Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij vandaag grapjas Al Lowe centraal staat.
Momenteel is Al Lowe – geboren op 24 juli 1946 – vooral bekend omwille van zijn humoristische Leisure Suit Larry games, maar in zijn jeugd was hij in de eerste plaats berucht als die vervelende leerling die altijd fratsen uithaalde in de klas. Hij kwam dan ook vaak in de problemen op school en hij was de Bart Simpson van vele leerkrachten. Je zou dan ook denken dat Lowe een hekel had aan scholen en leraars, maar ironisch genoeg werd hij zelf docent. Na zijn studies ging hij aan de slag als leerkracht muziek. Het was namelijk één van zijn grote passies, waarbij de saxofoon zijn favoriete instrument was. Hij speelde al sinds zijn dertiende saxofoon. Een carrière als leerkracht muziek leek dan ook een logische keuze voor Lowe. Hij zou uiteindelijk vijftien jaar lang actief zijn als leerkracht. Een hoop kinderen leerde dan ook muziek spelen dankzij Lowe die graag leraar was.

Tijdens deze periode ontdekte Lowe de Apple II-computer en de videospellen die erop verschenen. Lowe dacht dat hij zelf ook games kon ontwikkelen en hij leerde zichzelf programmeren in zijn vrije tijd. Hij maakte zelfs een drietal educatieve games voor de Apple II, namelijk Dragon's Keep, Bop-A-Bet en Troll's Tale. De projecten trokken de aandacht van Sierra Entertainment dat de games in 1982 opkocht. Lowe ging daarna zelf ook aan de slag bij Sierra Entertainment waar hij meewerkte aan verschillende kindergames als Mickey's Space Adventure, Winnie the Pooh in the Hundred-Acre Woods en Donald Duck's Playground. Lowe werkte ook mee aan King's Quest, Space Quest en Police Quest. Hij stond hierbij bekend als een manusje-van-alles waardoor hij verschillende functies uitoefende. Hij was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de muziek van Mickey's Space Adventure terwijl hij bij King's Quest III hoofdprogrammeur was. Lowe werd dan ook beschouwd als één van de belangrijkste krachten van Sierra.
Jarenlang focuste hij dus op kindergames, maar zijn grote doorbraak kende hij met een volwassen game. In 1987 bedacht hij "Leisure Suit Larry In the Land of the Lounge Lizards", een humoristische avonturengame waarin je speelt als Larry die moet proberen enkele vrouwen te verleiden. De game werd een gigantisch succes waardoor Lowe zich vanaf dan mocht toeleggen op de Larry-games. De humor die hem zo vaak in de problemen bracht in zijn jeugd, was hierbij een groot pluspunt. Hij wilde hierbij zeer lang doorgaan, maar de technologie besliste anders. Na Larry's Casino wilde Lowe Leisure Suit Larry 8: Lust in Space ontwikkelen. De ontwikkeling liep echter niet vlot, de game werd meerdere keren uitgesteld en door de overstap naar 3D graphics werd de game simpelweg te duur voor Sierra. Het bedrijf zat zwaar in de problemen, dus werd beslist om Leisure Suit Larry 8 te annuleren en Lowe te ontslaan.

De man die zichzelf beschreef als 's werelds oudste gamedesigner besloot dan maar met pensioen te gaan. Op dat moment was Lowe amper 53, maar hij had al twee carrières achter de rug. Hij besloot dan ook meer tijd te besteden aan zijn vrouw en twee kinderen. Daarnaast blijft hij oefenen met zijn saxofoon. Hij speelt zelfs regelmatig concertjes in Seattle met plaatselijke jazz-groepen. Hij leerde ook golf spelen, hij begon met het bouwen van modeltreintjes en reisde de wereld rond. In 2006 probeerde hij een kleine comeback te maken met Sam Suede: Undercover Exposure, maar hij vond geen uitgever. In 2013 hielp hij eveneens Replay Games met de HD remakes van Leisure Suit Larry, maar officieel is hij nog steeds met pensioen. Dat pensioen is echter duidelijk verdiend want hij heeft in zijn zestien jaar veel interessante games ontwikkeld die we nog met veel plezier spelen.
|