Shuhei Yoshida komt in de My Perfect Console podcast met een opvallende onthulling. Volgens hem zijn er twee PlayStation projecten geannuleerd nadat deze ieder al $25 miljoen hadden gekost. Eén van de twee games betrof een nieuw IP van de ontwikkelkaar achter God of War.
Annuleren zijn ons de laatste tijd niet vreemd. Neem alleen al een geschrapte God of War multiplayer titel, Everwild van ontwikkelaar Rare en meer. Shuhei Yoshida doet nu een boekje open over PlayStation projecten die eveneens nooit het levenslicht zullen zien, nadat er vele miljoenen tegenaan waren gegooid.
Yoshida geeft aan dat één van de projecten een interne game was bij God of War studio Santa Monica Studios. Het betrof geen vervolg binnen de serie, maar een nieuw IP, waarvan hij aan geeft dat het "een geweldig concept en zeer interessante gameplay ideeën" had. Nadat er $25 miljoen in was geďnvesteerd vond de ontwikkelaar echter dat het gestopt moest worden. Nu willen we natuurlijk graag weten waarom dit was, alleen zegt Yoshida zich dit niet te kunnen herinneren. Hij denkt dat het ermee te maken had dat het team de gameplay niet goed wist te benaderen.
Over geannuleerde projecten vertelt Yoshida dat er vele games in en vroegtijdig stadium worden geannuleerd. Een ontwikkelaar probeert simpelweg een nieuw idee uit, creëert hier een prototype van en als dit niet succesvol is kunnen ze dit opnieuw uitwerken of ermee stoppen. Wanneer dit in een vroeg stadium is gaat dit niet gepaard met hoge kosten. In het geval van Santa Monica was dit duidelijk anders. Er was een flinke investering en de progressie verliep goed, waardoor het een lastig besluit was om het alsnog te annuleren. Zeker omdat het de ontwikkelaar zelf was die aan gaf dat het niet ging werken.
Naast de game van Santa Monica Studios was er nog een ander project van een soortgelijke schaal dat werd geannuleerd. Dit gebeurde toen Yoshida de leiding kreeg over Worldwide Studios, waarbij hij alle projecten overzag die op dat moment in ontwikkeling waren. Er was toen ook een andere game met een groot budget waarvan de "core game" eveneens niet genoeg was om mee door te gaan. In een vergelijking met hedendaagse projecten vindt hij een annulering van een project waar $25 miljoen in is gestopt niets speciaals: "Tegenwoordig zijn er veel grotere annuleringen."
Een game annuleren is natuurlijk nooit makkelijk, mede omdat er altijd een kans is dat een verkeerd ingeslagen pad nog gecorrigeerd kan worden. Tegelijkertijd legt Yoshida uit dat er op dit punt al veel geld mee is gemoeid en het financiële verlies nog veel verder op kan lopen. Bovendien kunnen ontwikkelaars moe worden om aan deze games te blijven werken. Zijn insteek is dan ook om bij iedere annulering te blijven communiceren en ontwikkelaars iets anders en nieuws te laten doen zodat ze het zien als een frisse herstart.
|