Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Dark Souls


Door Joni Philips op 12-10-2011 om 15:06
Bron: Gamed

Met Demon's Souls ontwikkelde From Software een aartsmoeilijke, maar eveneens uiterst aangename RPG die dankzij mond-tot-mond reclame wereldwijd populair werd. Met Dark Souls krijgen we nu zelfs een sequel, maar kan die zijn voorganger overtreffen?

De originele Demon's Souls werd gemaakt in samenwerking met Sony Computer Entertainment Japan, waardoor de rechten op Demon's Souls bij die laatste liggen. Aangezien From Software voor de sequel samenwerkte met Namco Bandai, kon men de naam niet hergebruiken, maar dit heeft weinig effect op de game zelf. Het verhaal, dat al weinig soeps was in het origineel, werd verder naar de achtergrond gedrongen en de gameplay werd compleet op de voorgrond geplaatst. Voor de meeste Japanse RPGs zou het dodelijk zijn, maar voor een RPG als Dark Souls werkt het wonderwel. Het verhaal van Demon's Souls was niet gedenkwaardig en dat deed de game ook geen pijn. Nog minder focus leggen is dan ook een logische stap en we mogen zelf bekijken hoe we het spel beleven.

Er werd gefocust op de gameplay, waarbij Dark Souls grotendeels speelt als Demon's Souls. Zo is pauzeren nog altijd geen optie, maar heb je tijdens gevechten echt complete controle over je personage, wat ook zeer belangrijk is. Je moet namelijk snel kunnen ontwijken om elke aanval te trotseren en tegelijk naar de opening zoeken om jouw aanval uit te voeren in de hoop zo de vijand neer te halen en zielen (ervaringspunten) te verdienen. De verdiende ervaringspunten kunnen bij kampvuren gebruikt worden om je level te verhogen en daarbij mag je één statistiek verhogen zoals je gezondheid of je aanvalskracht. Je kunt zelf kiezen op welke manier je jouw personage laat groeien, waarna je aan de slag kunt met eventueel bruikbare equipment voor jouw personage. Het opbouwen van een personage zal dan ook het nodige grinden vereisen.


Met momenten lijkt de game hopeloos, en op die momenten zullen de graphics zeker niet helpen. Net zoals in Demon's Souls lijkt de wereld van Dark Souls bedoeld om je te deprimeren en je op elk moment te tonen dat dit geen aangename wereld is. De meeste omgevingen zijn zeer donker, vrolijke kleuren krijg je amper en licht komt vooral van toortsen of een zeer matig schijnende zon. De bazen daarentegen zijn weer allen gevaarlijk en zien er ook zo uit. De duistere graphics zorgen niet alleen voor die drukkende sfeer, maar ze helpen ook enkele grafische tekortkomingen verbergen. Zeker bij de grotere vijanden durft het spel namelijk in de fout te gaan met slowdown tot gevolg. Soms ging de game nog iets verder en liep hij volledig vast. De game is dus minder stabiel dan zijn voorganger.

Op voorhand beloofde From Software een hogere moeilijkheidsgraad, maar die belofte heeft men niet gehouden. Ervaren Demon's Souls spelers zullen zeker geen grote uitdaging vinden in Dark Souls, de game is zelfs net iets makkelijker. Nieuwkomers in de franchise zullen zeker uitgedaagd worden, maar die schijnbaar onmogelijke moeilijkheidsgraad van het origineel behoort tot het verleden. Desondanks is het nog steeds een moeilijke game en je zal telkens voorzichtig de hoek om moeten gaan, rekening houdend met het feit dat je niet onmiddellijk dood bent als je éénmaal sterft (pas wanneer je een tweede keer sterft, ben je echt alles kwijt) en regelmatig terugkeren naar het kampvuur om je hebben en houden te redden. En dat is dan nog een verbetering want in Demon's Souls kun je het level compleet opnieuw starten.


