Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Top 10 - Slechte Water Levels


Door Joni Philips op 04-01-2014 om 09:24
Bron: Gamed

Ik haat waterlevels. Jij haat waterlevels. Iedereen haat waterlevels. Een heleboel goede games veranderen in helse ervaringen wanneer de normale levels vervangen worden door waterlevels. En ondanks het feit dat wij al jarenlang weten dat het een slecht idee is, blijven ontwikkelaars ze toevoegen.


Onder leiding van Nintendo ontwikkelde GoldenEye-developer Rare de platformgame Conker’s Bad Fury Day waarin een platvloerse eekhoorn de show steelt. Op het vasteland beleeft hij veel pret, maar de game transporteert hem ook naar een onderwaterlevel. Dit level is een doolhof waar je door bijna volledige duisternis heel snel je weg verliest. Het navigeren in dit doolhof is op zich al een helse klus die je het liefst zo snel mogelijk wil verlaten. De game moedigt je ook effectief aan om snel te gaan aangezien je continu achtervolgd wordt door gevaarlijke vissen, én je rekening moet houden met zowel je licht als je zuurstof. Conker heeft namelijk een lampje op zijn hoofd om toch een beetje te zien, maar deze heeft een beperkte batterij. Daarnaast is Conker een eekhoorn en die kunnen typisch niet ademen onder de zee. Ook de zuurstof is dus zeer belangrijk. Een doolhof, een gevaarlijke vijand en een tweetal metertjes; en dit is nog maar nummer 5…


Earthworm Jim is één de vele platformgames in onze lijst, waarbij het één van de vele games is die geïnspireerd werd door Super Mario Bros. Net zoals het grote voorbeeld moest deze 2D platformgame een waterlevel hebben, maar bij Earthworm Jim moest dat net even anders. Een zwemmende loodgieter zou iedereen geloven, maar een zwemmende aardworm, nee, dat lukt niet. Jim gaat dan ook niet zwemmen. Hij kruipt in een glazen koepel en reist daarmee. Deze koepel zorgt ervoor dat Jim een pak groter en dikker wordt. Dit betekent dat hij een groter doelwit is dan in zijn normale vorm en tevens een pak trager. Om het leuk te houden is deze glazen koepel ook zeer kwetsbaar waardoor hij snel beschadigd raakt. De kleinste botsing kan je terug naar het begin van het leven sturen. Het waterlevel van Earthworm Jim is eigenlijk geen level in een game, het is een oefening in geduld en frustratie.


Teenage Mutant Ninja Turtles is een iconische NES game die iedereen zich met warme harten herinnert. De game was een gemiddelde, maar moeilijke platformgame die bijna iedereen met een NES heeft gespeeld. Het was de game die je moest hebben als je een NES bezitter was. In die tijd had elke game een waterlevel, en dat gold dus ook voor Teenage Mutant Ninja Turtles. Gelukkig speel je in deze game met schildpadden, deze zijn juist op hun best onder het water, onze helden leven zelfs in het riool. Op één of andere manier bewegen deze ninja’s echter slechter in het water dan erbuiten. De besturing werd stroever, de levels werden overspoeld met nauwe tunnels die begrensd werden door dodelijke algen en er werden elektrische stralen toegevoegd om het nog ‘beter’ te maken. Een leuke platformgame veranderde zo in een foltering. Jonge kinderen die deze game van de kerstman kregen, wisten meteen dat ze niet braaf waren geweest.


Zijn grote concurrent schitterde in een onderwaterlevel en dus moest Sonic the Hedgehog ook een waterlevel hebben. De game zelf draaide rond heel snel lopen, waarbij er wel eens een kans was dat je ergens tegenaan liep. Je verloor hierbij je ringen, maar je stierf niet. Dat deed je pas als je zonder ringen zat wat gelukkig niet te veel gebeurde. Echt genieten van je snelheid zonder je zorgen te maken over je levens was hierdoor mogelijk, iets wat een groot verschil was met de trage Mario die wel een pak sneller stierf. Beide principes werden overboord gegooid voor het onderwater level. De snelheid wordt sterk verlaagd waardoor je amper vooruit komt, wat licht problematisch is. Sonic heeft namelijk zuurstof nodig en hij moet dus steeds snel de volgende bron van zuurstof vinden. Als je zonder zuurstof komt te zitten, sterf je meteen. Veel gamers stopten dan ook met spelen dankzij dit level, missie geslaagd?


