Met fantasy schrijver R.A. Salvatore voor het verhaal, Ken Rolston (The Elder Scrolls III en IV) aan het hoofd van de ontwikkeling en Todd McFarlane (Spawn) om het geheel van een visuele stijl te voorzien belooft Kingdoms of Amalur: Reckoning een interessante titel te gaan worden, vraag blijft echter wat voor game het precies is. In onderstaande preview krijg je een antwoord op deze vraag.
Het RPG genre is de laatste tijd zeer populair, denk maar eens aan het onlangs verschenen The Elder Scrolls V: Skyrim of het aankomende Mass Effect 3. Ook Kingdoms of Amalur: Reckoning valt binnen dit genre, waarbij de speler aan het begin meteen geconfronteerd wordt met een opvallende situatie. Hoewel je eigenlijk dood zou moeten zijn, waarbij het hoe en waarom onduidelijk is, is er sprake van een wederopstanding. Helaas is er echter veel in nevelen gehuld, je geheugen is namelijk achtergebleven in het hiernamaals, waardoor je op zoek zult moeten gaan naar antwoorden. Hoe diep je hierin wil gaan is aan de speler zelf, zo kun je met personages gesprekken aan gaan of ze simpelweg ontwijken. Dit is echter niet de enige keuze die je als speler krijgt voorgeschoteld.

Al aan het begin van de game kunnen we ons eigen personage creëren, waarbij de opties uiteenlopend zijn. Niet alleen het geslacht en de lichaamsbouw zijn in te stellen, ook het uiterlijke vertoon op het gebied van sieraden en tatoeages behoren tot de aanpassingsmogelijkheden. Wanneer je een karakter naar wens hebt gemaakt stap je de wereld van Amalur in en kun je het verhaal en diens vele sidequests volgen. Dat het hier geen kleine aangelegenheid betreft wordt al snel duidelijk, de wereld kent vijf provincies met vier grote steden en vele dorpjes die je kunt verkennen. Uiteraard ontbreken ook de kerkers niet, waarbij ons honderdtwintig unieke exemplaren worden beloofd. Aan content dan ook geen gebrek, zo lijkt het.
Zoals gezegd ben je niet alleen met het verhaal bezig, maar zijn er tevens vele sidequests die je na kunt streven. Diversiteit lijkt hierbij voorop te staan, waarbij er niet één uitkomst is. Er kan je bijvoorbeeld gevraagd worden om een object terug te halen, waarbij je de keuze krijgt om dit te doen in goede of kwade zin. Het resultaat van het laatste kan zijn dat je gezien wordt en zo in de gevangenis terecht komt. Het heeft meerdere consequenties, zo kunnen bepaalde sidequests ongeopend blijven door je acties wanneer je iemand vermoord hebt of kun je door je gevangenschap ergens niet tijdig aanwezig zijn. Gelukkig is dit laatste echter weer op te lossen door het slechte pad te kiezen en uit de gevangenis te ontsnappen.

Het vechtsysteem in de game kent een combinatie van combat, stealth en magie, waarbij je middels talent trees zelf kunt kiezen waar je jezelf in wilt specialiseren. Je bent nooit gebonden aan één keuze, zo kun je stijlen combineren of halverwege de game kiezen om je stijl toch compleet aan te passen. Uiteraard ontbreekt ook het looten van vijanden niet, waarbij je gevonden onderdelen samen kunt stellen om je te sterken in je strijd. Het is hierdoor tevens mogelijk om je wapens en je bescherming uiteen te zetten in onderdelen en zo bij een smederij geheel nieuwe wapens te maken.
Kingdoms of Amalur: Reckoning belooft door al het bovenstaande een ambitieus project te gaan worden, echter zullen we tot 9 februari moeten wachten om met de PC, Xbox 360 of PlayStation 3 versie aan de slag te gaan.
|