Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Review:

Knack


Door Joni Philips op 13-12-2013 om 07:56
Bron: Gamed

Als de man die meewerkte aan Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Ratchet & Clank en Jak and Daxter zich waagt aan een nieuwe platformgame om de kracht van zijn console te tonen, dan zijn de verwachtingen hooggespannen. Die verwachtingen inlossen is echter te veel gevraagd voor PlayStation 4 game Knack en diens bedenker Mark Cerny.

De launchgame moest een mengeling van actie en platforming worden, maar die mengeling helt sterk over richting actie. Je mag de game eigenlijk geen platformer noemen, tenzij je van mening bent dat God of War een platformgame is. Je zult hier en daar wel wat bergjes omhoog gaan of over een gevaarlijk gat moeten springen, maar dat is in bijna elke game tegenwoordig zo. Absoluut geen platformgame dus, maar een pure actiegame. In de stijl van God of War jaagt de game je door een set lineaire corridors waarbij elke ietwat grotere open ruimte aanduidt dat er een gevecht aankomt. Dit gevecht moet je succesvol afsluiten zodat er een poort wordt geopend die je toelaat verder te gaan. Er wordt je hier geen vrijheid gegund. Het pad dat je zult volgen is vooraf tot de millimeter bepaald waardoor de game perfect kan vertrouwen op zijn vaste camera. Zelfs de verborgen schatten die je onderweg kunt vinden, zijn prominent in beeld gebracht zodat je ze in principe niet mag missen. Dat is maar goed ook want elke upgrade die je hier kunt vinden; bestaat uit meerdere stukken die willekeurig verspreid liggen over de schatkisten. De kans is dan ook groot dat je de eerste upgrade pas zeer laat verdient, zelfs als je elke verborgen schat vindt. De leukste upgrades verdien je zelfs pas na het talloze keren herspelen.

Een lineaire actiegame met een vaste camera klinkt op het eerste zicht beperkend, maar deze elementen werken wel voor God of War. Het zou dan ook niet vreemd zijn om te denken dat Knack, een game van dezelfde uitgever, ook top kan zijn. Het probleem is echter dat ontwikkelaar Sony Computer Entertainment Japan Studio duidelijk dacht dat Knack een platformgame was en geen actiegame. De protagonist, de krachtige robot Knack, is dan ook niet gemaakt om te vechten, in zijn kleinste vorm sterft hij na één stomme aanval en zelfs op zijn grootst kan hij amper enkele aanvallen verdragen. Het is hierbij ook nooit op voorhand duidelijk welke aanval je kan doden en welke simpelweg 90% van je gezondheid verpulvert. De game geeft je wel de mogelijkheid om een aanval te ontwijken met behulp van de rechter stick, maar je wordt amper enkele centimeter verplaatst en er zit een vertraging op. Je bent ook niet beschermd tijdens de manoeuvre, zodat de vijand je nog steeds kan doden. Je zult dan ook veel geraakt worden en veel sterven waardoor je opnieuw mag beginnen aan het vorige checkpoint. De game confronteert je vaak met een tien à twintig vijanden die je één voor één voorzichtig moet verslaan zodat je niet telkens opnieuw moet beginnen. De game begint hier ook al redelijk vroeg mee. Zelfs de tutorial overleven zonder te sterven is praktisch onmogelijk.


Het verslaan van die vijanden is ook helemaal niet leuk omdat Knack gewoon incompetent is als vechtkampioen. Knack kan eigenlijk maar twee dingen: de vijand slaan, en omhoog springen en slaan. Dat is een arsenaal dat onvoldoende is voor de meeste platformgames, maar voor een actiegame schandalig is. Het ergste is echter dat Knack deze aanvallen niet kan combineren tot een combo. Elk gevecht verloopt dus identiek hetzelfde. Af en toe lijkt de game wat meer variatie in te voeren, maar dat is uiterlijk vertoon. De mogelijkheden die de game je toont in de tutorial, zijn tien à vijftien uur nog steeds je enige aanvallen. Dat is uiteindelijk het grootste verschil tussen een geslaagde actiegame als God of War en een mislukte zoals Knack. In God of War leert Kratos steeds nieuwe aanvallen die naar hartelust kunnen gecombineerd worden. Dit houdt de gevechten interessant en zorgt dat de speler betrokken blijft bij het spel. Als je sterft in God of War, weet je ook meteen dat het je eigen schuld was en hoe je beter kunt doen wat de game leuk maakt. Knack heeft dat niet. De game laat je gelukkig ook een speciale aanval opladen welke vaak de redding is in de moeilijkste gevechten. De makers wisten dat en gaven je zelfs de mogelijkheid om de meter hiervoor op te laden terwijl je herhaaldelijk sterft.

