevoerd. Op dit principe werd jarenlang voortborduurt, om dan eindelijk in het heden terecht te komen.


Er was eens het heden...
En daar ligt hij dan op de deurmat: Naruto: Gekitou Ninja Taisen 4. Het vierde deel in een reeks snelle, kleurrijke vechtspellen. Het vierde deel in een reeks vechtspellen die afwisselende gameplay brengen ten opzichte van de hedendaagse Tekken-klonen. Het vierde deel in een serie die telkens nét niet genoeg vernieuwingen kent om als nieuw deel uitgebracht te mogen worden. Deze traditie wordt toch niet voortgezet? Vol spanning plaatste ik de disc in mijn GameCube en drukte op de goddelijke, ronde powerknop.

Naruto: Gekitou Ninja Taisen 4 ziet er als vanouds zeer verzorgt uit. Er is volop aandacht besteedt aan zelfs de kleinste details, zoals submenu's en optiepagina's. Wat meteen opvalt, is dat de gebruikelijke arcade mode niet meer de bovenste menu-optie is. Eighting heeft de drie-tegen-drie gevechten, die in het voorgaande deel behoorlijk verziekt werden door het onderbreken van gevechten door versusschermen, behoorlijk opgepoetst en laat dit weten ook. Niet alleen kun je met teams losse gevechten spelen, ook de uitdagende score attack en time attack modes zijn beschikbaar. En hoe lang houd je het vol in de team survival mode?

Team Sharingan met hun team super.
Team Sharingan met hun team super.


De grote kracht van deze team mode is het tijdens het gevecht kunnen wisselen van personage. Door op de Z-knop te drukken lever je een kwart van je chakra in, waarna één van de twee andere personages het gevecht overneemt. Ook is het mogelijk deze wisseling te integreren in een combo, en kun je je teamleden te hulp roepen om een zeer sterke team super uit te voeren. Afhankelijk van de samenstelling van je team zijn er talloze verschillende supers te ontdekken.

De teammode is ongetwijfeld de redder van dit vierde deel, want verder is dit overduidelijk de meest-matige update tot op heden. Lees maar even mee.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   89
Sound   80
Graphics   85
Replay   95

Een zeer uitgebreid spel met te weinig vernieuwingen t.o.v. zijn voorganger.
92


07:18  8 nieuwe screenshots van Hard Truck: Apocalypse
22:32  Kingdom Hearts 2 toont zich in 2 nieuwe screens
 Reacties (45)
 Pagina: 1 | 2
Gast (80.56.5.xxx) op 09-12-2005 om 07:47
gelukkig wordt de ps2 versie WEL telkens opgepoetst en verbeterd, althans bij deel 2, dus bij 3 ook vast.

Gast (80.100.127.xxx) op 09-12-2005 om 08:33
Een veeeels te hoog cijfer voor een spel met een core sytem dat broken is. Zelfs de vorige delen waren beter dan dit. Dit is duidelijk het werk van een fanboy!!! jammer :X

N Stone op 09-12-2005 om 09:20 [Niv: 4 / Exp: 176]
dat "er was eens ....." leest zwaar kut. er wordt dan alleen iets aangehaald wat al eerder in de review stond en onderbreekt de tekst alleen. net of er stuk of 7 intro's in deze review zit.

NL|MegaMika op 09-12-2005 om 10:04 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Allereerst: mijn full color Translation Manual, die ik voor elke versie maak, is af. Download hem op http://home.tiscali.nl/megamika en navigeer met het grootste gemak door alle menu's ^^

---------------

@Gast (80.56.5.x): Ik vond de veranderingen tussen Narutimate Hero 1 en 2 anders ook behoorlijk minimaal. Okee, meer dan 30 personages, maar als je alle dubbele (drie Naruto's etc) wegstreept blijft er ook vrij weinig over. Tevens verandert er ook in die serie nagenoeg niets aan het vechtsysteem.

@Gast (80.100.127.x): zeg dat maar tegen alle anderen die ervoor gezorgd hebben dat a) deze game alle pre-orderrecords bij webwinkels brak (en zeker niet de minste webwinkels) en b) de game bovenaan in de GameFAQs GameCube Message Boards stond, boven all-time favorieten als Zelda. Duidelijk een reactie van een anti-Naruto fanboy. Jammer.

@N Stone: dank je, ik doe mijn best om reviews wat afwisselend te maken t.o.v. het gros.

N Stone op 09-12-2005 om 11:37 [Niv: 4 / Exp: 176]
haha, je weet dat het niet persoonlijk tegen jou is he tom. gewoon mijn mening

Uchiha_Shadow op 09-12-2005 om 12:30 [Niv: 344 / Exp: 17178]
"een core sytem dat broken is"

Ten eerste, leer een beetje fatsoenlijk Nederlands typen, dit is niks. Volgens mij wil je zeggen dat de gameplay slecht is en volgens mij is de enige reden dat je dit zegt omdat je het nooit hebt gespeeld. Das jammer want dit is wel de snelste beat-'m-up die ik ken, makkelijk te leren en moeilijk te meesteren en de perfecte party game (samen met SSBM dan).

