Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

The Walking Dead: Survival Instinct


Door Rene Groen op 27-03-2013 om 12:18
Bron: Gamed

The Walking Dead is hot. Een comic, een televisieserie en een game, niets lijkt het succes vooralsnog ook maar af te remmen. Koos ontwikkelaar Telltale Games er nog voor om een episodische game te maken rondom de comic, daar kiest Terminal Reality voor een andere aanpak.

De ontwikkelaar kreeg van Activision de opdracht om een prequel te maken op de televisieserie, startend op het moment dat Daryl Dixon voor het eerst te maken krijgt met de uitbraak. Leuk detail is dat acteur Norman Reedus, net als Michael Rooker die zijn broer speelt, meegeholpen hebben aan de game door hun gelijkenis en hun stem te verlenen. De eerste momenten in de game lijken dan ook nog hoopvol. Al snel leer ik enkele basisbeginselen die me in leven moeten houden. Zo is het beter om zombies af te leiden en geruisloos uit te schakelen en om een zelfde reden is het niet altijd verstandig je geweer zijn werk te laten doen, het geluid is immers als een trekpleister. Stealthy gameplay dus. Hoe goed ik ook mijn best deed om deze geleerde theorie in praktijk te brengen, er kwam toch een moment dat een zombie me te pakken kreeg. Een kinderlijk eenvoudige Quick-Time Event bleek mijn uitweg … en deed een lampje branden.


Duwde het spel me voortdurend in een hoek waarbij ik voorzichtig te werk moest gaan, daar bleek het tegenovergestelde me juist meer te helpen. Door me steeds te laten vangen en het Quick-Time Event af te handelen liep ik vrijwel geen schade op en ontdeed ik me toch van de Walkers. Andere tactieken bleken ook te lonen, zo is het met een bijl zwaaien binnen een groep ondoden niet wat de game voor ogen heeft, maar tegelijkertijd een uiterst effectieve manier van slachtvee maken. En mocht ik in dit alles even geen zin hebben dan sprintte ik gewoon langs een groep, niet alleen was ik sneller, ook bleken ze na enkele meters afstand al niet meer te begrijpen waarvoor ze geprogrammeerd zijn.

Verwacht overigens niet dat je veel variatie in het bovenstaande tegen zult komen. Er is één type vijand en je hoeft je dan ook geen verschillende tactieken aan te leren, hiernaast is ook geen moeite gedaan om ze qua uiterlijk enige variatie mee te geven. Hoewel je later in de game nieuwe wapens tegen komt als een shotgun en een kruisboog heb je nooit het gevoel dat ze iets toevoegen of een verrijking in je arsenaal vormen.


Het slachten van vijanden is overigens niet de gehele insteek van de game, enerzijds ontmoeten we namelijk overlevenden en anderzijds maken we kilometers waarvoor benzine nodig is. Besluit je overlevenden te helpen dan sluiten ze zich bij je aan en kun je ze weer wegsturen om allerlei benodigdheden te verzamelen. De opdrachten die je voor ze dient te vervullen zijn echter ongeïnspireerd en lijken meer een reden om de gameplay nog wat op te rekken. Wat dit gevoel tevens voedt is dat de benodigdheden die ze kunnen verzamelen (binnen een systeem dat te vergelijken is met het wegsturen van je leerlingen in Assassin’s Creed) nooit van een grote toegevoegde waarde zijn. Ook het op pad gaan om je eindbestemming te bereiken en het nodig hebben van benzine klinkt spannender dan het is. Wanneer je voertuig zonder benzine zit zul je dit eerst op moeten sporen, dit doe je echter in ruimtes die zichzelf voortdurend herhalen. De ontwikkelaar heeft nog net de moeite gedaan om de voorwerpen een andere plaats te geven, maar duidelijk is dat de basisopzet steeds onveranderd is.

Inderdaad, vooralsnog is er weinig om enthousiast over te zijn en helaas moeten we deze lijn ook op ander gebied doortrekken. Hoewel het een pluspunt zou moeten zijn dat eerder genoemde acteurs hun gelijkenis en stem aan de game verlenen blijkt al snel dat het eerder een leuk affiche is dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Grafisch slaat het spel de generatieplank compleet mis en lijkt het weggelopen uit een eerder tijdperk. Denk hierbij aan slecht leveldesign en herhalende objecten en omgevingen. Ook qua geluid is er weinig om trots op te zijn. De Walkers klinken niet zo angstaanjagend als je zou verwachten en de one-liners van de hoofdkarakters vallen al snel in herhaling.


