Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Preview:

Blur


Door Rene Groen op 04-01-2010 om 11:28
Bron: Gamed

Racegames zijn simpelweg in te delen in twee genres: de arcaderacers die spelen met de realiteit en de simulations die het realisme juist zo dicht mogelijk trachten te benaderen. Ontwikkelaar Bizarre Creations werd bekend in het tweede genre, maar slaat nu een andere weg in.

De ontwikkelaar werd bekend met de Project Gotham Racing-serie, een game die het realisme als belangrijk(ste) steunpilaar had. Het zou hierdoor logisch zijn dat hun volgende titel de vijfde game in de serie zou worden, maar in plaats daarvan gooien ze het over een andere boeg. Nee, we gaan niet ineens met een RPG of met een shooter aan de slag, het racing genre is namelijk nog altijd zeer belangrijk voor de ontwikkelaar. In plaats van een simulatietitel werken ze nu aan een arcade racer in de vorm van Blur.

In de basis zou Blur als een Mario Kart kloon gezien kunnen worden. Natuurlijk, de karts maken plaats voor een twintigtal echte auto’s en paddenstoelen zul je niet snel tegen komen, maar ook hier liggen de power-ups er niet enkel als versiering. Deze power-ups hebben verschillende doelen, zo kun je er bijvoorbeeld je wagen mee repareren (door een uitgebreid schademodel kunnen deze namelijk flinke schade oplopen), een snelheidsboost krijgen of een shield ontvangen die je auto tijdelijk sterker maakt. In totaal heb je een tweetal slots om de power-ups in te bewaren, waarbij je dus goed na zult moeten denken wanneer je deze inzet. In een garage is het zelfs mogelijk om de power-ups nog krachtiger te maken en het resultaat te vergroten. Bij het gebruik van een power-up zien we meteen de arcade look van de game, met glanzende lichteffecten wordt namelijk al snel duidelijk dat de realiteit ver te zoeken is.


Dat Blur een geheel eigen gezicht heeft en dus niet simpelweg als ‘de kloon van …’ gezien moet worden bewijzen ze op ander gebied. Ten eerste gaat het hier niet simpelweg om rondjes rijden om eerste te worden, er is namelijk een verhaal rondom de singleplayer gebouwd, waarbij ze richting de Need for Speed kant leunen. In dit verhaal is het niet simpelweg de bedoeling om iedere race eerste te worden, per race kun je namelijk andere doelen krijgen. De ene keer betekent dit dat je een medestander over de finish moet begeleiden, een volgende keer moet je zoveel mogelijk schade aanbrengen bij je tegenstander en in de daaropvolgende race moet je voor een rivaal eindigen. De ontwikkelaar tracht hiermee om een variatie aan te brengen in de gameplay en spelers constant op scherp te zetten.

Om het verhaal aan elkaar te binden maakt de game gebruik van een intern sociaal netwerk. Dit netwerk moet gezien worden als een overzicht waarin alle statistieken worden bijgehouden, maar waar je tevens berichten naar vrienden kunt sturen en een geheel eigen groep kunt samenstellen waar andere mensen zich weer bij kunnen voegen. Wanneer je de eigenaar bent van zo’n Custom Group kun je tevens regels bepalen voor de races, zo kun je bepaalde power-ups uitschakelen en zelf bepalen waar de race plaats zal vinden. Bizarre Creations heeft zelfs aangegeven dat ze met een iPhone applicatie willen komen die je dit sociale netwerk bij je laat dragen.


Hoewel de titel dus duidelijk de arcade kant kiest wil dit niet zeggen dat de ontwikkelaar het realisme uit het oog verloren is. Naast het gebruik van gelicenseerde auto’s, waarbij we onder andere een Dodge Challenger voorbij zagen komen, zijn ook de locaties afkomstig uit echte steden. Steden als Barcelona, Los Angeles en Londen moeten duidelijk te herkennen zijn, waarbij we niet alleen door de steden zelf racen, maar ook door de omliggende bossen, bergen en woestijnen. Tegelijkertijd heeft de ontwikkelaar de steden wel zo ingericht dat ze het raceplezier ten goede komen.

Hoewel Blur gepland stond voor het einde van 2009 is deze doorgeschoven naar een release in het eerste kwartaal van 2010. Grote vraag is natuurlijk of Bizarre Creations een succesvolle overstap weet te maken van het simulatie naar het arcade-genre. Arcaderacers zijn er in overvloed en de elementen zullen tegelijkertijd vertrouwd en uniek moeten zijn om zich tussen deze andere racers te kunnen mengen.


11:40  Wii voor seriemoordenaars
11:27  World of Warcraft helpt met arrestatie
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Uchiha_Shadow op 04-01-2010 om 13:27 [Niv: 344 / Exp: 17178]
hmm, dat logo lijkt wel een beetje op die van Blur (de band)

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 04-01-2010 om 13:28

the_dan op 04-01-2010 om 14:41 [Niv: 310 / Exp: 15521]
mariokart met echte autos :awsome:

laraishond op 04-01-2010 om 15:23 [Niv: 154 / Exp: 7700]
klinkt idd goed
eentje om naar uit te kijken

Gast (217.166.48.xxx) op 04-01-2010 om 15:24
rogue trip =[

Gast (86.90.179.xxx) op 04-01-2010 om 17:01
ziet er goed uit, voor mij wordt dit een must have, omdat dit simpelweg een leuk spel wordt, eindelijk een mario-kart-achtig spel op de 360. beter dan de langzame karts. kan niet wachten!

deone11 op 04-01-2010 om 17:41 [Niv: 4 / Exp: 225]
lijkt me echt te vet

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Blur
Type:
Game
Releasedatum:
28-05-2010
Ontwikkelaar:
Bizarre Creations
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media