Recentelijk werd de Gears of War franchise opgekocht door Microsoft, een franchise die in 2006 tot leven kwam op de Xbox 360. Grote naam achter de games was Cliff Bleszinski, toch is hij niet geheel tevreden wanneer hij terugblikt.
Zijn omschrijving van de game is een simpele: Je schiet fucking hagedis-mannen in hun fucking gezicht met een fucking shotgun. Voor veel gamers was het een ideale uitlaatklep, maar het oorspronkelijke idee had volgens Bleszinski veel meer inhoud. Toen hij het idee in een pitch presenteerde was het meer 'Band of Brothers met monsters'. Hij doelt hierbij vooral op de emotionele band tussen de karakters en hun verhaal ten tijde van een woedende oorlog.
De uiteindelijke game leek volgens hem meer op Predator, waarbij de hoofdkarakters flink gespierd waren om toch vooral hun mannelijkheid te tonen. Dit was nooit zijn oorspronkelijke idee voor de game en hoewel het uiteindelijk een leuke game werd hoopt hij niet dat dit zijn nalatenschap definieert:
quote: "With [dialog barks] it gets easy to slip into Schwarzenegger territory. I don’t want Gears to be my defining legacy. At the end of the day, it’s known for being a fun, fantastic franchise. But I’d like to think there’s more to my creativity than that.”
Bleszinski gaat verder in op de game-industrie als geheel. Volgens hem is het niet meer van deze tijd om je titel te onthullen middels een Game Informer cover en deze verder uiteen te zetten op de E3. Het past niet bij het principe dat we een verschuiving zien van disc-based games naar digitale uitgaven, terwijl uitgevers tegelijkertijd de klanten van Target en Walmart aan willen spreken. Dit laatste is overigens niet alleen de algemene visie van Bleszinski, maar tevens een persoonlijke, ook hij zal namelijk nooit meer een game maken die op disc verschijnt.
|