Momenteel wordt het ‘Pay to Play’ MMORPG genre gedomineerd door World of Warcraft, maar World of Warcraft is zeker niet de enige succesvolle MMORPG. Ook EVE Online, van het IJslandse CCP, is een succes; een succes waarop binnenkort wordt ingespeeld met MMOFPS Dust 514 voor PlayStation 3 en Vita.
Om de link met de MMORPG correct te leggen zijn er ook veel overeenkomsten in strategie. Je begint met het kiezen van één van de vier speelbare rassen en het ontwerpen van een personage. Andere games laten je dan een type personage kiezen zoals een Medic, maar in Dust 514 krijg je absolute vrijheid. Je kiest de wapens die je wil en daarmee kun je dan gaan strijden zoals jij verkiest. Op welke manier je dan naar het strijdveld trekt, bepaal je simpelweg door de nodige wapens en uitrusting te kopen met ISK. Als je een item koopt, is het niet eeuwig voor jou. Je koopt een wapen namelijk voor een bepaald aantal ‘levens’. Als je iets koopt voor vijftig levens, dan zul je het kwijtraken als je een vijftigste keer sterft terwijl je het gebruikt. Het is dus kwestie van voldoende geld te verdienen om eventuele verliezen goed te maken. Het wordt echter ongetwijfeld even leuk om spelers met zeer dure items continu neer te schieten.
Je zal dus ook kunnen kiezen om meer zeer armoedige wapens te strijde te trekken en met je persoonlijke game-skills het verschil te maken, terwijl je de verdiende ISK opspaart. Gelukkig krijg je bij de start van het spel reeds een beetje ISK om mee te beginnen, nieuwe spelers moeten dus niet zonder wapens beginnen te vechten. De game verschijnt in 2012 op het PlayStation Network. Eens je de game gekocht hebt, dien je geen abonnement meer te betalen. CCP belooft ook zeer regelmatig met gratis uitbreidingen komen, net als bij EVE Online. Of Dust 514 zich kan meten met andere FPS, en of het voor de gewenste revolutie in het genre kan zorgen; zullen we pas in 2012 ontdekken.

Eerlijk gezegd verkies ik singleplayer boven multiplayer, maar desondanks lijkt Dust 514 me toch een interessante titel. Een typische shooter brengt me zeer weinig plezier in de multiplayer omdat elke kill zo betekenisloos is. De singleplayer laat je daarentegen toewerken naar een grootse conclusie zoals het redden van je planeet. Met Dust 514 zit die betekenis er wel in, je strijdt namelijk om een planeet te veroveren voor jouw factie. Drie maanden later kan die planeet nog steeds in hun handen zijn door jouw werk. De keuze van ‘straf’ voor elke dood is ook ideaal, zonder na te denken ten strijde trekken is een optie als je kiest voor zwakkere equipment, maar mensen met duurdere zullen juist voorzichtig ten strijde dienen te trekken. Lekkere diepgang dus voor een shooter, nu alleen nog hopen dat hij lekker speelt.
|