Bij Nintendo is men een grote fan van waterlevels, en ze worden daarvoor beloond met meerdere plaatsen in onze Top 10. Grootste slachtoffer is The Legend of Zelda: Ocarina of Time waar het waterlevel de naam ‘Water Temple’ draagt. De game zelf wordt algemeen beschouwd als de allerbeste game ooit, de Water Temple toont dat dit een schandelijke vergissing is. Pauze. Sorry, ik moest even andere laarzen aantrekken. Pauze. Bij Nintendo wilde men een realistische watergame maken en dus werd besloten om de besturing net iets lastiger te maken. Pauze. Alles wat je deed was hierdoor trager dan op het vaste land. Pauze. In water kun je ook niet goed zien dus alles werd donkerder, wat betekende dat alle omgevingen op elkaar leken. Pauze. De kans was dus groot dat je verdwaalde, zodat je zoektocht opnieuw kon beginnen. Pauze. Dit alles eindigt met één van de moeilijkste gevechten van de hele game, tegen een tegenstander die beter wordt. Pauze.

Dat continu gepauzeer in bovenstaand stukje is trouwens nogal vervelend toch? Wie gooit er nu zeven keer het woord pauze in een stukje tekst dat één alinea groot is? Mensen die de Water Temple hebben overleefd, zullen echter weten waarom die pauzes hierboven staan. Op en neer bewegen in de Water Temple kon alleen maar door het al dan niet gebruiken van je Iron Boots. Als je wilde dalen, moest je de game pauzeren inclusief vervelend geluidje om deze laarzen aan te trekken. Als je wilde stijgen, moest je hetzelfde pauzegeluidje trotseren. Herhaal dit ad nauseum en je hebt de Water Temple. Miljoenen gamers die de allerbeste game ooit wilden beëindigen, moesten dit trotseren en ze zijn nog steeds getraumatiseerd. Eiji Aonuma, dungeon designer voor Ocarina of Time, heeft zich zelfs geëxcuseerd voor dit monster. In Ocarina of Time 3D werden de belangrijkste fouten van de dungeon gelukkig rechtgezet waardoor de Water Temple nu veel aangenamer is.
Pagina: 1 | 2


09:24  Mede-oprichters Criterion verlaten studio
16:48  GTA V entertainmentproduct van 2013
 Reacties (21)
 Pagina: 1
Nelus op 04-01-2014 om 10:24 [Niv: 526 / Exp: 26310]
hhehe, de beruchte Water Temple }>

Waren een paar water levels in Super Mario 64 ook niet fucking irritant? Of Metroid Prime had er ook een paar

Tom_V op 04-01-2014 om 10:34 [Niv: 45 / Exp: 2263]
De Water Temple is inderdaad met voorsprong het meest frustrerende water level.

Uiteindelijk dan toch maar naar een walkthrough gegrepen om de zaken wat sneller af te handelen :p

Djensboy op 04-01-2014 om 11:32 [Niv: 4 / Exp: 175]
Ik vond de water temple van zelda majora's mask altijd zo irritant

Darko Marco op 04-01-2014 om 11:51 [Niv: 12 / Exp: 577]
Water levels, kan er niet genoeg van krijgen! Alleen maar positieve ervaringen mee. Heb van deze top 10 er maar 1 gespeeld, dat was ocarina of time. Water tempel was awesome.. En het mooiste level van super mario 64 vond ik ook het water level (met het schip).

Nelus op 04-01-2014 om 12:09 [Niv: 526 / Exp: 26310]
zocht het liedje op van Jolly Roger Bay... de nostalgie..

Gewijzigd door Nelus op 04-01-2014 om 12:10

Bever Warrior op 04-01-2014 om 12:22 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Water ziet er vaak echt relaxed uit.

dantekloon op 04-01-2014 om 12:52 [Niv: 189 / Exp: 9458]
Die van Kingdom Hearts was de water level best leuk gelukt, maar dat is in deel 2 best verwaarloost. Hadden ze het net zo goed eruit kunnen laten.

