Het moet één van de belangrijkste titels van Ubisoft worden voor dit najaar en dus zetten ze Watch Dogs nu al veelvuldig in de spotlights, zo leren we ook nu weer nieuwe informatie en zijn er nieuwe beelden om naar te kijken.
Om beter te begrijpen waar de game over gaat is de volgende informatie naar buiten gebracht:
- Het spel is al vier jaar in ontwikkeling.
- De ontwikkelaar legt een grote focus op het gedrag en de personaliteiten van de verschillende NPC's. Deze personaliteiten moeten steeds weer verschillend zijn en bepalen hun gedrag. Omdat dit gedrag steeds weer anders is kun je bijvoorbeeld weliswaar twee keer een overval mee maken, maar zal deze steeds anders verlopen.
- Wanneer je niet met een hoofdmissie bezig bent zul je betrokken raken bij andere evenementen.
- De biografie van een NPC zal kort verschijnen wanneer je deze passeert. Voorbeelden zijn 'weigert om te fietsen' of 'maakt religies belachelijk op fora.'
- Wanneer je een telefoon hackt, door een tekstbericht scrolt of een conversatie afluistert kun je relevante locaties achterhalen die gemarkeerd worden op je map zodat je er later kunt gaan kijken.
- Je zult niet overdonderd worden door side-content, tevens zal deze content niet altijd betrekking hebben op criminaliteit.
- Het precieze hoofdverhaal is nog onbekend, maar er zijn hints dat de interactie van de speler binnen de side-quests bepalen hoe Aiden Pearce persoonlijk betrokken raakt bij de acties van Chicago's populatie.
- Het hacken is opgedeeld in acties op kleine en op grote schaal. In de eerste categorie valt te denken aan het scannen van voorbijgangers en het uitschakelen van een autosysteem, onder de grote acties valt de toegang tot de Central Operating System (CTOS), het systeem dat in de stad is gebruikt. Toegang tot de CTOS is per district bepaalt, waarbij je naar lokale datacentra zult moeten gaan om toegang te krijgen. Deze toegang eenmaal verkregen kun je het beveiligingssysteem van dit district inkijken en gebruiken, waarmee je onder andere nieuwe side-missions krijgt.
- In één van de missies dien je toegang te krijgen tot een lokaal Wi-Fi netwerk, waarmee je in iemands huis kan kijken.
- Watch Dogs bevalt mogelijkheden om met andere spelers interacties uit te voeren binnen je single-player game. Stel dat je alleen speelt en enkele activiteiten kunt activeren, dan kan het zijn dat één van deze opdrachten gerelateerd is aan hetgeen wat iemand anders doet op dat moment. Op dit moment worden de twee realiteiten met elkaar gecombineerd, waardoor je ze in kunt kijken. Een voorbeeld is dat je een andere hacker bespioneert, dit blijkt echter een andere speler te zijn die in zijn eigen game met een opdracht bezig is. Niet altijd zal duidelijk zijn dat het om een andere speler zijn, de game vertelt je dit namelijk de ene keer wel en een andere keer niet. Het spel is echter ook offline te spelen, waarmee je dit dus automatisch uitschakelt.
- Er staat een multiplayer gepland die zich eveneens in Chicago afspeelt. De ontwikkelaar vertelt dat er hierbij geen concessies gedaan zullen worden op het gebied van interactiviteit, toch is verder nog maar weinig bekend van deze multiplayer.
- Wanneer je alles in de game wilt voltooien zul je hier ongeveer tachtig uur mee bezig zijn.
- Vanuit je mobiele telefoon kun je vele applicaties inladen, bijvoorbeeld om je contracten te activeren, symbolen te plaatsen die andere gamers kunnen vinden of een lokaal radiostation op te zoeken voor muziek.
- Met geld dat je in de game verdient kun je een variant op iTunes benaderen waarmee je nieuwe applicaties en games kunt kopen.
- Er zitten geen microtransacties in de game.
- Het spel bevat een Augmented Reality mini-game waarbij NPC's worden aangevallen door aliens en de hoogste scores worden verzameld op leaderboards.
- Niet alle ideeën van het ontwikkelteam zijn in de game terecht gekomen, deze zijn echter wel bewaard gebleven om mogelijk in de toekomst te gebruiken.






|