In aanloop naar de release werd veel nadruk gelegd op het feit dat Knack kan groeien van zijn kleinste vorm tot een gigantische reus, maar dit is een simpele gimmick die niets aan de gameplay verandert. Je hebt nog steeds dezelfde aanvallen en je bent nog steeds kwetsbaar. Je bent simpelweg groter. Het is wel opvallend leuker om te spelen met een grote Knack omdat hij wel krachtiger aanvoelt. Kleine vijanden worden met gemak opzij gezet en onderdelen van de omgeving kunnen vernietigd worden. Het veranderen van grootte verloopt echter niet organisch. Oorspronkelijk beloofde men dat Knack zou groeien als hij meer onderdelen verzamelt, en dat hij zou krimpen als je te veel geraakt wordt. Dit is echter een illusie. De hoofdstukken van de game zijn opgebouwd uit een vijftal stages. Elke stage wordt Knack automatisch iets groter gemaakt tot hij uiteindelijk reusachtig is voor het laatste deel. Op dat moment verzint de game dan weer een zwak excuus om je krachten te stelen, en je klein te maken. Herhaal dit dertien keer want er zijn dertien hoofdstukken, en je hebt Knack.

Met Killzone Shadow Fall beschikt Sony Computer Entertainment over een launchgame die de grafische kracht van de PlayStation 4 optimaal demonstreert. Met Knack deed men het compleet tegenovergestelde. De game plaatst ons in kleine omgevingen met heel veel onzichtbare muren en hindernissen waarover Knack gemakkelijk zou moeten kunnen springen. Het gesloten leveldesign van een PlayStation 2 titel wordt gecombineerd met graphics die je doen denken dat Knack een vroege PlayStation 3 titel is. Karakters zijn weinig gedetailleerd, vijanden worden continu herhaald, de omgevingen zien er saai en generiek uit en om alles nog erger te maken, slaagt Knack er nog steeds niet in om zijn framerate vast te houden. Een boel van de rekenkracht gaat natuurlijk naar het ontwerp van Knack die bestaat uit honderden deeltjes die allen onafhankelijk van elkaar werken. Dit stukje werkt zeer goed, maar je kunt het absoluut niet zien tijdens het spelen wat het meteen nutteloos maakt. In de tussenfilmpjes ziet dit er wel indrukwekkend uit, maar indrukwekkende tussenfilmpjes zijn al generaties mogelijk. Een ander ergerpunt is het feit dat Knack in deze tussenfilmpjes vaak ook over heel indrukwekkende bewegingen beschikt terwijl jij beperkt blijft tot dezelfde twee saaie aanvallen.


Het ergste is dat Sony al op de PlayStation 2 platformgames had die het goede voorbeeld gaven. Jak & Daxter: The Precursor Legacy en Ratchet & Clank tonen perfect wat er mis is met Knack. Die games hadden open, levendige omgevingen met gedetailleerde karakters, gevarieerde vijanden en een vlotte framerate. Op technisch gebied is de game wel geavanceerder dan die spellen, maar qua gevoel en design staat de game gewoon niet op hetzelfde niveau. De voice-acting is ook problematisch, voornamelijk Knack’s stem vormt een groot probleem. Zijn diepe stem past perfect bij de gigantische Knack, maar diezelfde stem blijft bewaard voor de kleine vorm. Misschien was het leuk geweest als men ook effectief inspeelde op de grootte-veranderingen door te spelen met Knack’s stem. Aan de saaie dialogen, het verhaaltje dat eigenlijk nergens om draait, het seksisme – vrouwen zijn slecht en moeten gered worden door mannen – en het gebrek aan humor had dit weinig veranderd, maar het had ervoor gezorgd dat ik niet gek opkeek telkens als Knack aan het woord kwam. De bijbehorende muziek en geluidseffecten doen het beter. Die hebben me niet mateloos geërgerd. Dat is een verbetering ten opzichte van de rest van de game.