Ik denk ook niet dat Tom een fanboy is want waarschijnlijk is hij het wel met me eens dat de GBA Naruto's niet al te veel soeps waren en dat de DS versie ook erg matig was. Bovendien gaf hij NH geen geweldig hoge score, dus hij lijkt me geen Nintendo - dan wel Naruto - fanboy.

Boombastic op 09-12-2005 om 13:04 [Niv: 36 / Exp: 1779]
Ik wil deze game ! maand duurt zo lang.

NL|MegaMika op 09-12-2005 om 13:39 [Niv: 134 / Exp: 6703]
@U_S: inderdaad, die GBA-games zijn niet veel aan. De DS-game heb ik nooit gespeeld, maar aangezien dat gewoon een vervolg is met minimale touchscreenmogelijkheden lijkt ook die me niets.

De RPG's schijnen echter wél goed te zijn, maar hiervoor wacht ik wel op een Engelstalige uitgave (niet te doen, al die Japanse menu's en conversaties ^^).

@N Stone: mjah, met "zwaar kut" komt het wel wat irritant over ^^

Gast (80.100.127.xxx) op 09-12-2005 om 14:29
@Tom: er zijn indeed veel fans die zorgen dat dit spel goed verkoopt, maar then again fifa verkoopt ook goed en dat spel is ook broken.

@Uchiha_Shadow: lol, you make me laugh. de snelste beatmup..omg. Do your homework!

NL|MegaMika op 09-12-2005 om 15:10 [Niv: 134 / Exp: 6703]
@Gast (80.100.127.x): dat is veruit de meest briljante verklaring die ik ooit heb gelezen. Ik trek me terug in een donker hoekje om er nooit meer uit te komen.

Ofzo -_-

Raven op 09-12-2005 om 16:48 [Niv: 8 / Exp: 413]
hahahaha!!!!!!!!!!!

Gast (80.56.130.xxx) op 09-12-2005 om 20:00
zwaar overdreven dit hoor

Sebastiaan van Wijk op 10-12-2005 om 14:00 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Ik vind em eigenlijk juist wel lekker lezen deze review. Oke, dat kopje van "Er was eens ..." was na drie keer wel z'n charme kwijt, maar het stoort toch verder niet echt.

Het leest een beetje als de schrijfstijl van Hugo Borst bijna en daar moet ik altijd (ondanks z'n inhoud) best wel om lachen.

Het cijfer lijkt me ook wel wat aan de hoge kant, maar ik heb het spel niet gespeeld...

Gast (80.56.130.xxx) op 10-12-2005 om 18:32
crappe shit zo'n game verdient nooit een 9.2. Games zoals God Of War of RE 4 verdienen een dikke negen

Eighting Corporation heeft zker een buit geld op tafel moeten leggen voor jou }>

NL|MegaMika op 10-12-2005 om 18:51 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Verschil van meningen he. Ik heb God of War gespeeld en vond er weinig aan, en een gameplayvideo van Resident Evil 4 was genoeg om ervoor te zorgen dat ik nooit naar die game omkijk.

Dat jij Naruto GNT4 niet leuk vind wil dus niet zeggen dat dat automatisch zo ís.

Eighting heeft helaas geen geld neergeteld, wat niet wil zeggen dat jij dat niet van ze over mag nemen. Mijn bankrekening is op te vragen bij Gamed.

Gast (80.100.85.xxx) op 11-12-2005 om 13:09
coole game alleen cijfer is iets te hoog ;)

Gast (80.56.130.xxx) op 11-12-2005 om 14:13
veels te hoog bedoel je

Gast (83.180.4.xxx) op 11-12-2005 om 20:21
Meer een 7.6 ofzo

Gast (83.180.4.xxx) op 13-12-2005 om 00:14
Beetje Ninja Turtles..... :'(

Gast (80.60.158.xxx) op 17-12-2005 om 17:03
wat nou ninja turtles hellemaal geen ninja turtles

Gast (80.60.158.xxx) op 17-12-2005 om 17:04
dit is egt een goed spel,,en hellemaal niet te vergelijkken met ninja turtles

Gast (84.41.159.xxx) op 18-12-2005 om 16:45
jo die filpjes zij kij hard }> maar ze zijn wel chinees :?

Gast (85.145.0.xxx) op 04-01-2006 om 06:20
hmmnnn kheb de game nog nooit gespeelt maar ik heb wel in de laatste 2 weken naruto getjekt vanaf deel 1 tot en met deel 144 wrede anime en het spel ga ik zeker wel halen i love naruto _O_ ( ahah kben fanboy :D )

NL|MegaMika op 09-01-2006 om 21:30 [Niv: 134 / Exp: 6703]
144 episodes in twee weken?!

Gast (213.46.46.xxx) op 27-02-2006 om 15:08
ik vind he3t gweldig mang echt maar ik ga *D

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Naruto: Gekitou Ninja Taisen! 4
Type:
Game
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Eighting Corporation Ltd.
Uitgever:
Takara Tomy
Media:

Meer media