Beter goed gepikt dan slecht verzonnen. Het is een cliché dat staat als een huis. Waarom zou je als spelletjesmaker tijd investeren in het ontwikkelen van een nieuw concept, wanneer je gewoon op een oud succes kunt voort borduren. Het hoeft geen betoog dat deze manier van werken er eentje is met wisselend succes. Getuige hiervan is de X-COM reeks
X-COM: Enforcer was een wanhoopspoging van Hasbro Interactive om het hoofd financieel boven water te houden. Voor Enforcer op ons werd losgelaten was het bedrijf bezig met twee andere X-COM titels: Genesis en Alliance. Genesis moest een echte X-COM game worden met nog meer diepgang dan Enemy Unknown. Het team dat eraan werkte wou de originele titel alle eer en nog veel meer bezorgen. Het was een duur en traag project. En vooral dat laatste zorgde ervoor dat Hasbro er de stekker uit trok. Alliance was een FPS die draaide op de Unreal engine en zou ons terugbrengen naar Cydonia, waar de aliens hun hoofdbasis hadden in Enemy Unknown. Ook hier trok Hasbro de stekker uit. In een bizarre move met figuurlijk knip- en plakwerk gooiden ze wat onafgewerkte dingen van beide geannuleerde titels samen en brachten er het geflopte Enforcer mee op de markt.
En toen werd het stil. Een decennium lang werd er met de franchise niets aangevangen. Fans en gehaaide ontwikkelaars brachten wel een hele reeks tributes en spin-offs op de markt en enkele daarvan zijn echt wel het noemen waard. Zo is er onder meer UFO: Aftermath (2003) een game die gebruikt maakt van de broncode en design van Freedom Ridge, een geannuleerd project van de Gollop broers. Aftermath bewaarde de geest van de originele X-COM games maar was vooral real time strategy en niet turn based. Ook was het aspect van de fondsenwerving minimaal.
En volgens Julian Gollop zelf zijn ook de indie-games Aliens versus Humans (2012) en Xenonauts (TBA) meer dan het vernoemen waard omdat ze alle twee het originele ontwerp van de game respecteren. Aliens versus Humans is een iOS game die voor $2.99 beschikbaar is op de Appstore. Het is in feite een UFO: Enemy Unknown kloon voor je iPhone en iPad. Xenonauts moet binnenkort verschijnen en is een tribute aan de originele game. De game speelt zich echter af voor de gebeurtenissen uit Enemy Unknown en kan met een beetje goede wil een prequel genoemd worden. Het spel kun je momenteel voor $19.99 pre-orderen op de website van de makers.

Ondertussen waren de X-COM eigendomsrechten bij Take-Two Interactive terecht gekomen. Bij Take-Two zagen ze een revival van de reeks wel zitten en besloten ze in een moeite ook het koppelteken de ruimte in te schieten. X-COM werd XCOM en Take-Two studio Firaxis Games kreeg de opdracht om de serie nieuw leven in te blazen. Firaxis was tot dan toe vooral gekend voor zowat iedere Sid Meier game ooit verschenen en had dus wel al wat ervaring met strategy games. Een jaar geleden verscheen met XCOM: Enemy Unknown (2012) de eigentijdse remake van UFO: Enemy Unknown. De game werd ook op Gamed hartelijk ontvangen. Onze redacteur Maarten bekroonde het met een schitterende 86 en ook Julian Gollop was dik tevreden."Firaxis heeft het uitstekend gedaan," verklaarde hij, "ze hebben de essentie van de originele X-COM weten te bewaren en genoeg nieuwe elementen toegevoegd om ook nieuwe spelers aan te spreken."
Eerder dit jaar kwam The Bureau: XCOM Declassified (2013) op de markt. Uiteraard kwam ook deze game uit de Take-Two familie ontsproten. Gamed bekroonde het spel met 76 punten en in onze review lees je wat er niet helemaal lekker zat. De game speelde zich af in de zestiger jaren en toont met een beetje goede wil de periode van de geboorte van XCOM. The Bureau is vooral een tactische shooter geworden. Geen miskleun, zoals we vooral bij de Hasbro pogingen zagen, maar ook geen echte topper zoals de Firaxis ontwikkeling er wel een was.
Het mag duidelijk zijn dat XCOM bij het beursgenoteerde Take-Two Interactive een goeie thuis heeft gevonden. Hoewel er, op de DLC XCOM: Enemy Within na, nog geen aankondigingen gebeurd zijn, kun je er gif op innemen dat er nog volwaardige XCOM titels zullen volgen. Wat deze zullen zijn, daar hebben we nu nog het raden naar. Vast staat dat XCOM een aantrekkelijke franchise is die bijna 2 decennia na het verschijnen van het origineel nog steeds z'n vaste fanbase heeft. Misschien een ideetje om een XCOM MMO te maken waarbij iedere speler z'n eigen basis heeft. Een game waarin je moet samenwerken met honderden spelers om de wereld van buitenaardse dreiging te behoeden. In tijden van online gaming moet hier een publiek voor te vinden zijn. Dromen mag altijd...
|