Mark Cerny onthulde ooit een simple, maar effectieve designfilosofie. Als je eerste level niet leuk is om te spelen, dan moet je de game schrappen. Je moet de aandacht van de speler namelijk meteen grijpen, de meesten gaan nooit verder komen dan dat level als het slecht is. Het is dan ook verwonderlijk dat Knack zo’n slechte start kent. De eerste hoofdstukken focussen op de kleinste vorm van Knack, zijn zo doorsnee als maar kan en zijn zelfs op lage moeilijkheidsgraad veel te moeilijk voor het doelpubliek. Die levels doorstaan is dan ook een hele klus. Knack moest ons doen terugdenken aan de aartsmoeilijke retrogames, maar vergat daarbij dat die games naast moeilijk ook eerlijk en leuk waren. In Knack zul je vaak sterven omdat de game niet goed in elkaar steekt, niet omdat jij niet goed genoeg bent. Wanneer je niet aan het sterven bent, ben je bezig met het vechten waarin je beperkt bent tot twee aanvallen. Je herhaalt hierin steeds simpelweg dezelfde aanvallen. Knack is eigenlijk op zijn leukst wanneer een gigantische Knack met enkele upgrades het opneemt tegen een legertje kleine vijanden. Voor je op dat punt zit, zul je echter veel te veel tijd moeten investeren in een game die simpelweg geen kwaliteiten heeft die het de moeite waard maken. De game is een mislukte mix tussen actie en platformgame die je zelfs niet uit de budgetbak moet halen.
Beoordeling
Gameplay   30
Sound   35
Graphics   25
Replay   30

Het kneusje van de launch.
30


18:21  Charts Amerika: PS4 en Xbox One maken indruk
07:56  Genesect and The Legend Awakened
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
AltairJack op 13-12-2013 om 10:10 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Dat is wel heel slecht. Sony zou moeten stoppen met maken van slechte games en dat geld gebruiken om andere goede games met potentie zoals Tearaway te marketen en uittebouwen tot een grote blockbusterfranchise. Maar ik heb altijd al het idee gehad dat sony liever voor kwantiteit gaat dan kwaliteit.

Wapkaak op 13-12-2013 om 10:30 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Elk bedrijf zou moeten stoppen met slechte games.

Gast (62.194.229.xxx) op 13-12-2013 om 12:15
Klopt als je een goeie game wilt maken moet je wel denken hoe goed je game moet worden.
Als je niet kan stop ermee.

Alpha Centyros op 13-12-2013 om 12:56 [Niv: 43 / Exp: 2166]
@Altair
Haha wat een belachelijke comment zeg. Denk je dat Sony er bewust voor kiest om een slechte game te maken? Ik denk dat ze achteraf gezien beseffen slechte keuzes te hebben gemaakt met Knack en dat ze daar niet al te trots op zijn. En als er een bedrijf is waar kwaliteit van de games uitmaakt dan is het Sony wel, met hun ijzersterke exclusives.

Remco1988 op 13-12-2013 om 12:57 [Niv: 48 / Exp: 2416]
Deze game hadden ze dan beter niet kunnen maken. Ik heb al vrij vaak gelezen dat Knack niet echt een al te goeie game is. Deze energie en geld hadden ze beter kunnen benutten

Codewarrior op 13-12-2013 om 12:59 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Sony zou moeten stoppen met games maken na deze fail, voor mij dus geen PS4 meer.

XtraNL op 13-12-2013 om 13:22 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Oh ja, ze hebben een slechte game dus kunnen ze maar beter stoppen. Laat die PS4 ook maar zitten, want dit spel is niet goed.

Wat een conclusie, Codewarrior :')

No'tje op 13-12-2013 om 13:59 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Nou ja zeg, zo'n slecht cijfer voor een spel en dat nog in 2013? Dat kan niet hoor! Ik stop met gamen.

