Nadat het ooit iconische karakter Rayman een steeds meer ondergeschikte rol kreeg toebedeeld ten faveure van een stel losgeslagen konijnen leken zijn gloriedagen voorbij, totdat in 2011 Rayman Origins verscheen. De side-scrolling platformer was dermate populair dat een sequel niet uit kon blijven, hoewel deze verschijning nogal wat voeten in de aarde had.
Oorspronkelijk werd het spel exclusief voor de Nintendo Wii U gemaakt, waarbij de release alweer enkele maanden geleden plaats had moeten vinden. Ubisoft besliste anders, het spel komt tevens naar de Xbox 360, PlayStation 3 en PlayStation Vita en dus werd de lancering uitgesteld tot eind augustus. Reden was dat er niet voldoende vertrouwen was in het aantal verkopen van en daardoor op de spelcomputer van Nintendo, nadat ook ZombiU geen commercieel succes bleek te zijn. Uiteraard waren Wii U bezitters bepaald niet blij met dit nieuws, het positieve is echter dat we nu uit mogen kijken naar nog eens dertig extra levels (bovenop de eerdere zestig levels) en enkele nieuwe bazen.
Rondom al deze levels is een verhaal gemaakt waarbij Rayman, Barbara, Globox en de Teensies een tent tegen komen in een betoverd bos. Bij het binnengaan van de tent zien ze diverse schilderijen die allen een verhaal vertellen over een mythische wereld. Terwijl ze één van de schilderijen, bestaande uit een middeleeuws landschap, nader bekijken worden ze in de wereld gezogen en start het avontuur om de weg terug naar huis te vinden. We moeten dit verhaal niet te serieus nemen, het is volgens Ubisoft Montpellier vooral een kapstok om uiteenlopende werelden aan op te hangen.
Hoewel Rayman Legends op meerdere systemen verschijnt is de gameplay grotendeels gelijk. Net als bij het origineel betreft het een platformer, waarbij gevaren overwonnen moeten worden om het einde van een level te bereiken. Toch hebben de diverse versies wel degelijk enkele unieke kenmerken, zo heeft de PlayStation Vita versie een co-op over Wi-Fi, bevat iedere versie een een exclusieve skin en krijgt de handheld versie samen met de Wii U uitgave enkele unieke maps die gebruik maken van het touchscreen. Hoewel de PlayStation 3 vaak het Vita scherm en de Xbox 360 Smartglass als touchscreens gebruikt zal deze feature echter niet op deze spelcomputers gebruikt kunnen worden.
De Ubiart engine zorgt nog altijd voor mooie beelden in de game, waarbij er onder andere betere animaties en lichteffecten zijn doorgevoerd om het resultaat nog net even wat indrukwekkender te maken. Ook het geluid, één van de sterkste punten uit het origineel, moet weer prima in orde zijn waarbij ze deze nu samen laten gaan met de gameplay. In bepaalde “Platforming Hero” levels dienen spelers te rennen, springen en slaan op de maat van de muziek. Ritme en gameplay worden hierdoor gecombineerd en het is aan de speler om dit als één vloeiend geheel te maken. De ontwikkelaar heeft aangegeven dat de algehele moeilijkheidsgraad wat naar beneden is bijgesteld, hier staat tegenover dat er meer geheimen zijn om te ontdekken en meer uitdagingen om te voltooien. Tel hier de terugkerende time challenges bij en fans van het origineel lijken op 29 augustus geen reden te hebben om deze game in de winkels te laten liggen.
|