Vorige maand kondigde ontwikkelaar Techland, onder andere bekend van de Dead Island titels, haar nieuwste project aan. Het gaat om het donkere Hellraid, waarvan we nu meer leren.
Het nieuwe IP van de studio moet de magie van de jaren negentig omvatten wanneer het om PC gaming gaat, waarbij te denken is aan titels als Quake, Hexen, Diablo en Heretic. Om dit te bewerkstelligen staat coöperatieve hack 'n slash gameplay voor vier spelers centraal binnen een donkere fantasy setting.
Gamers krijgen de keuze uit vier klassen, te weten Warrior, Mage, Paladin en Rogue, waarmee hordes vijanden verslagen dienen te worden. Ieder van de klassen hebben zijn eigen voordelen, zo kan de Wizard een schild rondom zijn collega's brengen ter bescherming of teleporteren om zich in veiligheid te brengen. Hiernaast kan hij magie gebruiken voor combat, denk aan vuur of het besturen van voorwerpen op afstand.
De structuur van Dead Island is ietwat omgegooid, zo is het nu niet één grote wereld waarin je je verplaatst, maar zijn er meerdere open maps. In deze maps kun je ervaringspunten verdienen die je weer in kunt zetten binnen de skill tree van je karakter.
Hellraid draait op Techland's eigen engine, de Chrome Engine 5, die tevens voor Dead Island werd gebruikt.. Volgens de Poolse ontwikkelaar kan deze engine makkelijk de concurrentie aan gaan met anderen binnen de markt. Het spel verschijnt op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3, echter is er nog geen uitgever gevonden. De financiering regelen ze dan ook zelf, zodat er vooralsnog geen externe financiën of een uitgever nodig zijn. Uiteraard zullen ze wel gesprekken aan gaan met uitgevers, waarbij het belangrijk is dat het Hellraid niet op een negatieve manier zal beïnvloeden.