Vorig jaar verscheen Transformers: War for Cybertron, een titel die op Gamed een 80 kreeg met de opmerking dat het de beste Transformers game op de markt is. Ontwikkelaar High Moon Studios brengt een jaar later wederom een Transformers titel op de markt en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.
Daar waar War for Cybetron los stond van de films doet Dark of the Moon dit niet, getuige de film die dezelfde ondertitel draagt. Toch volgen beiden niet hetzelfde verhaal, gekozen is om de game middels zeven hoofdstukken voor de film af te laten spelen. Teveel hierover vertellen zou de game qua verhaal meteen weg geven, zeker wanneer je bedenkt dat deze in een uur of vier geheel te doorlopen is, echter komen de Decepticons en Autobots ook nu weer lijnrecht tegenover elkaar te staan. De game is hierbij grofweg ingedeeld in een splitsing voor beide kampen, waardoor je beide kanten van het verhaal leert kennen.

Ieder van de Transformers heeft zijn eigen unieke vaardigheden, echter is de basis hetzelfde waarbij er een drietal vormen aan te nemen zijn. Naast de robot- en voertuigvorm is er nu ook een zogeheten Stealth Force. Het betreft hier je voertuigvorm, of dit nu als auto of vliegtuig is, echter is het mogelijk om van hieruit aanvallen uit te voeren. Hoewel het op papier een leuke toevoeging is ten opzichte van het vorige deel faalt de ontwikkelaar in de uitwerking. Daar waar je als robot je wapens moet herladen is dit in Stealth Force niet nodig, en tevens kun je meer schade incasseren. De reden om dan ook nog als robot rond te lopen vervalt vrijwel volledig, terwijl dit juist niet zo had moeten zijn.
Dat het hier verder een filmgame betreft, is te merken aan verschillende zaken. Hoewel elementen uit War for Cybetron zijn overgenomen zijn de levels bijvoorbeeld een stuk kleinschaliger qua opzet en zul je een behoorlijk lineair pad bewandelen, terwijl dit in de voorganger een stuk meer open was. De korte, eerder benoemde spelduur helpt uiteraard ook niet mee om dit gevoel weg te nemen. Het is jammer, juist omdat de graphics er nog behoorlijk uit zien, echter blijft de rest hier simpelweg op achter.

Om de spelduur toch ietwat op te rekken is er tevens een multiplayer aanwezig. Helaas blijkt echter dat ook hier een stap terug is gezet wanneer we deze naast de titel van vorig jaar leggen. Zowel de coöperatieve mode als de Escalation mode zijn geheel verdwenen. In deze laatste dienden spelers samen te werken om golven vijanden te verslaan, echter lijkt tijdsgebrek ook hier zijn tol geëist te hebben. De andere modi zijn bewaard gebleven en gelukkig blijkt de unieke Transformers stijl hier wel bewaard gebleven, helaas is echter wel te merken dat spelers zich ook hier beperken tot de Stealth Force mode, simpelweg omdat deze teveel voordeel geeft.
Transformers: Dark of the Moon is door het bovenstaande een echte filmgame geworden. De prima basis die de ontwikkelaar vorig jaar had opgebouwd is hierdoor in één klap teniet gedaan, hetgeen toe te wijzen lijkt te zijn aan een opgelegde tijdsdruk. We krijgen hierdoor een aardige, doch minderwaardige multiplayer, een singleplayer die met enkele uren te doorlopen is en gameplay keuzes die de balans uit het spel halen.
|