Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 19


Door Joni Philips op 23-05-2015 om 10:17
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 61. Henchman Quota. Nana, Saki, and Mio Rule
"One of your antagonists will have three lovably incompetent stooges whom you fight over and over again. Although they're trusted with their boss's most important plans and equipment, they will screw up repeatedly, argue incessantly among themselves, blab secret information, and generally only come out victorious when their job was to be a diversion or a delaying tactic. A high point of the game will come when the True Villain reveals himself and you're able to convince the stooges you're all on the same side. They won't help you out any more successfully than they helped the antagonist, but at least you won't have to fight them any more."

De antagonist zal geholpen worden door een duo of trio dat goede bedoelingen heeft en eigenlijk compleet incompetent is. Dit groepje verschijnt meerdere malen in de game, waarbij ze vaak de belangrijkste plannen van de antagonist mogen uitvoeren; maar hoe meer ze verschijnen, hoe minder competent ze worden. De regel wordt onder andere bewezen door een animatieserie die iedereen kent, Pokémon. Het Team Rocket trio start als een zeer competente groep, maar hoe meer ze verschijnen, hoe incompetenter ze worden. Op specifieke momenten besluiten ze zelfs samen te werken met Ash om een groter gevaar te bestrijden, waardoor ze weer competent worden, maar dat helpt jou verder niet tegen die bazen want daarvoor zijn ze gewoon niet sterk genoeg.

Het cliché wordt mooi gedemonstreerd door Square, dat het onder andere gebruikt in Chrono Trigger met Ozzie, Flea en Slash; in Chrono Cross met Solt en Peppor en in Xenogears met de Elements. Eén van die Elements durft zelfs te vergeten dat ze een slechterik is. De meeste voorbeelden van Square komen natuurlijk uit de Final Fantasy serie. Final Fantasy VII bevat bijvoorbeeld de Turks; terwijl Final Fantasy VIII ons twee duo's brengt. Je hebt hier namelijk Biggs and Wedge; en Fujin and Raijin. Het is duidelijk dat zij heel weinig zullen bereiken, maar ze blijven het vertrouwen krijgen. Nintendo zorgt ook voor de nodige voorbeelden, bijvoorbeeld met de Koopa's uit Paper Mario en het bekende Team Rocket trio uit Pokémon Yellow.

Deze drie zijn dan nog de meest competente Team Rocket leden als je kijkt naar hun videogame-collega's.
Deze drie zijn dan nog de meest competente Team Rocket leden als je kijkt naar hun videogame-collega's.


Cliché 62. Thousand Year Rule
"The Ancient Evil returns to savage the land every thousand years on the dot, and the last time it showed up was just about 999.9875 years ago. Despite their best efforts, heroes of the past were never able to do more than seal the Evil away again for the future to deal with (which brings up the question of just how exactly does this "sealing away" work anyway, but never mind.) The good news is that this time, the Evil will get destroyed permanently. The bad news is that you're the one who's going to have to do it."

Het grote kwaad dat het land vernietigde verschijnt exact elke duizend jaar. De laatste keer dat het grote kwaad verscheen is 999,9 jaren geleden. Het grote kwaad kon in het verleden nooit verslagen worden, de krachtige krijgers moesten het verzegelen waardoor de cyclus verdergaat. Het wordt echter nooit duidelijk op welke manier het grote kwaad verzegeld werd. Er komt nu gelukkig een einde aan de eindeloze cyclus, het slechte nieuws is dat jij verantwoordelijk bent om de cyclus te beëindigen. Het is een cliché dat voor komt in honderden Role Playing Games waaronder de volledige Ys serie, een meerderheid van de Phantasy Star games, verschillende Fire Emblem en Tales games, de Lufia games met een tragische twist, en natuurlijk in de meerderheid van de Final Fantasy spellen.

Het gemakkelijkste voorbeeld is Final Fantasy X, waar het grote kwaad Sin alleen kan afgestopt worden door de 'Final Summoning' uit te voeren. Het uitvoeren van de 'Final Summoning' leidt echter automatisch tot een nieuwe versie van Sin waardoor hij steeds de kans krijgt om terug te keren. Het zijn de helden Tidus en Yuna die weigeren de 'Final Summoning' uit te voeren die erin slagen om Sin echt te verslaan. Final Fantasy brengt ons echter nog andere voorbeelden waaronder Final Fantasy III met Cloud of Darkness, Exdeath met Final Fantasy V en Adel uit Final Fantasy VIII. Final Fantasy IV – de wijze mentor en de rechterhand van de slechterik werken samen om de eindbaas te verslaan in jouw plaats – en Final Fantasy VI – hoofdpersonage Terra moet geen rol spelen – zorgen voor varianten.

