Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(6) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
First View:

The Elder Scrolls V: Skyrim


Door Simon op 11-01-2011 om 14:36
Bron: Gamed

Het heeft even geduurd, ruim vijf jaar zelfs. Maar nu, begin 2011, krijgen we eindelijk de eerste informatie binnen van Oblivion’s vervolg: Skyrim. Wordt het meer van hetzelfde? Heeft Bethesda eindelijk wat aan de graphics gedaan? Je leest het allemaal terug in deze eerste blik op The Elder Scrolls V: Skyrim.

Ik moet het toegeven, ik ben een Oblivion fanboy. Ik heb meer dan honderd uur in die game gestopt (en grappig genoeg heb ik hem nog nooit uitgespeeld) en steeds weer weet die game mijn interesse te wekken. Ook nu weer: de eerste informatie van Skyrim wordt beschikbaar gesteld en de neiging om Oblivion op te starten wordt steeds weer groter. Werd eigenlijk, want stiekem heb ik het gewoon gedaan. Stiekem heb ik nog even wat stappen in de wereld van Cyrodiil gezet. Stiekem ben ik nog snel een Oblivion Gate ingegaan. Maar stiekem voelt die game ook verschrikkelijk verouderd aan (we gaan er even vanuit dat je geen mods gebruikt): tijd dus voor een vervolg.

The Elder Scrolls V: Skyrim zal gekenmerkt worden door veranderingen en vooral ook door heel veel verbeteringen. Het sleutelwoord lijkt ‘dynamischer’ te zijn bij Bethesda. Zo worden het level-systeem, de wereld om je heen, de skills die je kunt trainen en de manier waarop je quests voorgeschoteld krijgt veel dynamischer. Maar dat zijn niet de dingen die het eerste op zullen vallen. Voor veel gamers zal juist de geheel vernieuwde engine een sterk pluspunt zijn. En laten we eerlijk zijn, Bethesda’s games waren sterk toe aan een nieuwe lik verf. Een eerste blik op scans van Skyrim doet in ieder geval hopen dat de ontwikkelaar er serieus werk van gemaakt heeft.

Laten we beginnen met de manier waarop je levels omhoog gaat, een kenmerk van een RPG. Het level-systeem is flink veranderd. In tegenstelling tot Oblivion kun je niet meer uit een class in het begin van de game kiezen: iedereen begint Skyrim op dezelfde manier. Door je skills te trainen ga je uiteindelijk ook een level omhoog. Elke keer wanneer je een level erbij krijgt, krijg je meer health en kun je ervoor kiezen om nog eens extra health, magicka of stamina te krijgen. Tevens kun je elk level kiezen voor een perk, vergelijkbaar met het systeem in Fallout 3. Tenslotte is de levelcap veranderd (van 25 naar 50).


De skills die je kunt trainen zijn enigszins veranderd. In Skyrim zullen er 18 zijn, terwijl er nog 21 in Oblivion waren (en 27 in Morrowind). Doordat classes verdwenen zijn, moet het trainen van skills veel dynamischer zijn: op deze manier kun je je bijvoorbeeld gaan focussen op skills als strength en blocking als je een krijger wilt worden. Tegelijkertijd zal er voor spelers genoeg ruimte zijn om juist op een heel breed vlak te spelen: dit moet het ook interessanter maken om Skyrim meerdere malen opnieuw te spelen. Het klinkt in ieder geval goed dat er flink te combineren en te experimenteren valt, in Oblivion vielen de resultaten van verschillende skills trainen namelijk nogal tegen.

Ook het verhaal zal een grote rol spelen. Het avontuur speelt zich 200 jaar na Oblivion af. We reizen rond in het gebied Skyrim dat ten noorden van Cyrodiil ligt. De draken zijn weer teruggekeerd, zoals voorspeld werd. Als een drakenjager is het aan jou om de wereld te ontdoen van deze monsters. Op het moment is er ook een burgeroorlog gaande omdat er geen koning meer is. Er zijn maar liefst vijf grote steden te vinden (vergelijkbaar met de Imperial City) en daarnaast zullen er nog enkele kleinere dorpen te verkennen zijn. Uiteraard zal je ook talloze grotten en gevaarlijke gebieden op je reizen ontdekken.

Het vechten is flink op de schop gegaan, Bethesda heeft geprobeerd het wat meer dynamischer en tactischer te maken. Je kunt nu bijvoorbeeld sprintjes trekken (wat ten koste gaat van je stamina) om zo een slimme positie te nemen. Ook kun je meer met beide handen doen: draag twee zwaarden, gebruik de ene hand voor spreuken en draag in de andere een schild of loop rond met twee daggers: het kan allemaal. Veel is nog niet bekend, maar we moeten een compleet ander systeem verwachten.


