Digital Foundry deelt indrukken van de Steam Machine
Door Rene Groen op 13-11-2025 om 19:59
Gisteren liet Valve ons kennis maken met hun nieuwste hardware, de Steam Machine. Dit kastje is aan te sluiten op iedere HDMI-port en laat je de bibliotheek van Steam spelen. De release staat gepland voor begin 2026, alleen een prijs werd nog niet gedeeld.
Eén van de partijen die al met de nieuwe hardware aan de slag mocht gaan is Digital Foundry en we hebben hun indrukken op een rij gezet.
Positief
De redacteur zegt behoorlijk onder de indruk zijn. Valve levert een console af met (grotendeels) voldoende PC gamingprestaties en de potentie om de Windows-monopolie in de huiskamer te doorbreken.
De techniek is goed doordacht: de kubusvormige behuizing met zijn enorme koeling en één enkele, royale thermische oplossing toont een duidelijke focus op afvoer van warmte en een laag geluidsniveau.
Technisch gezien ziet de CPU er veelbelovend uit: de Zen 4-gebaseerde APU zou 60fps moeten kunnen halen in een breed scala aan software.
Tijdens de demo behaalde de Steam Machine een ogenschijnlijk stabiele 60fps binnen Cyberpunk 2077 met hoge instellingen FSR-upscaling. Dit is een goede indicatie dat upscaling hier effectief kan worden ingezet.
Valve levert een volledig vernieuwde Steam Controller mee. Nieuwe functies, zoals "Grip Sense" en de draadloze "Puck"-oplossing als 2,4GHz-ontvanger worden gezien als praktische toevoegingen voor het gebruik binnen de woonkamer. Bovendien kan de controller worden gebruikt als een afstandsbediening (de Steam-knop activeert en start de controller).
De Steam Machine is upgradevriendelijk. Het is mogelijk om de SSD's (M.2 2230/2280) te vervangen, evenals de SO-DIMM-modules. Dit maakt upgrademogelijkheden op de langere termijn mogelijk.
Valve biedt ontwikkelaars een API aan waarmee games de hardware kunnen detecteren en automatisch de juiste instellingen kunnen selecteren. Dit geeft de belofte voor een betere out-of-the-box-ervaring.
Een "Steam Machine Verified"-label identificeert games die soepel draaien op het systeem, wat kopers een handige indicatie van betrouwbaarheid biedt.
Valve toont betrokkenheid van de community: er worden 3D CAD-bestanden voor door gebruikers gemaakte covers beschikbaar gesteld, zodat modders en liefhebbers hun eigen fronten kunnen ontwerpen.
Negatief
De gekozen CPU/VRAM-configuratie lijkt kwetsbaar: 8GB GDDR6 is al een beperkende factor voor veel moderne AAA-games, wat leidt tot compromissen op het gebied van texturekwaliteit en ray-tracing.
Het CPU-ontwerp (vermoedelijk een sterk ingekorte RDNA3-chip, meer vergelijkbaar met een uitgeklede RX 7600) roept twijfels op bij de haalbaarheid van het 4K@60fps-doel met ray-tracing ingeschakeld.
Valve noemt 4K@60fps met FSR als doel. Dit lijkt ambitieus en kan in de praktijk vaak tekortschieten.
In de ray-tracing-test in Cyberpunk 2077 daalde de framerate met ingeschakelde ray-tracing tot een onspeelbaar niveau. Volgens Digital Foundry geeft dit aan dat ray-tracing een zwak punt is.
Er is nog onzekerheid over de prijs. Omdat Valve de verkoopprijs nog niet bekend heeft gemaakt bestaat er een reëel risico dat het een dure machine gaat worden.
De vaste hardware-SKU's (slechts twee opslagopties) en het gebrek aan VRAM-opties (8 versus 16 GB) beperken de toekomstbestendigheid en dwingen gebruikers tot compromissen.
Openheid van de hardware kent zijn beperkingen: hoewel de SODIMM-modules theoretisch vervangbaar zijn, kan de toegang worden belemmerd door toekomstige specificaties van de fabrikant of garantievoorwaarden.
De nieuwe knoppen van de Steam Controller zijn relatief stug. Dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar voor sommige gebruikers kan dit oncomfortabel zijn.
- Over het algemeen blijft de belofte van "beter dan vergelijkbare Windows-hardware" een openstaande claim: volgens Digital Foundry ontbreekt er nog concreet bewijs, dus optimalisaties zullen moeten uitwijzen of de prijs gerechtvaardigd is.