Het lijkt het nieuwste middel te zijn in de game-industrie om tweedehands verkopen tegen te gaan: een Online Pass. Helaas is niet ieder bedrijf even enthousiast.
De Online Pass is niets meer dan een code die je toegang geeft tot speciale zaken, denk aan de toevoeging van content of tot het online gedeelte van de game. Wanneer deze eenmaal gebruikt is zul je deze opnieuw aan moeten schaffen voor een prijs die meestal rond de tien Euro ligt, waarmee het verschil met een tweedehands titel ineens een stuk kleiner is.
Feargus Urquhart, CEO van Fallout: New Vegas ontwikkelaar Obsidian, geeft echter aan niets te voelen voor een Online Pass. Hij heeft zelfs een beter idee: zorg dat er voldoende content aanwezig is binnen je game zodat gamers geen reden hebben om hun spel te ruilen of verkopen.
quote: "I think each genre has a way to do it. Battlefield and Call of Duty have it in multiplayer with maps, rankings, leveling up, and unlocks. There are different things, but the idea is making people feel, 'I want to keep on playing it. With a role-playing game, it is the same thing. We come up with things to make players want to keep on playing it."
Als voorbeeld noemt hij Knights of the Old Republic II, een game die je zowel als Light of Dark Jedi kunt spelen. Wanneer je de game hebt uitgespeeld stop je deze in de kast, om deze later eruit te halen en het eens van de andere kant te bekijken.
Een andere manier is het aanbieden van downloadable content na de lancering van het spel. Een voorbeeld hiervan is Fallout: New Vegas, wanneer je deze al vijftig uur gespeeld hebt kun je de ervaring blijven uitbreiden door nieuwe content aan te bieden.
|