Het toverwoord dynamisch komt nog eens terug, dit woord is namelijk ook van toepassing op de quests. Het is nu mogelijk dat iedere speler compleet andere quests voorgeschoteld krijgt, ditmaal wordt er namelijk veel meer gekeken naar hoe je het spel door bent gegaan. Speel je als een magiër, dan zou er zomaar een andere magiër op je af kunnen komen om je iets te vragen: iets wat niet zou gebeuren als je een krijger was. Nog een voorbeeld: stel dat je de eigenaar van een kroeg vermoordt terwijl die jou eigenlijk een quest te bieden had, dan zou zijn zus de winkel overnemen en mogelijk daarna de quest nog steeds aanbieden (of misschien wel een hele andere).

Een ander interessant punt is dat de game telkens bijhoudt wat je gedaan hebt. Sowieso om dus andere quests aan te bieden als je bijvoorbeeld een magiër bent, maar ook 'vaste' side-quests kunnen flink variëren. Stel dat je een uur of twintig gespeeld hebt en een vrouw je benadert om te vragen of je haar gegijzelde dochter wilt redden, dan zal de game kijken naar welke dungeons en gebieden je al geweest bent, en zal de quest zich grotendeels afspelen in gebieden waar je nog niet geweest bent. Dit moet ervoor zorgen dat iedereen, of je het nou wilt of niet, zoveel mogelijk van de sprookjesachtige wereld te zien krijgt.

En last but not least, we krijgen dus te maken met een geheel nieuwe engine. Skyrim houdt nog enigszins de look van Oblivion maar het zal er wel drie keer zo mooi uitzien. De mensen bij Bethesda kunnen met deze engine nu nog mooiere en magischere locaties creëren die je lang bij zullen blijven. Ook zal er meer variatie in gebieden moeten zijn, in Oblivion hadden we vooral bij grotten nogal eens het gevoel er al eens geweest te zijn. Maar het belangrijkste punt, in ieder geval persoonlijk, is dat men de gezichten van de personages enorm verbeterd heeft. Niet langer krijgen we die lelijke, vierkante en emotieloze hoofden te zien: personages zouden er zelfs vrij echt uit moeten zien nu! Daarnaast heeft Bethesda goed geïnvesteerd in voice-overs waardoor we dus niet steeds drie dezelfde stemmen door de hele wereld te horen krijgen.


Dit zijn grofweg de belangrijkste punten maar er is meer, nog veel meer. Neem de gesprekken, die zullen veel realistischer verlopen. Niet langer word je met een strakke blik aangestaard (gelukkig), personages zullen nu ook rondkijken en rondlopen tijdens een dialoog. De 3rd-person mode zal een flinke verbetering ondergaan, je zult je personage dus niet meer zo spastisch rond zien lopen. En er zullen veel activiteiten in steden zijn: je kunt er nu wapens maken, een maaltijd koken, land verbouwen en gesteenten delven.

Ochja, nu we toch bezig zijn kunnen we de rest ook gelijk opnoemen. De wereld is nog levendiger met meer flora en fauna, je kunt kinderen krijgen, je kunt een eigen baard kweken (yes!), er zijn maar liefst tien rassen om uit te kiezen, er is een optie waarbij je geen HUD te zien krijgt, er zijn talloze unieke finishing moves met verschillende wapens en we mogen nu toch eindelijk een betere AI verwachten.

Voor een eerste kijk op de game is dit toch nog erg veel info. Uiteraard hebben we daar geen problemen mee, hoe meer, hoe beter! Natuurlijk wordt het nog maar even afwachten in hoeverre dit de realiteit zal zijn: ontwikkelaars, en zeker Bethesda, staan wel bekend om een flinke hype op te bouwen. Toch twijfelen wij allang niet meer: Skyrim wordt een topper van formaat. Op 11-11-11 ligt de game in de winkels en op de volgende pagina kun je lezen wat de redacteuren van Skyrim vinden.
Pagina: 1 | 2


15:33  [E3] Eerste aanwezigen bekend
13:48  Debuuttrailer Inazuma Eleven 4
 Reacties (28)
 Pagina: 1 | 2
Gast (86.87.29.xxx) op 12-01-2011 om 13:50
@ Gast (109.70.6.xxx)

Idioot.

Gast (82.156.130.xxx) op 14-01-2011 om 17:44
Ik wil alleen een ding weten. is die hele bullshit dat de vijanden met je mee levelen weg?

Stammetje91 op 16-01-2011 om 21:27 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@Gast (82.156.130.xxx)
Heb er niets over gehoord, maar gezien games steeds meer de casual kant op gaan denk ik dat dat er in blijft. Oblivion was vergeleken met Morrowind al vrij simpel gehouden. Moet eerlijk zeggen dat de features die nu bekend zijn niet veel hoop geven op een stap terug.

Niet dat ik het erg vind. Ik vond Oblivion geweldig en verandering kan geen kwaad. Ze weten wat ze doen bij Bethesda en ik ga er waarschijnlijk toch weer meer uren in steken dan nodig is.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Elder Scrolls V: Skyrim
Type:
Game
Releasedatum:
11-11-2011
Ontwikkelaar:
Bethesda Softworks
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media