Zoals in de vorige game kun je online gaan om hulp te krijgen van andere spelers. Bij Demon's Souls betekende dit vaak dat veel krachtigere spelers jouw spel betraden om je zo snel mogelijk te doden, in Dark Souls betekent dat identiek hetzelfde. Je kunt nog altijd de hulp inroepen van andere spelers die dan kunnen beslissen jou te helpen of kunnen proberen jou te doden. Iets minder opvallend, maar wel belangrijk, is dat je boodschappen kunt lezen die andere spelers hebben achtergelaten. Dit kunnen tips zijn om je te helpen of juist een valstrik om je game om zeep te helpen. Nieuw ditmaal zijn de Covenants, waarvan je lid kunt worden door specifieke figuren in de Dark Souls wereld kunt vinden. Als je lid wordt van zo'n Covenant, krijg je niet alleen voordelen in je eigen spel (zoals monsters die je niet lastig vallen), maar ook in de online wereld waarbij het effect verschilt tussen de Covenant.

Dark Souls is geen verbetering ten opzichte van Demon's Souls, de game is minder stabiel en voelt minder noodzakelijk aan dan zijn voorloper. Alleen qua muziek en geluidseffecten gaat het spel er echt op vooruit. Op gebied van gameplay weet Dark Souls nog wel te overtuigen, maar From Software maakt geen stap vooruit. Er werden veranderingen doorgevoerd, maar ze veranderen niets aan de ervaring. Enkel de Covenant feature is een waardige toevoeging hoewel wat meer informatie over elke Covenant welkom had geweest. Ondank het feit dat er weinig vooruitgang wordt geboekt, blijft het succes van Demon's Souls wel bewaard. Dark Souls geeft je nog altijd die gezonde frustratie die je dwingt verder te gaan eens je sterft. Zoals zijn voorganger is het een game die je dwingt te blijven leren, waardoor de game vele dagen van je leven zal innemen.
Beoordeling
Gameplay   87
Sound   90
Graphics   85
Replay   95

Zenuwslopende actie voor de echte gamer.
89


15:14  Microsoft koopt Twisted Pixel
07:53  Ace Combat: Assault Horizon
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (81.242.38.xxx) op 12-10-2011 om 15:10
*KWIJL* :D

Gast (91.182.233.xxx) op 12-10-2011 om 15:20
Is dit de 360 versie of de ps3 versie dat je hebt besproken? Omdat er op 360 word gesproken over een (te)zwaare compressie op die 1ne disc, dus als de ps3 versie al problemen heeft ziet het er niet goed uit voor de 360 versie lijkt me dan.

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-10-2011 om 15:21 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Joni heeft de PS3 versie gespeeld.

Gast (91.182.233.xxx) op 12-10-2011 om 15:26
ok, bedankt. hopelijk valt het wel mee op 360 als je die geinstalleerd hebt anders pech voor mij ,kheb gekozen voor de partychat ipv de (betere) stabielere graphics.

Gast (213.10.197.xxx) op 12-10-2011 om 15:51
Hahah Dark souls staat geen party chat toe. :D

Gast (91.182.233.xxx) op 12-10-2011 om 15:54
lol,ook dat nog... omruilen dan maar.

Weslii op 12-10-2011 om 16:36 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Goede review, goed onderbouwt cijfer. Kan me er in grote lijnen in vinden.

Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat de game niet moeilijker zou zijn. Ik heb het idee dat het spel veel meedogenlozer is geworden. Een voorbeeldje, de eerste keer dat je de red wyvern tegenkomt (dus niet die keer dat je hem alleen voorbij ziet springen) is dat op een nogal, nou ongelukkig moment. Ik had het niet voorzien, ik had namelijk verwacht dat ik een bonfire spoedig zou vinden aangezien ik even daar voor een prestatie had geleverd waarna ik wel een savepoint had verdient.

Het is een beetje lastig te omschrijven zonder spoileren, maar ik denk dat iedereen die het gespeeld heeft wel begrijpt welk moment ik bedoel. Dit zou in Demon's Souls niet voorkomen. Wel is het zo dat als je exact zo speelt als bij Demon;Souls je een heel stuk komt. Ik rol hier ook makkelijker doorheen dan bij Demon's souls. Maar dat is de ervaring. Het kan best zijn dat het voor een nieuwe speler een moeilijkere ervaring is.

