Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Soul Calibur V


Door Rene Groen op 03-02-2012 om 08:17
Bron: Gamed

De strijd tussen goed en kwaad is een terugkerend thema waar diverse games op gebaseerd zijn, of het nu shooters, RPG’s of fighters betreft. In Soul Calibur V is het niet anders en ten opzichte van het vierde deel slaan we hierbij ook nog eens een gat van zeventien jaar.

Inderdaad, ook het vijfde deel kent een verhaal dat verder borduurt op de reeds ingezette weg van Soul Calibur IV die inmiddels alweer bijna vier jaar geleden verscheen. Destijds werd het zwaard Soul Edge, het kwaad in deze game, vernietigd en leek de rust teruggekeerd. Natuurlijk hoeven we niet te verwachten dat dit lang duurt en dus laait de strijd tussen de terugkerende Soul Edge en Soul Calibur, de goedheid in het spel, wederom op.

De verhaallijn draait om Patroklos en Pyrrha, de zoon en dochter van Sophitia, en zoals het broer en zus betreft hebben ook deze twee ruzie met de zwaarden als overkoepelende factor. De verhaallijn draait hierbij om deze karakters en het is dus niet zo, zoals in vorige uitgaven, dat we met meerdere karakters een verhaal beleven. In totaal doorlopen we twintig hoofdstukken die ons iets meer dan drie uur bezig houden, waarbij bepaalde plotwendingen het verhaal voortstuwen. Deze geringe speelduur kan een doorn in het oog zijn van gamers die een game spelen om een avontuur te beleven, echter moet het vooral gezien worden als een extra voor de vele modi die het spel rijk is.


Toegegeven, met opties als Quick Play, Training Mode en Arcade Mode is het wiel binnen het genre niet opnieuw uitgevonden, echter is het de inhoud die belangrijker is dan de vernieuwing. In Quick Play nemen we het hierdoor op tegen random gegenereerde personages die diverse vechtstijlen bevatten om je zo klaar te maken tegen de echte tegenstanders en in Training worden alle fijne kneepjes bijgebracht. Nog altijd vormen de diverse wapens van vechters hierbij een belangrijk onderdeel van de gameplay, tegelijkertijd is er meer diepgang aangebracht door een zijwaartse stap te introduceren. Het klinkt als een kleine toevoeging, echter zorgt het ervoor dat wedstrijden dynamischer verlopen omdat het een manier is om aanvallen af te wenden en het de gameplay net iets sneller doet verlopen. Eveneens belangrijk is de zogeheten Critical Gauge, een meter die je vol moet laten lopen om een extra krachtige aanval uit te voeren, eentje die overigens de strijd niet meteen hoeft te beëindigen.

Omdat de eerder benoemde verhaallijn zich zeventien jaar later afspeelt heeft dit ook zijn invloed op de karakters. Karakters als Cassandra en Xianghua komen hierdoor niet terug, echter staat hier tegenover dat er terugkerende gezichten en geheel nieuwe personages zijn. Onder deze laatste vinden we onder andere Leixia, de dochter van Xianghua die een Chinees zwaard hanteert, en Z.W.E.I., een man met een groots zwaard die een wolf op kan roepen onder de naam E.I.N. Kritiekpunt is wel dat vrijwel al deze nieuwe karakters de vechtstijl van een ouder karakter over hebben genomen, hetgeen ze weliswaar nieuw maakt qua gezicht, maar niet zozeer qua controls. Meest opvallende naam in het rijtje is Ezio Auditori da Firenze, de bekende man van de Assassin’s Creed delen die zijn verborgen messen mee neemt. Met een uitgebreide editor kun je verder je fantasieën de vrije loop laten om een karakter naar eigen stijl en smaak uit te werken.


Misschien het belangrijkste in de game is natuurlijk de online mode en hierover niets dan lof. Bij de Player Matches kun je vanuit een lobby met zes personen gevechten aan gaan, de gevechten van anderen volgen of met elkaar chatten. De echte vechters stappen natuurlijk de Ranked Matches in, waarbij je een hoger level combineert met je offline prestaties. De matches lopen allemaal soepel en lag was niet aanwezig, echter was dit op het moment dat het spel officieel nog niet in de winkels lag en hopen we dan ook dat het niveau bewaard blijft.

Het geluid in het spel is, zoals we dit van de serie gewend zijn, wederom goed verzorgd. De personages hebben zowel Japanse als Engelse stemmen en de achterliggende muziek ligt prettig in het gehoor. Mochten er toch nummers zijn die minder bevallen dan kun je deze simpelweg uit de lijst halen zodat je er niet langer door lastig gevallen zult worden. Het maakt Soul Calibur V tot een mooi totaalpakket. Toegegeven, de nieuwe personages zijn niet zozeer vernieuwend qua gameplay en de verhaalmodus is wat kort, toch staan deze punten een sterke fighter zeker niet in de weg.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   85
Replay   80

Geen grootse vernieuwingen, wel een grootse game.
83


15:05  Achievements Birds of Steel
07:21  World of Tanks toont Update
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Mrakz0r op 03-02-2012 om 08:49 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Weer een game waar de singleplayer lol in het niet valt door online multiplayer. Erg jammer maar ik laat deze (voorlopig) toch ff liggen.


D: op 03-02-2012 om 12:20 [Niv: 172 / Exp: 8612]
"tegelijkertijd is er meer diepgang aangebracht door een zijwaartse stap te introduceren. Het klinkt als een kleine toevoeging, echter zorgt het ervoor dat wedstrijden dynamischer verlopen omdat het een manier is om aanvallen af te wenden en het de gameplay net iets sneller doet verlopen. "

Dit is pertinent onwaar, ten eerste zit de 8way run al eeuwen in deze serie en de quickstep werkt niet, het is een gimmick want het word door zo goed als alles gecounterd, het gebruik van het woord dynamisch is ook volledig misplaatst maarja dat woord is natuurlijk het nieuwe 'epic' het moet blijkbaar in elke review ergens staan.

"Toegegeven, de nieuwe personages zijn niet zozeer vernieuwend qua gameplay en de verhaalmodus is wat kort,"

Dit zijn juist de belangrijkste punten in een game, en dat staat een sterke fighter niet in de weg en is vervolgens een 80 op gameplay waard?

Deze review maakt totaal geen sense.

@HatersWillBeLovers op 03-02-2012 om 12:27 [Niv: 11 / Exp: 554]
De verhaalmodus van een deftige vechter hoeft niet lang te zijn. Meestal is het 8 gevechten en dan voorbij.

D: op 03-02-2012 om 12:36 [Niv: 172 / Exp: 8612]
dat is arcade mode, speel je die uit word je naar titelscherm geboot, geen thanks for playing of unlocks.

quick mode is niet random maar een selectie van ongeveer 150 premade cas waar je titels kunt unlocken..

het enige wat over blijft is online, laat dat nu nog redelijk zijn kwa latency, maar als de servers wat zwaarder belast worden is de pret daar voorbij, we kennen vast allemaal nog wel de lag-lock abusers in SC4.

Nu guard impacts een priviledge zijn geworden, quickstep niet viable is en je enige toevlucht quickies spammen overblijft kun je donder op zeggen dat die lag-lock abuse weer een terugkerend fenomeen gaat zijn.

street calibur/soul fighter is nu al ten dode opgeschreven, en ik zeg dat niet als enige, professionele (als in tournament) spelers zijn er ook niet al te blij mee en die spreek ik er dagelijks over.

Cervantes op 03-02-2012 om 12:47 [Niv: 117 / Exp: 5871]
vind het zooo jammer dat guard impacts gewoon 1 meter kost was is dat voor onzin

D: op 03-02-2012 om 12:49 [Niv: 172 / Exp: 8612]
als toevoeging voor mijn eerdere post, de laglockers zijn gearriveerd

http://www.ps3trophies.org/forum/soulcalibur-v/144467-ranked-matches-filled.html

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-02-2012 om 15:00 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ D: Om op enkele punten te reageren:

- De Quickstep werkt in mijn ogen goed. Dat iets 'onwaar' is betreft in dit geval een mening, net zoals het mijn mening is dat de Quickstep een goede toevoeging is.
- Zoals gezegd zijn er personages die oude eigenschappen over nemen, tegelijkertijd zijn er echter ook nieuwe karakters die wel degelijk nieuwe gameplay mee brengen.
- Het verhaal is naar mijn mening zeker niet het belangrijkste bij een fighter. In de review staat dit duidelijk aangegeven, waardoor je dus voor jezelf kunt oordelen of dit bij jouw ook het geval is. Zie jij dit verhaal wel als één van de grootste factoren, haal dan gerust 50 punten af van de replaywaarde.
- Zoals gezegd was het online goed spelen voordat het spel officieel op de markt was. Nu dit wel het geval is blijken er problemen te zijn, waarvan akte.

Gewijzigd door Rene Groen op 03-02-2012 om 15:00

Boogieboyz op 03-02-2012 om 19:48 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Let maar niet op D jonges die is bezig met een kruistocht tegen SCV. Hoorde ik daar een lama schijten?

jopola op 03-02-2012 om 22:43 [Niv: 45 / Exp: 2250]
@Rene Groen & D

Online werkt hier gewoon goed hoor Geen problemen mee.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Soul Calibur V
Type:
Game
Releasedatum:
03-02-2012
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media