Feature: Grote RPG Cliché Lijst: Deel 07
Door Joni Philips op 21-02-2015 om 12:06
|
Bron: Gamed
|
Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.
De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.
Cliché 18. Crono's Complaint
"The less the main character talks, the more words are put into his mouth, and therefore the more trouble he gets into through no fault of his own."
Hoe minder een hoofdpersonage praat, hoe meer woorden in zijn mond worden gelegd. Hij raakt dan ook vaak in de problemen omdat mensen denken dat hij hen beledigt terwijl hij niets aan het doen was. De frequente stille protagonisten zijn dan ook vaak de klos, ondanks het feit dat er zoveel stille personages zijn. Chrono Trigger is natuurlijk een belangrijk voorbeeld, maar ook Serge uit Chrono Cross voldoet aan het cliché. Het cliché wordt ook volop gebruikt door Dragon Quest, waar de helden de hele tijd stil blijven, maar dat houdt hen niet tegen op te klimmen naar belangrijke rollen. Ook Shin Megami Tensei houdt van dit cliché. Het is eveneens aanwezig in de Pokémon games, wat de Pokémon Gold & Silver conversatie tussen Gold/Silver en Red wel zeer episch maakt.
Als 'stille protagonist' je beroep is.
Cliché 19. "Silly Squall, bringing a sword to a gunfight..."
"No matter what timeframe the game is set in -- past, present, or future -- the main hero and his antagonist will both use a sword for a weapon. Therefore, you can identify your antagonist pretty easily right from the start of the game just by looking for the other guy who uses a sword. These swords will be far more powerful than any gun and often capable of distance attacks."
De meeste personages gebruiken normale wapens in gevechten, maar het hoofdpersonage kiest voor een onpraktisch zwaard. Er zal amper één ander personage aan de slag gaan met zulk onpraktisch wapen, die persoon is je grote rivaal voor de game. De onpraktische natuur van een zwaard speelt nooit een rol in de game, het zwaard is vaak een beter wapen dan eender welk ander wapen in het spel, waarbij je zelfs van een afstand kan aanvallen. De regel is vernoemd naar Squall, die vecht met een Gunblade waarbij zijn rivaal Seifer het identiek zelfde wapen gebruikt. Ze zijn de enige twee personages die dit wapen hebben. Final Fantasy VII's Cloud Strife en Sephiroth zijn eveneens mooie voorbeelden van de regel met hun waanzinnige zwaarden.
Final Fantasy VII en Final Fantasy VIII zijn absoluut niet de enige Final Fantasy games die dit cliché volgen, maar het zijn andere RPG series die het echt belichamen. De hoofdrolspelers van de Tales spellen gebruiken bijna exclusief zwaarden, The Legend of Zelda wordt gekenmerkt door het Master Sword, Suikoden III geeft zijn drie belangrijkste personages zwaarden, en de mannelijke helden van Star Ocean gebruiken elk om hun eigen reden een zwaard, zelfs als het absoluut onlogisch blijkt. De held van de originele Star Ocean groeide bijvoorbeeld op in een dorpje waar hij onmogelijk kon leren vechten met zijn zwaard. Het is ook bijna verplicht in Dragon Quest waar de held telkens een zwaard gebruikt. Het is zelfs een eerste hint voor de twist van Dragon Quest V dat de held daar geen zwaard heeft.
Opvallend is eveneens de nutteloosheid van vuurwapens wat sterk naar voren komt in de Final Fantasy serie. Het gigantische geweer van Final Fantasy VIIs Barrett doet niet meer schade dan de vuisten van Tifa, terwijl de vijanden amper schade doen met een vuurwapen. De allereerste vijand deelt bijvoorbeeld meer schade uit met zijn vuisten dan met zijn geweer. Final Fantasy VIII vertelt zelfs letterlijk dat mêlee wapens meer schade doen dan geweren, ondanks het feit dat Squall met zijn Gunblade en Laguna met zijn machinegeweer beiden serieus kunnen uithalen. Final Fantasy XI trekt het zelfs volledig in het belachelijke. De geweren zijn amper voldoende om een konijntje te doden op korte afstand. Final Fantasy Tactics en diens vervolgen verzwakken geweren zelfs nog verder omdat ze van een grote afstand gebruikt kunnen worden.
Vijanden die geweren gebruiken, zijn eveneens vaak de zwakste vijanden. Dit is onder andere zichtbaar in Skies of Arcadia en Rogue Galaxy, waar bazooka's en granaten evenveel schade doen als een simpel pistool. De geweergebruiker Sed van Lost Odyssey is zelfs jouw zwakste personage, inclusief die tienjarige jongen die met zijn vuisten vecht. Het strafste is misschien nog wel Kingdom Hearts waar jager Clayton, die in Tarzan met een shotgun jaagt op gigantische gorilla's, amper schade doet aan Sora die bijna volledig onbeschermd rondloopt. Het is dan ook niet verbazend dat onze protagonisten voor zwaarden kiezen. Die lijken nutteloos in het echte leven, maar in vergelijking met de geweren van hun wereld zijn ze de beste keuze die kan gemaakt worden.
Je zou denken dat een Gunblade extra handig is voor een gunfight.
Cliché 20. Just Nod Your Head And Smile
"And no matter how big that big-ass sword is, you won't stand out in a crowd. Nobody ever crosses the street to avoid you or seems to be especially shocked or alarmed when a heavily armed gang bursts into their house during dinner, rummages through their posessions, and demands to know if they've seen a black-caped man. People can get used to anything, apparently."
Je loopt dus rond met een gigantisch zwaard, maar niemand is verbaasd wanneer Cloud passeert met een gigantisch zwaard op zijn rug. Als je dat probeert op straat, dan staat binnen de kortste keren een politieagent voor je neus met getrokken pistool. In de RPG wereld kijkt echter niemand op wanneer je passeert met je gigantische wapen, ze slaan zelfs een vriendelijk praatje met je alsof het normaal is dat er iemand met zulk wapentuig door hun stad wandelt. De inwoners van elke Role Playing Game stad hebben er vrede mee dat de gekste mensen voor hun neus passeren. Misschien is het ook wel de minst gevaarlijke oplossing. Die gevaarlijke gek loopt namelijk ook al elk huis binnen om de inwoners te bestelen, wie weet hoe hij anders zou reageren?
Het is bijvoorbeeld opvallend dat niemand binnen Pokémon opmerkt dat je de onbekende Mewtwo of de krachtige Lugia gebruikt tegen een Rattata. Zelfs het oproepen van Arceus, een god, wekt geen verbazing op bij je tegenstanders. Chrono Trigger laat je door steden wandelen met een gigantische kikker en een robot uit de toekomst in je groep zonder dat iemand opmerkingen maakt. Je kunt zelfs rondwandelen mét Magus, waarbij iedereen nog altijd gewoon blij is dat Magus verslagen is. Ze maken geen opmerking over het feit dat je hem meebrengt. Een ander opmerkelijk voorbeeld is de Pirates of the Caribbean wereld van de Kingdom Hearts franchise, waar Sora opmerkt dat de wereld toch verschilt van de andere werelden die ze bezoeken. Niemand merkt echter op dat er een grote, pratende eend rondloopt in hun wereld.
|
|
|
|
14:36 Star Ocean ontwikkelaar gaat mobiel
11:55 Beelden Dragon Quest Heroes
|
Reacties (0) |
|
Geen reacties gevonden
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Cliché Lijst |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|