Ik vind wel dat er ontzettend veel gewoon gecopy / paste is uit demons souls. Tot complete animaties aan toe.

Dat je niet naar de nexus kan geeft een extra beklemmend gevoel. De nexus was voor mij een plaats waar ik op adem kon komen, de enige plek waar ik echt veilig was. Nu voel ik me nergens echt veilig, bij ieder achetrgrondgeluid denk ik dat er een black knight aan komt lopen. Zelfs bij een bonfire voel ik me niet op mijn gemak.

Het is geen verbetering, het is meer van hetzelfde. Maar dat geeft niet, ik vind het een ontzettend fijn spel, staat zeker in mijn top 3 van 2011.

Je kan het alleen geen weken achtereen spelen, dan moet ik een pauze, anders is het echt te deprimerend en naargeestig.

tot slot wil ik eraan toevoegen dat het leveldesign echt briljant is.

Gewijzigd door Weslii op 12-10-2011 om 16:39

Gast (64.64.11.xxx) op 12-10-2011 om 17:34
Enige goede RPG uit japan XD, en dan lijkt het ook totaal niet op achterhaalde turnbased games.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-10-2011 om 18:10 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@Weslii: Er zitten idd wel wat gemenere plekken in de game, maar over het algemeen vond ik die meer in Demon's Souls zitten. En idd, zoals de review aanhaalt, dat ligt deels aan het feit dat ik Demon's Souls heb gespeeld.

Gast (64.20.45.xxx) op 12-10-2011 om 18:40
Er is al een vergelijking van Digital Foundry. Zowel de 360 als PS3 versie zijn praktisch gelijk dit keer.
Deze game is een echte controller thrower. ALS (and that's a big if) vrees ik dat ik er een paar ga verslijten door frustratie.

Codewarrior op 12-10-2011 om 19:15 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Wordt wss mijn beste rpg dit jaar en geen Skyrim. Tot dan bestempel ik Demon's Souls als beste rpg dat ik deze gen heb gespeeld.


Laten we hopen dat de xbox gemeenschap deze game gaan apprecieren en niet gaan afkraken omdat geen shooter is.

Gast (64.20.45.xxx) op 12-10-2011 om 22:01
Meer dan de PlsyStation community ooit zal doen. Zelfde met Skyrim dat een heel ander soort RPG is en veel grootser is opgezet. Skyrim > alle andere RPG's.

Gast (83.82.8.xxx) op 13-10-2011 om 09:07
"Dark Souls is geen verbetering ten opzichte van Demon's Souls, de game is minder stabiel en voelt minder noodzakelijk aan dan zijn voorloper."

Uhhh, prima, dat is jouw mening. Maar feitelijk is deze game op alle punten verbeterd. Niet dat de beide games met elkaar vergeleken hoeven te worden, want ze zijn beide steengoed. Deze kant had Skyrim of zelfs Diablo 3 op moeten gaan. Die games doen er nu voor mij niet meer toe.

Gast (83.82.8.xxx) op 13-10-2011 om 09:10
Dat de ervaring niet wordt aangetast is alleen maar een groot pluspunt! Dit gedeelte van deze wereld voelt wederom zeer overtuigend aan. Laat deel 3 maar komen.

D: op 14-10-2011 om 03:13 [Niv: 172 / Exp: 8612]
dark souls is zeker makkelijker dan demons souls, enige wat tyfes is is dat als je perongeluk een vendor een klap om de oren geeft je de rest van het spel kan fluiten naar alles wat met die vendor te maken had, en ook het heen en weer 'REIZEN' (want wandelen is het allang niet meer met die fucking idiote afstanden) werkt ook snel op de zenuwen.

Maar ik heb gehoord dat je uiteindelijk een item krijgt waarmee je tussen checkpoints kunt teleporteren dus dat komt wel goed verder.

Ik ben iig onderhand SL 56 en in anor londo, zojuist de painted world gepwned, viel best mee.
(ik speel een pyromancer overigens, melee vind ik te saai)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dark Souls
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2011
Ontwikkelaar:
From Software
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media