De opzet van The Walking Dead: Survival Instinct leek op papier veelbelovend. Althans, wanneer dit papier niets meer zou zeggen dan: ‘een prequel op de populaire televisieserie’. De term Survival Instinct slaat echter vooral op de speler, je zult echt moeten overleven om het einde van de game te bereiken. Niet omdat de game je uitdaagt qua gameplay, wel omdat het je uitdaagt toch steeds maar weer de controller op te pakken om verder te gaan. De door de ontwikkelaar beoogde gameplay blijkt al snel overboord gegooid te kunnen worden, grafisch is het spel een aanfluiting en ook de audio is een lachertje. Tel hierbij op dat er nul variatie is aangebracht in wat je aan het doen bent en we kunnen niet anders concluderen dan dat deze game de naam The Walking Dead onwaardig is. Tsja, een gewaarschuwd mens telt dan ook voor twee.
Beoordeling
Gameplay   20
Sound   40
Graphics   30
Replay   15

Een wanproduct waarvoor Terminal Reality en Activision zich diep moeten schamen.
28


14:41  Tiental screenshots Grand Theft Auto V
11:56  Reorganisatie bij Team Ninja
 Reacties (38)
 Pagina: 1 | 2
Dark Nemak op 27-03-2013 om 22:53 [Niv: 23 / Exp: 1128]
'Een 28-score is het cijfer wat de game verdient en ik hoop dan ook dat dit voor iedereen een waarschuwing is om het spel vooral niet in huis te halen.'

@Rene

Wel ik heb eerst gameplay video's bekeken en dan heb ik hem in huis gehaald en ik vind hem heel goed maar ja ik ben dan ook fan van The Walking Dead.

ik kan gerust zeggen dat als je fan bent van The Walking Dead dat je geen spijt zult krijgen van deze game.

Ik me schaam in jou plaats omdat je Aliens een 40 geeft en The Walking Dead maar 28 terwijl The Walking Dead vele beter is in alle opzichten.

Je geeft Aliens 40 en The Walking Dead 28 wat gewoon lachwekkend is. :')

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 22:59 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Joni:
Ik heb het al eens eerder aangegeven, maar in Amerika wordt hij goedkoper gereleased, wat hij ook waard is. Waarom deze voor full price wordt verkocht, geen idee, daar kan je dan een punt vanaf trekken, maar dat ligt dan eerder aan Activision, niet aan de game zelf.

@Dark Nemak:
Ipv Rene af te kraken op zijn review kan je ook met argumenten komen waarom de game een hoger cijfer rechtvaardigt. Dat heb ik reeds gedaan, al vind ik het spel ook niet denderend.

Dark Nemak op 27-03-2013 om 23:23 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Redneckerz

Ik zeg dat ik deze review niet goed vind en ik hoef niet te zeggen waarom.

Redneckerz (Redacteur) op 27-03-2013 om 23:44 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@Dark Nemak:
Tja, dat is imo een beetje nutteloos. Beargumenteer dan waarom.

FloriX op 28-03-2013 om 02:42 [Niv: 258 / Exp: 12906]
@Dark Nemak

Dus wel lekker lopen klagen, maar niet het lef hebben om voor je eigen mening op te komen, zwak hoor. En dan ook nog eens propageren dat Rene zich moet schamen, belachelijk. Rene heeft de game net als jij gespeeld en dit is zijn mening er over, en die mening mag hij prima hebben.

Ik ben ook enorme fan van The Walking Dead (volgende week fucking FINALE! OP EEN VRIJE DAG!!! ) maar deze game is een enorme schande, t.o.v. de serie en al helemaal Normal Reedus en Michael Rooker.

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-03-2013 om 05:22 [Niv: 751 / Exp: 37552]
@ Dark Nemak: je hebt duidelijk een andere mening over de game, dat moge duidelijk zijn. Waarom dan niet inhoudelijk op de review reageren? Ik vraag je geen aparte recensie te schrijven, maar nergens zie ik je ook maar één punt uit mijn recensie inhoudelijk weerleggen. In plaats daarvan kom je met een Aliens vergelijking, een game die ik niet eens gespeeld heb aangezien Gideon de recensie van die game heeft geschreven. Over lachwekkend gesproken...

Dark Nemak op 28-03-2013 om 12:03 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@FloriX

Dit heeft niks met lef te maken, ik ga me niet bezighouden met een discussie op een gamesite wat nu eigenlijk wel het geval is. Volgens mij kan je niet goed lezen, ik heb nooit gezegd dat hij die mening niet mag hebben ik respecteer zijn mening maar ik ben het er zeker niet mee eens. En ik ga me echt niet verantwoorden bij jou.

@Rene

Omdat ik niet inhoudelijk wil reageren ik zeg gewoon dat ik het er niet mee eens ben.

Ja en ik zal het nog eens doen, deze game is vele malen beter dan Aliens.

Ik zal het dan even veralgemenen, jullie geven Aliens 40 en The Walking Dead 28. Over lachwekkend gesproken...