Een leuk voorbeeld is The Legend of Zelda, maar met een unieke twist. Elke game speelt zich namelijk af op een ander punt in de tijdslijn, waarbij steeds een nieuwe Link centraal staat. Jij verzegelt Ganondorf steeds en na duizend jaar komt hij opnieuw vrij, waarna jij aan de slag moet met een nieuwe Link om hem opnieuw te verzegelen. Link maakt hier dus zelf deel uit van de cyclus. Het cliché wordt ook meer traditioneel gevolgd in bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Spirit Tracks en Skyward Sword waarin andere verzegelde vijanden centraal staan. Het is een cliché dat eveneens aan bod komt in Paper Mario: The Tousand-Year Door, Mario & Luigi: Dream Team, Mario & Luigi: Partners in Time, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story en Super Paper Mario.

Goede vaders zadelen hun beste vriend op met hun kinderen.
Goede vaders zadelen hun beste vriend op met hun kinderen.


Cliché 63. Principle of Narrative Efficiency
"If the main villain (or the enemy you've been trying to kill for most of the game before he summons the real final villain) was ever defeated in the past by another group of adventurers, one of them will secretly be in your party and one of them will be the hero's father."

Het principe van verhaalmatige efficiëntie houdt in dat als de eindbaas – of de valse eindbaas – ooit verslagen is in het verleden door een andere groep avonturiers, dat één van die avonturiers in je groep zit en één van die avonturiers de vader van de held is. Er wordt op deze manier een efficiënte band gelegd tussen het verleden van de baas en de reden waarom jij de ideale persoon bent om het grote kwaad nu te verslaan. Final Fantasy X, dat een groot voorbeeld was van het vorige cliché, is ook hier een belangrijk voorbeeld. Jecht, de vader van Tidus, heeft zijn zoon namelijk verlaten om de 'Final Summoning' uit te voeren en zo Sin af te stoppen. Hij gaf hierdoor ook echt indirect aanleiding tot de verschijning van de nieuwste Sin die verslagen moet worden door zijn zoon. Final Fantasy VIII toont ons dan weer letterlijk hoe Adel opgesloten wordt door Laguna waarna Squall haar moet verslaan.

Cliché 64. Ayn Rand's Revenge
"Outside the major cities, there is no government whatsoever. Of course, perhaps that explains why it's so difficult and dangerous to get anywhere outside the major cities."

De overheid is alleen aanwezig in grote steden, er is absoluut geen overheid aanwezig buiten deze grote steden. De meerderheid van de dorpjes en gebieden uit een Role Playing Game zullen nooit een vertegenwoordiger van de overheid zien. De afwezigheid van bijvoorbeeld bewakers betekent dat iedereen voor zichzelf moet opkomen door de monsters te verslaan die er rondlopen. De regel is genoemd naar filosofe Ayn Rand die het principe van objectivisme bedacht. In boeken als Atlas Shrugged en Fountainhead – zie Bioshock – beschreef ze een samenleving waarin de overheid overbodig was. Elke mens moet namelijk op zichzelf overleven, op zijn eigen talenten en krachten. Als je wil leven in kleine dorpjes buiten grote steden, moet je dus rekenen op je grote talenten om monsters te verslaan.


13:31  Ultra Street Fighter IV komt volgende week
08:57  Guilty Gear Xrd Sign komt in juni
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (91.183.202.xxx) op 23-05-2015 om 10:45
"Cloud of Darkness" is niet echt een voorbeeld van de duizend jaar regel. Het klopt dat de Cloud of Darkness in FF III eerder verscheen (weet nu niet meer of het 1000 jaar was) tijdens de "Flood of Light" van de Ancients, maar deze werd niet verzegeld, enkel haar (het?) huidige lichaam vernietigd. Dat komt omdat in FF III, "Cloud of Darkness" een natuurkracht is die verschijnt wanneer de balans tussen de licht en duister kristallen te zwaar verstoord wordt. Het is dan de taak van de Cloud of Darkness om alles te reduceren tot Niets. Dit hoeft niet per sé elke duizend jaar te gebeuren. Het kan al na 689 jaar, 57, 1 jaar of zelfs nooit meer, afhankelijk van hoeveel gestoorde megalomane slechterikken er rond lopen die de balans willen verstoren.

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-05-2015 om 11:59 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Het is ook vooral het cyclische gedeelte dat van tel is, waarbij het jij altijd bent dat die cyclus stopt. Sin verschijnt ook bijvoorbeeld sneller dan 1000 jaar.

Gast (91.183.202.xxx) op 23-05-2015 om 14:45
Echter is de cyclus in FF III niet gebroken. Je verslaat de Cloud of Darkness en herstelt de balans, ja, maar de balans kan ook na jouw overwinning nog worden verstoord en dan keert de Cloud of Darkness gewoon terug.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden