Jarenlang focuste de Front Mission franchise zich op Japan, maar nu moet Front Mission ook doorbreken in het Westen. Square-Enix schakelde daarom Silent Hill: Homecoming ontwikkelaar Double Helix in om Front Mission: Evolved te ontwikkelen voor de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360.
De oude Front Mission games waren strategiespellen, maar met Front Mission: Evolved gaat de serie een andere kant uit. Evolved wordt namelijk een Third Person Action game waarin je rechtstreeks je Wanzer bestuurt. Deze versie bevat dus een pak meer actie dan zijn voorgangers om het Westerse publiek aan te trekken, maar Evolved blijft onderdeel van de Front Mission serie. De game begint in 2171, vijftig jaar na de evenementen van Front Mission 5: Scars of the War. In die vijftig jaar is de mensheid sterk geëvolueerd, zeker wat betreft ruimtereizen. Zo bouwen verschillende landen gigantische liften naar de ruimte. Onder andere USN North America bouwt zulke liften, maar wanneer één van hun liften wordt vernietigd, dreigt alles uit de hand te lopen.
De jonge ingenieur Dylan Ramsey zal dat geweten hebben want hij belandt in het midden van een oorlog tussen de OCU en de USN. Een klein deel van de game zul je te voet vechten, maar tegen tanks en dergelijke zou dat zelfmoord zijn. Gelukkig heb je de nodige ervaring met Wanzers, de befaamde mecha's uit de serie. Wanzers zijn gigantische robots; wat ook benadrukt wordt door Double Helix. Ze plaatsen de Wanzers dan ook regelmatig in grote hangars of bij normale vrachtwagens en auto's om de schaal te benadrukken. Tussen de Wanzers zelf bestaan ook veel verschillen: zo heb je de typische mecha's die op twee benen steunen; de vier-benige die sterk lijken op tanks en meer gewicht kunnen dragen en zelfs zwevende Wanzers die wendbaar zijn.
Je bent een ingenieur, dus is het een eitje om aanpassingen te doen aan je Wanzer. Zo kun je gemakkelijk de wapens aanpassen. Je kunt onder andere kiezen voor machinegeweren, raketten, een shotgun en zelfs een zwaard. Uiteindelijk kun je kiezen uit tientallen wapens, maar dat is nog maar de start van de customization. Je kunt onder andere rugzakken op je Wanzer dragen om extra functies te krijgen, één voorbeeld is een rugzak waarmee je teamgenoten kunt genezen. Met een andere rugzak kun je dan weer in meerdere richtingen rijden met je Wanzer, waardoor hij sneller beweegt dan wanneer hij normaal wandelt. Ook de fysieke structuur van de Wanzer kan aangepast worden, door bijvoorbeeld een ander soort benen te installeren.
Als Wanzer is het natuurlijk extreem simpel om wagens en je omgeving te vernietigen, maar je moet ook vechten tegen andere mecha's en in die gevechten heb je meer tactiek nodig. Bij een snelle vijand kun je een been kapot schieten waardoor hij zijn snelheid verliest, bij een andere vijand knal je de arm kapot zodat hij niet meer kan richten, ... Een extra laag van tactiek komt spelen wanneer je hulp krijgt van andere piloten. Door in te spelen op hun aanvalsstijl kun je openingen creëren op de vijand. Als je desondanks nog overrompeld wordt, kun je Edge Mode activeren waardoor het scherm in een zee van kleuren verandert waarin vijanden rood kleuren. De wereld rond je vertraagt terwijl je eigen snelheid en schade de hoogte ingaan.
Je kunt een vijand dus zeer tactisch uitschakelen en dat hoeft niet alleen in de singleplayer. Front Mission: Evolved heeft tevens een online multiplayer waarin verschillende squads tegen elkaar vechten wat een goede tactiek extra belangrijk maakt. En op dat gebied lijkt de game zeer interessant te worden ondanks het feit dat Evolved een pak minder diepgaand lijkt dan zijn voorgangers. Natuurlijk is een game waarin je een gigantische mecha bestuurt niet nieuw, deze generatie zagen we reeds Armored Core 4, Armored Core For Answer en ChromeHounds. In tegenstelling tot die spellen werd Front Mission echter in het Westen ontwikkeld, waardoor de game meer open zal zijn voor de gemiddelde Westerse gamer. Of die aanpak slim is, zullen we hopelijk deze lente ontdekken.
|