Mortal Kombat. De serie die in het 16-bit tijdperk voor veel maatschappelijke discussies zorgde over geweld in videogames. De serie die de stap naar 3D zoals velen minder goed maakte. De serie die nu van het één-tegen-één-principe afstapt naar een action-adventure.
Er zijn weinig gamers die nog nooit van Mortal Kombat hebben gehoord. Het eerste deel was een bloederige concurrent van Street Fighter 2 en vestigde zich meteen in het genre. Mortal Kombat 2 volgde niet veel later en wordt door velen nog steeds als het hoogtepunt van de serie gezien. De opvolger introduceerde een combo-systeem en een hele reeks nieuwe personages. Na een verzamelaar (Mortal Kombat Trilogy), een heel slecht platformspel (Mortal Kombat Mythologies: Sub Zero) en de eerste 3D-titel (Mortal Kombat 4) werd duidelijk dat de gameplay ver achterbleef bij de sterke concurrentie. In Mortal Kombat: Deadly Alliance en Mortal Kombat: Deception, respectievelijk deel vijf en zes, werden verschillende vechtstijlen geïntroduceerd waarmee de serie zich moest meten met onder andere Tekken en Virtua Fighter.
Choose your destiny
Na het fiasco van Mortal Kombat Mythologies besloot Midway de serie andermaal een twist te geven, ditmaal in de vorm van een action-adventure. Het verhaal speelt zich af tussen Mortal Kombat 1 en 2, de periode met het hoogtepunt van de serie. De helden hebben de slechte Shang Tsung op aarde verslagen, maar hij ontsnapt naar Outworld. Om voor eens en altijd een einde aan zijn terreur te maken volgen ze hem naar zijn wereld. Daar leren ze niet alleen dat hij veel sterker is in zijn eigen omgeving, maar tevens dat niet hij, maar Shao Kahn de eigenlijke boosdoener is.
Shao Kahn en Shang Tsung, het kwaad dat verslagen moet worden.
Een spetterend introfilmpje gaat vooraf aan de keuze van het personage waarmee je je quest wilt voltooien: Liu Kang of Kung Lao. Tijdens een introductie leer je de bewegingen van je personage gebruiken. Deze wijken sterk af van de normale Mortal Kombat games. De linker analoge stick gebruik je zoals gewoonlijk om te lopen. Daarnaast heb je knoppen voor zwakke en sterke aanvallen en natuurlijk de sprong. Met de linker schouderknop lock je op een vijand, door de rechter ingedrukt te houden voer je speciale aanvallen uit. Deze moet je echter eerst vrijspelen. Dé knop waar het allemaal om draait is de fatality stun. Raak je tegenstander met deze stoot om een fatality uit te kunnen voeren, waarmee je je in één keer van zijn aanwezigheid ontdoet.
Round one... fight!
Na de introductie begint het avontuur echt. Vlak na het verslaan van Shang Tsung in het Mortal Kombat toernooi word je opnieuw aangevallen door strijders uit Outworld. Het is het begin van vele gevechten en brute slachtpartijen. Je eerste missie is de aanvallers op de Mortal Kombat wijze te zeggen dat ze niet welkom zijn, door ze onder andere met zwaarden te doorboren en te overgieten met kokende lava. Je deelt rake klappen uit en tovert met gemak leuke combo's uit je mouw. Zo vecht je je een weg van gebied naar gebied om al na een tiental minuten te concluderen dat het vechten wel heel snel eentonig wordt. Gelukkig wordt dit enigszins gecompenseerd door de omgeving. Heb je geen zin een tegenstander net zolang te slaan tot hij dood is, dan gooi of trap je hem gewoon in één van de vele valstrikken in de omgeving. Te denken valt aan met stekels bedekte muren, vleeshaken aan het plafond, een maalmachine, de levende bomen in The Living Forest en natuurlijk The Pit en de met zuur gevulde Dead Pool.
Voer de bomen in The Living Forest.
Na het verslaan van vijanden word je beloond met ervaringspunten, waarmee je de beschikking krijgt over nieuwe special moves en combo's. Dit maakt je personage in de loop van het spel sterker en zorgt voor een vleugje afwisseling in je vechtstijl.
Round two... fight!
Al snel kom je achter de structuur van het spel. Je moet verschillende gebieden doorkruizen met aan het eind van elk gebied (lees: achter een deur die met de laatste schakelaar open gaat) een sterke eindbaas. Zo vecht je onder andere tegen Baraka en Reptile, die hun unieke vaardigheden weer uitgebreid aan je tonen. Na het verslaan van alle vier eindbazen opent de weg naar de confrontatie met Shao Kahn.
Baraka is het slagersvak nog niet verleerd.
De gebieden zijn afwisselend genoeg om door te willen gaan naar het volgende gebied, maar komen op één punt overeen: de omvang. Elk gebied bestaat uit vele kleine kamers en ruimtes, die door laadschermen van elkaar gescheiden worden. Dit laden duurt slechts enkele seconden, maar komt zó vaak voor dat je er flauw van word. Heb je ooit een gebouw van drie verdiepingen met elk één kleine kamer meegemaakt waarbij na elke trap die je oploopt een laadscherm verschijnt? Het is onbegrijpelijk dat hier niet wat slimmer op is ingespeeld. Retro Studios liet met Metroid Prime op de GameCube zien dat het wel degelijk mogelijk is gigantische omgevingen zonder laadschermen op het scherm te toveren. Erg jammer dus dat dat hier niet het geval is.
|