Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Demoscene: Een interview


Door Redneckerz op 07-02-2014 om 11:42
Bron: Gamed

De Demoscene. Een kleine subcultuur binnen de computerwereld welke het doel heeft de mogelijkheden van oude computer platformen telkens weer te verleggen. Sommigen vinden het niets, anderen zien er een vorm van computerkunst in. Vandaag praten we met iemand die zelf onderdeel is van deze scene, en leggen wij het hoe, wat en waarom van deze cultuur uit.

Gamed: Welke websites zijn volgens jou echt de moeite waard als je meer wilt weten over de scene?
VB: Pouet voor de releases, Bitfellas, forum en nieuwssite, Demozoo, een scener database, en CSDB, voornamelijk enkel C64, maar zeker de moeite waard!

Gamed: Je bent lid van de demogroep Titan. Kan je iets meer vertellen over deze groep, zijn historie, en demogroepen in het algemeen?
VB: Zoals ik al zei, in 2005 opgericht door mij, samen met een Fransman (Irokos), met als doel demo's te maken, artpacks uit te brengen (verzameling van Ansii/Ascii art, pixel graphics, (chip)muziek en code), maar ook als doel om jonge beginnende sceners wegwijs te maken en de inside tips en tricks te leren. Dit werd wat argwanend aangekeken in de demoscene, de meeste groepen zijn kleine clubjes mensen die het liever wat 'underground' houden, en ik heb de nodige kritiek te verwerken gehad over hoe 'groot' Titan werd. Echter, toen we op Evoke Party 2006 de 4k intro competitie wonnen, en van Digital Kultur EV de Newcomer-award kregen, werden we gelukkig wat serieuzer genomen.

Gamed: Kan je uitleggen wat Ansi/Ascii art is? Vond je de kritiek terecht?
VB: Ansi en Ascii art is het maken van graphics in tekst-mode. Op bijvoorbeeld Blocktronics.org kun je echt hele gave text-art vinden. Info-bestanden bij releases worden hier altijd mee opgeleukt. De kritiek die we in het begin op Titan kregen, tja, onze releases hebben bij de meeste wel de mond gesnoerd Wij doen gewoon ons ding, de beste stuurlui staan aan wal hé… Ik trek me er weinig van aan.

Gamed: Heeft de groep Titan vaste leden, of kan iedereen lid worden?
VB: Titan heeft op dit moment een vaste groep van 30+ mensen die al wat jaren meedraaien, een internationale verzameling van mensen uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, Oost-Europa en de UK. Iedereen kan lid worden, in zoverre, na een screening en een proefperiode. Je moet natuurlijk wel enige toegevoegde waarde hebben qua skills, op graphics, muziek of code-gebied, maar toch is één ding belangrijk. Als het persoonlijk niet klikt, dan houdt het op, hoe goed je ook bent.


Gamed: Een vraag die al vaker gesteld is: Welke skills moet je hebben om demo's, zoals die gemaakt zijn door jullie en anderen, te kunnen maken?
VB: Creativiteit! Dat klinkt afgezaagd, maar mocht er aan je technische skills wat ontbreken, dan vangen wij dat binnen onze groep op, omdat iedereen hun kennis deelt en elkaar helpt.

Gamed: Gebruiken jullie bepaalde tools tijdens het maken van een demo, of wordt alles op maat gemaakt?
VB: Dat hangt er meer vanaf op welk platform er een demo gemaakt wordt, maar in het algemeen zijn er complete toolchains te vinden voor PC, Amiga en C64 coding. Maar in sommige gevallen moeten wij onze eigen converters of tools schrijven, omdat ze er niet zijn, of niet doen wat wij willen. Voor onze Megadrive demo hebben we een speciale sound engine gemaakt en grafische tools voor converteren van animaties.

Gamed: Kan je uitleggen wat een toolchain en een sound engine is?
VB: Een toolchain is meer een alternatief voor het programmeren op de echte hardware, waar een aantal programma's achter elkaar gelinkt zijn. Zo kan een coder in bijvoorbeeld Visual Studio op een PC programmeren, compileren en direct in een emulator bekijken van het desbetreffende systeem (Amiga of C64 bijvoorbeeld). Onze sound engine voor de Megadrive (ECHO) is de speciale (gemodificeerde) motor achter al het geluid in onze demo. (Echo)


Gamed: Gedurende het creatieve proces stuit je natuurlijk op problemen. Wat is het moeilijkste aan het maken van een demo?
VB: In Titan's geval, het halen van deadlines :) Maar het verwezenlijken van je creatieve ideeën op zeer beperkte hardware kan erg lastig zijn. Het dwingt je wel tot anders denken om tot oplossingen te komen.

Gamed: Persoonlijk vind ik de demo Hardknee Lotus van Dekadence een prachtvoorbeeld van de scene: Het pushen van de hardware door het iets te laten doen wat niet voor mogelijk werd gehouden. Welke demo(s) zijn voor jou mede bepalend?
VB: Eigenlijk teveel om op te noemen. Van de Red Sector Megademo op de Amiga tot Heaven 7 op MS-DOS, van Second Reality 64 tot Debris op de PC, Ik zie zoveel demo's per jaar, en altijd zitten er weer een paar tussen die de standaard hoger leggen. Vorig jaar vond ik vooral Calcifer van Still (PC) geniaal, en Rink A Dink: Redux was ook de verrassing van 2013.

Pagina: 1 | 2 | 3


16:43  Soul Sacrifice met story trailer
08:41  Death Note
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (83.83.176.xxx) op 07-02-2014 om 14:50
Ik vond die demo's vroeger altijd vet om te zien. Ik had een hele verzameling van die dingen op de C64, Amiga en PC. Ook vaak goede muziek erbij.

Gast (213.46.30.xxx) op 07-02-2014 om 20:07
Hey gamed.nl! alien hier, bedankt voor het interview!

Rene Groen (Eindredacteur) op 07-02-2014 om 20:32 [Niv: 751 / Exp: 37552]
Erg leuk en tevens leerzaam om te lezen. Het is een gehele scene waar ik totaal niet mee bekend was!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Demoscene
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden