Na twee Mass Effect delen is de koek nog altijd niet op en dus mogen we in maart 2012 opnieuw aan de slag met de franchise op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.
Ontwikkelaar BioWare is druk bezig met de ontwikkeling van het derde deel en uiteraard trachten ze hierin de nodige verbeteringen door te voeren. Eén van deze is het nastreven van een betere AI, zo laat gameplay designer Christina Norman weten. Hoewel ze nog het nodige werk te gaan hebben is het doel om vijanden verschillende gedragingen mee te geven, zodat ze anders reageren in uiteenlopende situaties. Norman vertelt dat we vijanden nu als een gezamenlijke kracht moeten zien, waarbij ieder zijn eigen rol heeft:
quote: “You end up with this really cool chessboard thing, where you have a knight and a bishop, they’ll work together in one way but if you have a knight and a rook, they’ll work together in a different way. It’s giving our level designers and combat designers a lot more opportunities, not with heavy scripting, but just by combining these pieces that work together in new and interesting ways.”
Voor slimmere vijanden zullen we als speler zelf ook slimmer moeten worden. We kunnen dan ook niet langer naar een veilige plek lopen en daar vanuit cover vechten, we zullen tevens na moeten denken hoe de vijanden zich over het veld verplaatsen.
De bazen en zwaardere vijanden krijgen tevens een make-over, met minder 'kogelspons'-situaties. Belangrijke factoren zijn het vinden van hun zwakke plekken en het gebruik van de omgeving. Dit alles moet het interessanter maken om het tegen deze vijanden op te nemen.
|