Ik moet dit ik hoef dat ik moet en hoef juist niets, jullie hebben hier nogal eisen hoor.

Weslii op 28-03-2013 om 12:20 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Waarom zo'n lange discussie over dit wanproduct?

Als ik ook mijn duit in het zakje mag doen. Ik ga de game niet spelen, het lijkt me een draak van een game. Alle video's die ik heb gezien stralen slechte kwaliteit uit.

Verder is beweren dat de game laag scoort omdat hij van Activision is gewoon aantoonbare onzin. CoDBO2 kreeg een 8,4 (wat in mijn ogen te hoog is voor een volledig scripted generieke 13 in een dozijn shooter).

Tot slot: als de game voor €60,- in de winkel ligt mag je hem ook vergelijken met andere spellen die voor €60,- in de winkel liggen. Het budget van de ontwikkelaar zal me een worst zijn. Het enige waar ik in geinteresseerd ben is wat het kost en wat ik daarvoor krijg. En als ik deze review mag geloven krijg je voor die €60,- minder kwaliteit dan voor de €60,- die je voor andere (AAA)games betaalt.

Redneckerz (Redacteur) op 28-03-2013 om 13:10 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Dark Nemak: Je snapt toch zelf wel dat lopen roepen dat iets lachwekkend is zonder inhoudelijk beargumenteren waarom het cijfer van Rene lachwekkend is totaal geen voeten in de aarde heeft? Nu kom je vooral over als fanboy die geen tegenspraak duldt.

@ Weslii:
Ik vind het cijfer van COD ook te hoog. Aangezien hij nu voor 60 euro in de winkels ligt (wat, zoals ik nu al 2 keer heb aangetoond, achtelijk is aangezien hij in de States wel voor het juiste geld wordt verkocht) kan je daar inderdaad een punt bij aftrekken. Desalniettemin is het geen AAA titel, dus zou een AAA prijs ook niet nodig moeten zijn, integendeel, het brengt alleen maar (meer) nadelen aan deze game.

Gewijzigd door Redneckerz op 28-03-2013 om 13:11

Weslii op 28-03-2013 om 15:25 [Niv: 167 / Exp: 8338]
"Ik vind het cijfer van COD ook te hoog. Aangezien hij nu voor 60 euro in de winkels ligt (wat, zoals ik nu al 2 keer heb aangetoond, achtelijk is aangezien hij in de States wel voor het juiste geld wordt verkocht) kan je daar inderdaad een punt bij aftrekken. Desalniettemin is het geen AAA titel, dus zou een AAA prijs ook niet nodig moeten zijn, integendeel, het brengt alleen maar (meer) nadelen aan deze game."

Maar hij ligt wel voor €60,- in de winkel en dan mag je hem daar dus ook op beoordelen. AAA of niet.

Redneckerz (Redacteur) op 28-03-2013 om 17:11 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Weslii:
Dat heb ik dus nu onderhand al 4 keer aangegeven, ja.

MaartenL (Redacteur) op 02-04-2013 om 00:20 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"ik ga me niet bezighouden met een discussie op een gamesite wat nu eigenlijk wel het geval is."

En toch probeer je keer op keer te bewijzen dat deze game 'goed' is... Zonder enig waardevol argument.

"Omdat ik niet inhoudelijk wil reageren ik zeg gewoon dat ik het er niet mee eens ben.

Ja en ik zal het nog eens doen, deze game is vele malen beter dan Aliens."

Crap met crap vergelijken maakt crap er niet beter op. Zeker niet omdat je er inhoudelijk niet op wil reageren.

"Ik zal het dan even veralgemenen, jullie geven Aliens 40 en The Walking Dead 28. Over lachwekkend gesproken..."

Want gelukkig geef je genoeg redenen om zoiets te ondersteunen.

"Ik moet dit ik hoef dat ik moet en hoef juist niets, jullie hebben hier nogal eisen hoor."

Geef dan een informatief antwoord. Nope, in plaats daarvan kies je ervoor ons (en vooral Rene) te beledigen zonder enig goed argument...

Serieus... Wat had je dan verwacht?

Gewijzigd door MaartenL op 02-04-2013 om 00:21

Dark Nemak op 03-04-2013 om 17:14 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Niemand heeft jou iets gevraagd en je reageert op iets dat al 5 a 6 dagen voorbij is. En weer begint er iemand te zeggen wat ik moet en en waar ik antwoord op moet geven ongelooflijk, en ik heb hier juist niemand beledigt. Ben jij ook al een hulpje van Rene? Ongelooflijk :')

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Walking Dead: Survival Instinct
Type:
Game
Releasedatum:
29-03-2013
Ontwikkelaar:
Terminal Reality
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media