Gast (131.174.90.xxx) op 13-12-2013 om 14:23
Dit is wel heel erg laag. Bij Game Informer kreeg deze een 8,25 en scoorde daarme hoger dan Killzone: Shadow Fall. Dus of jullie hebben niet dezelfde game gespeeld of Game Informer is voortaan volstrekt ongeloofwaardig. Ik ben voor het laatste, want ik vertrouw Joni wel. 8)

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-12-2013 om 16:15 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Metacritic rating is een 55, Joni is dus te streng en Game Informer te mild

Nelus op 13-12-2013 om 16:34 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Hahaha, Nino, lekkere opmerking er boven op

@Knack
Ik geloof Joni ook. Als het vechten niet werkt in een actie game, dan is het snel gedaan. Wel jammer, want het zag er in de trailers veelbelovend uit

thenativedude op 13-12-2013 om 17:36 [Niv: 137 / Exp: 6865]
wtf domste reacties hier wederom ze maken een slechte game dus moeten ze stoppen. Stel leeghoofden bah!

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-12-2013 om 17:53 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast (131.174.90.xxx): Ik kan al verklappen dat Killzone hoger zal scoren op Gamed dan Knack.

Valentino Aledda op 13-12-2013 om 18:01 [Niv: 30 / Exp: 1515]
haha zalige score

insignificat op 13-12-2013 om 18:07 [Niv: 92 / Exp: 4590]
beetje jammer, het had potentie om een leuke game te worden maar met 2 attacks?
nee dat word eentonig en saai.

thenativedude dat gaat dan weer te ver

Kutabare!!!!! op 13-12-2013 om 18:24 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Had dit spel bij de Media Markt gespeeld. Vond het echt een Knackpik spel.

Gast (82.173.56.xxx) op 13-12-2013 om 18:47
Aijaijij Ik wou nog als budgetgame een x proberen.
Maar met deze review wil ik um nog niet eens gratis krijgen.

HiYou op 13-12-2013 om 21:00 [Niv: 40 / Exp: 1989]
Wow had miss interesse in dit.
Dit was het allereerste getoonde PS4 titel bij E3.
Best fail.

Gast (83.247.29.xxx) op 13-12-2013 om 21:37
Mij lijkt het een leuke game hoor, maar eerst nog een ps4 haha

Djierod op 13-12-2013 om 22:48 [Niv: 70 / Exp: 3481]
Stiekem toch wel een score om juist de game te halen om de failures te testen.

thenativedude op 13-12-2013 om 23:04 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Insignificat. Ik bedoel juist dat mensen die hier zeggen dat sony moet stoppen met games maken een stel leeghoofden zijn na mijn mening. Heb genoten van shadow fall!

Brianx op 13-12-2013 om 23:24 [Niv: 4 / Exp: 191]
Jammer had veel van de game verwacht zag er leuk uit leuk concept alleen niet goed uitgewerkt

Goof op 14-12-2013 om 00:24 [Niv: 96 / Exp: 4793]
@ Joni Philips
Ik ben Gast (131.174.90.xxx). Dacht dat ik was ingelogd, omdat ik een reactie kon schrijven.
Anyway, dat Killzone een acht of hoger zal krijgen spreekt voor zich. Het is gewoon dat die reviewer van Game Informer ontslagen moet worden. Ik heb de review gelezen en de game is vooral vanwege 'nostalgie' goed beroordeeld. Qua graphics lijkt de game ook een jaartje of zes oud. Maar je bent wel een beetje streng Joni. Streng maar rechtvaardig...

insignificat op 14-12-2013 om 01:06 [Niv: 92 / Exp: 4590]
ooooh mijn fout dan xD sorry nativedude

Wapkaak op 14-12-2013 om 08:01 [Niv: 49 / Exp: 2426]
@alpha je ziet duidelijk dat deze game gerushed is, dus ja zn opmerking vind ik dus wel kloppen. Ze hadden van te voren beter moeten nadenken.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Knack
Type:
Game
Releasedatum:
29-11-2013
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media