Ik zelf heb wel een hekel aan water levels maar vindt het zo en dan nog wel leuk dat ze het in de game stoppen

Gast (82.169.34.xxx) op 04-01-2014 om 14:36
Windwaker had een relaxing ost als je op zee was en is genoeg te doen op zee en als je geen zin had om te varen kon je gwn teleporten met die tornado dus whats the big deal

Wapkaak op 04-01-2014 om 14:42 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Ppff ik hou van de water levels in de Zelda games ;P

Robert op 04-01-2014 om 16:58 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Leuk stuk, vooral over de iron boots! Met nummer 5 ben ik het zeker ook eens.

Gast (86.90.137.xxx) op 04-01-2014 om 18:02
Ik kan me alleen herinneren dat je de boots op een C knop kon zetten, heb het nooit zo vervelend gevonden. De boss was wel, naja, boss, hij was een van de weinigen in de hele zelda reeks die echt moeilijk waren de 1e keer :P

Gast (62.238.138.xxx) op 04-01-2014 om 18:25
Eartworm Jim en Sonic? Nooit echt problemen mee gehad hoor...

Ienstien965 op 04-01-2014 om 19:57 [Niv: 13 / Exp: 629]
Donkey Kong Country heeft echt de beste water levels ooit! Met die geweldige muziek

Gast (77.250.167.xxx) op 04-01-2014 om 20:48
Mwa vind Wind Waker totaal niet slecht. Vond het juist wel wat sfeer hebben dat zeilen. Het gevoel van echt een eiland te ontedekken na een tijdje op zee.

Xavior op 05-01-2014 om 02:15 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Ik vind persoonlijk turtles vervelender dan oot.

No'tje op 05-01-2014 om 10:33 [Niv: 205 / Exp: 10254]
Sonic bracht juist variatie met de waterlevels, ik vind ze helemaal niet slecht uitgewerkt er zijn genoeg momenten om lucht te happen je moet alleen tactisch nadenken.

Gideon op 05-01-2014 om 13:10 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Turtles was een groot drama idd. Niet te doen die levels. Ocarina of Time was irritant omdat je elke keer die laarzen aan en uit moet doen via het menu.

mystro_mot op 05-01-2014 om 18:01 [Niv: 1 / Exp: 58]
Meteen terug gekeken naar de tempel.

Mooie herinnering.

http://strategywiki.org/wiki/The_Legend_of_Zelda:_Ocarina_of_Time/Water_Temple

BoSs op 06-01-2014 om 10:44 [Niv: 32 / Exp: 1599]
Totaal niet eens met deze lijst. Enkel 3, 4, 6, 7 en 9 mogen er in.
En ik begrijp nog altijd niet waarom zoveel mensen problemen hadden met de Water Temple. Of ze hebben geen verstand, of ze gebruikten het niet, want dat moest je er wel bijhouden.
De boots kon je gerust aan één van de C-knoppen toewijzen. En deed je dat niet, dan ging het nog vlot om telkens te pauzeren.
De eindbaas vond ik ook helemaal niet moeilijk. Integendeel zelfs, die mocht gerust wat zwaarder.
Het enige lastige van de hele Water Temple was Dark Link. Die klootzak wenste ik echt naar de hel.

Cain op 06-01-2014 om 20:34 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"De game zelf wordt algemeen beschouwd als de allerbeste game ooit, de Water Temple toont dat dit een schandelijke vergissing is."

Sony fanboy Joni hard at work.

Joni Philips (Eindredacteur) op 06-01-2014 om 20:58 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Yep, dat is gemakkelijk te roepen. Denk dat ik altijd redelijk duidelijk ben geweest dat Super Mario World en Super Mario Bros 3 voor mij die positie waard zijn. Maar ja, altijd gemakkelijk om te roepen dat ik een fanboy ben in plaats van in te gaan op de kritiekpunten.

Gewijzigd door Joni Philips op 06-01-2014 om 20:59

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Top 10
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:








Meer media