Indiegamesontwikkelaar Supermono Studios creëerde met MiniSquadron een hit op de smartphones. Nu heeft men de game uitgegeven als Mini op het PlayStation Network waar de game speelbaar is geworden op zowel de PlayStation Portable als de PlayStation 3. Of die overstap het waard is geweest lees je in onderstaande review.
MiniSquadron is een koddige 2D-shooter waarin je met één vliegtuig moet proberen talloze andere vliegtuigen uit de lucht te schieten. De opzet is dan ook net zo simpel als eenvoudig. Er zijn in totaal acht levels waarin je met je vliegtuig terecht kan komen en elk level kent twaalf steeds meer moeilijk wordende golven aan vijandelijke vliegtuigen. Het is aan jou om al deze vijanden af te maken door strategisch te vliegen. De ruimte waarin je kan vliegen is beperkt, je bevind jezelf in een vierkant vierkant vlak en je kan jezelf omhoog, omlaag, naar rechts en naar links bewegen en dit allemaal door middel van het pookje. De tweede knop die je zult gebruiken is de game is het kruisje, deze dient om wapens af te schieten.

Dit is echter niet alles, tijdens het vliegen zullen er ook power-ups door je beeld zweven. Denk hierbij aan een extra leven, een krachtig wapen of iets dergelijks. Deze upgrades zijn noodzakelijk als je in één keer een level wilt doorlopen. Lukt dit je niet dan hoef je niet te vrezen helemaal overnieuw te moeten beginnen; de game heeft om de paar levels een checkpoint zodat je na het doodgaan niet al teveel terug moet. Wel verlies je de punten waarmee je een high-score opbouwt, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Naast de basismode die hierboven staat beschreven heb je ook een hardcore mode, waarin je moet proberen een zo hoog mogelijke high-score te halen voordat je het loodje legt.
Naarmate je in de game vordert zul je steeds meer vliegtuigen vrijspelen; de één nog gekker dan de ander. Zo kun je vliegen in een vliegtuig die stamt uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog, maar ook in UFO's en vliegtuigen die wel erg veel weg hebben van de beesten uit de lokale dierentuin. Elk vliegtuig heeft andere statistieken, sommigen zijn snel, anderen weer langzaam, maar het belangrijkste verschil zit hem wel in het wapen. Waar de één eindeloos lang zijn mitrailleur kan afschieten kan de ander enkel een zwaar kanon om de tien seconden afvuren. Als een echte strateeg zul je van tevoren dus al moeten bepalen wat voor tactiek je wilt hanteren en welk vliegtuig daar voor nodig is om te overleven.

Wat eigenlijk al direct opvalt is dat de game zichzelf niet serieus neemt, daarom zul je dan ook een hoop subtiele humor aantreffen in de game. Neem nu bijvoorbeeld de audio. Terwijl jij genadeloos anderen uit de lucht schiet speelt er op de achtergrond een rustig pianomuziekje. Of kijk naar de sub-levels waarin je geen vliegtuigen, maar lokaal vliegend wild als schildpadden moet afschieten. Dit alles is strak weergegeven door middel van vrolijk gekleurde beelden. Voor een prijs van 2,- euro is MiniSquadron dan ook een zeer vermakelijke game om tussentijds eens even te spelen.
|