Je moet het ijzer smeden wanneer het heet is! Het is een gezegde dat ze maar al te goed kennen bij Namco Bandai Games. Wanneer zij eind 2012 hun One Piece: Pirate Warriors verrassend goed zagen verkopen, wisten ze meteen wat hen te doen stond: zo snel mogelijk met een vervolg komen.
Wanneer One Piece: Pirate Warriors 2 eind augustus in de Europese winkelrekken ligt, zal het origineel natuurlijk nog maar een jaar oud zijn. De One Piece-animatieserie waarop het origineel gebaseerd was, is dus nog niet ver opgeschoten. In eerste instantie lijkt dit een probleem want het origineel liep van de East Blue Saga – de start van One Piece – tot en met de 24ste arc, de Return to Sabaody Arc. Ondertussen loopt de 27ste arc van One Piece, zodat er absoluut niet genoeg ‘canon’ materiaal is voor een vervolg. Dat is echter geen probleem voor Namco Bandai Games en Omega Force, de Tecmo Koei-ontwikkelstudio die eveneens het origineel maakte. In Pirate Warriors 2 beleeft de speler namelijk een droomverhaal waardoor Omega Force hun fantasie de vrije loop kon laten lopen.

One Piece: Pirate Warriors 2 begint wanneer de Straw Hat-piraten, de hoofdrolspelers van de serie, de mythische New World bereiken na een lange reis. De game begint dus op hetzelfde moment als de Return to Sabaody Arc, maar het verhaal zelf loopt compleet anders. In de game beginnen de Straw Hats een alliantie met de Whitebeard Pirates. Die samenwerking is nodig want de speler moet de confrontatie aangaan met de Marines onder leiding van hun admiraal Sakazuki, en met de ‘Greater Pirate Alliance’ van Gekko Moriah en Marshall D. Teach waarin verschillende oude vijanden van de Straw Hats zich bevinden. Op deze manier bevat Pirate Warriors een groot aantal speelbare karakters en een groot aantal vijanden waardoor Pirate Warriors 2 opnieuw een feest van herkenning moet worden.
Dat feest van herkenning moet ook zichtbaar worden in de gameplay, waarbij de speler volledig los kan gaan met de iconische aanvallen van de One Piece-personages. Dankzij de structuur van het spel zijn er meteen ook genoeg vijanden om ze allemaal te proberen. One Piece: Pirate Warriors is namelijk gebaseerd op de Dynasty Warriors-formule waarbij je geconfronteerd wordt met honderden vijanden die gemakkelijk te verslaan zijn, waarna uiteindelijk een baas opduikt. Door die grote hoeveelheid vijanden word je bijna gedwongen de meest indrukwekkende, vernietigende aanvallen te gebruiken. Om de game nog wat leuker te maken, belooft Omega Force dat deze versie nog méér vijanden bevat die tegelijk aanvallen zodat de game dichter bij de Dynasty Warriors-serie ligt. Hiervoor heeft men zelfs de Quick Time Events en de platform-stukken verwijderd.

Omega Force heeft echter niet alleen elementen geschrapt. Zo hebben ze uitgebreid aandacht besteed aan het support-systeem. Het Crew Strike-systeem uit het origineel is vervangen door het Partner-systeem. Je bouwt nog steeds een support-metertje op tijdens het vechten, maar het effect hiervan verschilt tussen beide games. In het origineel verschenen zij alleen voor een snelle aanval, maar nu zul je echt tijdelijk van speelbaar personage wisselen. Tot het metertje volledig leeg is, kun je spelen met je support personage in plaats van je originele personage. Of die verandering genoeg is om One Piece: Pirate Warriors 2 te doen aanvoelen als een waardige opvolger, zullen we ontdekken op 30 augustus. Op dat moment kunnen Europeanen de PlayStation 3-versie kopen, de PlayStation Vita-versie zal niet naar Europa verschijnen.
|