Al enige tijd gaat de naam Timesplitters 4 door de game-industrie, waarbij we onlangs nog leerden dat Crytek eerst een bewijs van interesse wilde zien voordat ze aan de game zouden beginnen. Naar nu blijkt is de reden dat Timesplitters 4 nog niet is verschenen terug te voeren tot de ontwikkelaar zelf.
Twee ex-Free Radical medewerkers laten zich uit over het project dat door uitgevers in 2008 werd afgewezen. Timesplitters mede-bedenker Steve Ellis zegt dat er destijds een prototype van de game was gemaakt, maar dat uitgevers na de flop van PlayStation 3-exclusive Haze geen interesse toonden.
Crytek UK Managing Director Karl Hilton voegt toe dat uitgevers bang waren dat Free Radical de verwachtingen niet waar kon maken nadat Haze slecht was ontvangen. Timesplitters 4 werd weliswaar bij veel uitgevers voorgelegd, maar dat de interesse slechts minimaal was. Altijd kwam het neer op twee reacties: ze vroegen zich af waarom Haze zo slecht was ontvangen en de marketingafdeling vroeg zich vooral af hoe ze een titel als Timesplitters konden verkopen.
quote: "The unanimous opinion among all publishers that we pitched TimeSplitters 4 to is that you can’t market a game that is based around a diverse set of characters and environments – you need a clear and easily communicated marketing message, and TimeSplitters doesn’t have one."
Hilton begrijpt het bovenstaande, dit is volgens hem mogelijk een reden dat voorgaande games in de serie vooral door critici enthousiast werden ontvangen, maar commercieel minder succesvol waren.
Eerder deze maand gaf Crytek baas Cevat Yerli aan dat Timpesplitters 4 enkel een kans kon krijgen wanneer een online petitie 300.000 keer ondertekend zal worden. Op het moment van schrijven, ondanks dat enkele grote media zich achter de petitie schaarden, is dit aantal echter nog niet boven de 70.000 uitgekomen.
|